تحولات آسیای میانه، ۲۲ آذر ۱۴۰۱

سه شنبه 22 آذر 1401 - 17:32
https://iswnews.com/?p=84007

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان با کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه و رحیم آقاخان” فرزند کریم آقاخان (امام فرقه اسماعیلیه)، در شهر پاریس، پایتخت فرانسه پیرامون آخرین وضعیت منطقه آسیای مرکزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

افغانستان:
۱- کاپیسا:
در ۱۷ آذر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در روستای کلالان واقع در شهرستان حصه اول، ۹ نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۲- بغلان:
در ۲۰ آذر ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان و نیروهای احمد مسعود در روستای شش بند واقع در شهرستان اندراب، یک نفر از نیروهای احمد مسعود کشته و ۱۱ نفر از جمله سه فرمانده میدانی به نام های “سنجر اندرابی”، “گل نورزاد اندرابی” و “ملا نازک اندرابی” به اسارت طالبان درآمدند.

۳- کابل:
در ۱۸ آذر ماه، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان هویت عاملین حمله اخیر به مقر حزب اسلامی و مسجد ایمان را اتباع تاجیکستانی خطاب کرد. حکمتیار همچنین از طرفداران خود خواست تا برای یک جنگ تازه (احتمالا با تاجیکستان) در حالت آماده باش قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: حمله داعش به سفیر پاکستان و سیک های جلال آباد؛ عامل حمله به دفتر گلبدین حکمتیار مجهول ماند!

۴- کنر:
در ۱۶ آذر ماه، مسلحین طالبان با نظامیان مرزبانی پاکستان در مرزهای شهرستان دانگام درگیر شدند. این درگیری پس از آن آغاز شد که مرزبانی پاکستانی قصد ایجاد یک نقطه امنیتی در مرز را داشتند. جزئیات تلفات و خسارات این درگیری تا این لحظه مشخص نشده است.

موقعیت منطقه دانگام در نقشه آنلاین تحولات جهان اسلام

۵- ننگرهار:
در ۲۰ آذر ماه، بر اثر عملیات اطلاعاتی مسلحین طالبان علیه مخفیگاه داعش در منطقه چهارم شهر جلال آباد، دو‌ عضو داعش کشته و یک عضو دیگر زخمی و بازداشت شد. همچنین در این عملیات سه قبضه اسلحه کلاشنیکف و مقادیری مهمات به دست مسلحین طالبان افتاد.

۶- دایکندی:
– در ۱۷ آذر ماه، بر اثر تهدیدات مسلحین طالبان ۱۶ خانوار از خانواده های نظامیان حکومت پیشین که ساکنان بومی روستاهای نرمگ و میانه قل در حومه‌ی شهر نیلی هستند، خانه هایشان را ترک کرده و به سمت شهر بامیان آواره شدند.
– در ۱۸ آذر ماه مسلحین اطلاعاتی طالبان در روستاهای قوچنقی، تگاب، نوجوک و شیخ میران بیش از ۲۰ نفر غیرنظامی را به اتهام داشتن اسلحه و کار در حکومت پیشین بازداشت کردند.

۷- فراه:
در ۱۷ آذر ماه، بر اثر انفجار یک خمپاره در روستای نوی کاریز واقع در شهرستان فراه، پنج عضو یک خانواده کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

۸- در ۱۷ آذر ماه، “روزا اتونبایوا” نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان در دیدار با معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور طالبان از تداوم کشت و تولید تریاک و انواع مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرد. “روزا اتونبایوا” گفته است که در حال حاضر ۸۵ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و طالبان باید از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان جلوگیری کند.

تاجیکستان:
۱- در ۱۹ آذر ماه، سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان با “رحیم آقاخان” فرزند کریم آقاخان (امام فرقه اسماعیلیه)، در شهر پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار وضعیت کنونی منطقه آسیای مرکزی و گسترش فعالیت های “بنیاد خیریه آقاخان” در تاجیکستان را بررسی کردند. بنیاد آقاخان یکی از تشکیلاتی است که با حمایت صهیونیست‌ها و در پوشش فعالیت های بشردوستانه در کشورهای آسیای مرکزی افراد زیادی را به فرقه خود جذب کرده است.

۲- سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان با کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه پیرامون ثبات در منطقه آسیای مرکزی و حمایت از ایجاد امنیت در مرزهای تاجیکستان با افغانستان گفتگو کرد.

ازبکستان:
۱- در ۱۸ آذر ماه، ذهاویت بن هیلل، سفیر رژیم اسرائیل در ازبکستان و دکتر هایم کورن، سفیر پیشین اسرائیل در مصر در جریان همایشی در دانشگاه اقتصاد جهانی و دیپلماسی تاشکند با صادق صفایف، وزیر پیشین امور خارجه و سیاستمدار ازبک دیدار و گفت‌وگو کردند.

پاکستان:
۱- خیبر پختونخوا:
– در ۱۶ آذر ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه دی آی خان واقع در وزیرستان جنوبی، سه نفر از مسلحین تحریک طالبان با نام های “شوکت”، “جنیدالرحمن” و “منیب الرحمن” کشته شدند.
– در ۱۷ آذر ماه، مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) یک افسر مخفی واحد تحقیق و بررسی حکومت مرکزی پاکستان (FIU) را در روستای علی خیل شاکتو واقع در منطقه وزیرستان جنوبی ترور کردند.
– در ۱۸ آذر ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای مرزبانی پاکستانی (FC) در روستای رگزایی (راغزایی) در منطقه وانا واقع در ناحیه وزیرستان جنوبی دو افسر نیروی مرزی پاکستانی (FC) کشته شدند.
– در ۱۸ آذر ماه، مسلحین گروه “اتحاد المجاهدین خراسان” یک سرباز مرزبانی پاکستان (FC) را به همراه پسرش تیرباران و سپس سرش را بریده و در بازار شهر بنو آویزان کردند. این گروه فعالیت ضد دولت پاکستان دارد و به تازگی اعلام موجودیت کرده است.

موقعیت منطقه بنو در نقشه آنلاین تحولات جهان اسلام

– در ۱۸ آذر ماه، بر اثر حمله غافلگیرانه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به یک پاسگاه پلیس در روستای توروام در منطقه دیره اسماعیل خان واقع در وزیرستان جنوبی، دو نیروی پلیس پاکستان کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند.
– در ۱۹ آذر ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات مرکزی پاکستان (CDI) علیه مخفیگاه عوامل داعش در منطقه غلام خان تحصیل واقع در منطقه وزیرستان شمالی، چهار عضو داعش از جمله “محمد لایق” امیر داعش در وزیرستان شمالی کشته شدند.


– در ۱۹ آذر ماه، بر اثر عملیات غافلگیرانه تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه نیروهای پلیس پاکستان در روستای دوسلی تحصیل در منطقه وزیرستان شمالی، چهار سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۲۰ آذر ماه، مسلحین تک تیرانداز تحریک طالبان پاکستان (TTP) در حمله به پاسگاه نیروهای مرزبانی پاکستان در منطقه دی آی خان در ناحیه وزیرستان جنوبی، سه سرباز مرزبانی پاکستان را به قتل رساندند.

۲- بلوچستان:
عوامل گروه تروریستی ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA)، شخصی به نام “آقا ولی” را به اتهام همکاری با سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) در منطقه نوشکی به قتل رساندند. آنها همچنین سه نفر را به اتهام مأمور مخفی دولت پاکستان در منطقه میناز واقع در ناحیه بلیده در ایالت بلوچستان ترور کردند.

موقعیت منطقه نوشکی در نقشه آنلاین تحولات جهان اسلام

۳- در ۱۶ آذر ماه، وزارت خارجه پاکستان از توافق دولت این کشور برای خرید نفت و گاز از روسیه خبر داد.

۴- در ۱۶ آذر ماه، دولت آمریکا ۱۰ شرکت پاکستانی و اماراتی را به اتهام “منحرف کردن اقلام برای فعالیت‌های هسته‌ای محافظت‌ نشده پاکستان” به لیست سیاه اضافه کرد.

۵- در ۱۷ آذر ماه، وزارت خارجه پاکستان از تحریم ۱۰ شرکت پاکستانی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای این کشور توسط آمریکا انتقاد کرد و برنامه فعالیت‌های هسته‌ای پاکستان در زمینه تولید تسلیحات نظامی از جمله انواع موشک‌ها و سلاح‌های هسته‌ای را مشخص شده دانست.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.