تحولات آسیای میانه، ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چهارشنبه 30 آذر 1401 - 12:02
https://iswnews.com/?p=84527

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در نتیجه تداوم درگیری‌های ارتش پاکستان و تحریک طالبان پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا، دستکم ۴۶ نفر از نیروهای طرفین کشته و زخمی شدند.

افغانستان:
۱- پنجشیر:
– در ۲۳ آذر ماه، ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان، مولوی محمد حسن هاشمی، استاندار و ملا محمد طیب حقانی، فرمانده امنیتی طالبان در استان پنجشیر را به قندهار احضار کرد. دلیل احضار مقامات محلی طالبان به قندهار شکایت‌های پی در پی کمیسیون نظامی طالبان در پنجشیر مبنی بر کم‌کاری مقامات محلی در خصوص کنترل اوضاع امنیتی و سیاسی و اختلافات داخلی طالبان گفته شده است.
– در ۲۴ آذر ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان و نیروهای احمد مسعود در روستای شخکای واقع در شهرستان پریان، شش نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. همچنین در این درگیری یک نفر از نیروهای احمد مسعود به نام حبیب الله نیز کشته شد.
– در ۲۵ آذر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در روستای مرشتان واقع در شهرستان رخه چند نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۲- کابل:
در ۲۵ آذر ماه، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در خطبه های نماز جمعه در مسجد ایمان مدعی شد که رهبری عملیات‌های انفجاری و انتحاری از کابل به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان منتقل شده است. وی همچنین مدعی است که حمله مربوط به دفتر حزب اسلامی و مسجد ایمان، حمله مسلحانه به سفارت پاکستان و حمله تروریستی به هتل چینی‌ها در کابل، از سوی یک گروه تروریستی به رهبری یک تبعه تاجیکستانی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: حمله داعش به سفیر پاکستان و سیک های جلال آباد؛ عامل حمله به دفتر گلبدین حکمتیار مجهول ماند!

۳- هلمند:
در ۲۴ آذر ماه، به دلیل اختلافات داخلی طالبان اهل قندهار و طالبان اهل هلمند، حدود ۳۰۰ نفر از مسلحین طالبان قندهاری به زندان پایگاه ۲۱۵ در شهرستان شورابک در استان هلمند حمله نموده و زندانیان قندهاری را آزاد کردند. آنها پس از این، با دهها خودروی نظامی پایگاه شورابک را با هدف سرپیچی از دستورات فرماندهی نظامی هلمند، به مقصد شهر قندهار ترک کردند.

۴- قندهار:
در ۲۹ آذر ماه، بر اثر انفجار یک بمب دستی توسط مسلحین گروه جبهه آزادی افغانستان به پاسگاه مسلحین طالبان در چهار راه جمهوریت واقع در منطقه دهم شهر قندهار، چند نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۵- در ۲۵ آذر ماه، ولایت خراسان داعش ویدیوی بیعت عناصر خود با خلیفه جدید داعش را به زبان فارسی منتشر کرد. این در حالی است که در بیعت های قبلی، سخنان عناصر داعش، بیشتر به زبان پشتو ارائه می شد. در این فیلم ۱۷ گروه مختلف داعشی تحت تدابیر شدید امنیتی با ابوالحسین الحسینی بیعت کردند.

بیشتر بخوانید: داعشی‌های فارسی زبان

۶- مؤسسه رسانه ای صرح الخلافه (از مؤسسات غیر رسمی داعش) با انتشار پوستری حاوی تصاویر شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و عناصر انغماسی عملیات هتل لونگان در کابل، این عملیات را انتقام خون مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چین تلقی کرد.

بیشتر بخوانید: حمله مسلحانه به هتل چینی ها در کابل + ویدیو

تاجیکستان:
۱- در ۲۵ آذر ماه، سعود المجیب، دادستان کل عربستان سعودی طی یک سفر رسمی به تاجیکستان، با یوسف رحمان، همتای تاجیک خود دیدار کرد. آنها در این دیدار در مورد موضوعات مانند اقدامات پیشگیرانه در زمینه مبارزه با تروریسم، پولشویی، جرائم فرامرزی و انتقال تجربیات دو طرف گفت‌وگو کردند.


۲- در ۲۴ آذر ماه، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان برای دیدار و گفت‌وگو با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان وارد شهر دوشنبه، پایتخت این کشور شد. آنها در این دیدار بر مبارزه مشترک با تروریسم در افغانستان و ایجاد حکومت فراگیر در این‌ کشور تاکید کردند.

قزاقستان:
۱- گزارش سایت تحلیلی اکوایران ecoiran درباره افزایش حمل و نقل کالا از کریدور میانی: داده‌های جدید دولت قزاقستان حکایت از آن دارد که حمل و نقل کالا از مسیر کریدور میانی، در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی رشد ۸۰۰ درصدی داشته است. همچنین حجم کالای حمل و نقل ریلی بین آذربایجان و قزاقستان از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ میلادی در مجموع ۹۵۰ هزار تن بوده است.

بیشتر بخوانید:
کریدور میانی؛ طرح ترکیه برای اتصال به چین!
چرا اسرائیل باید از ایجاد کریدور میانی (ترکیه-چین) حمایت کند؟

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۲۳ آذر ماه، بر اثر حمله انتحاری به خودروی حامل نیروهای پلیس پاکستان در شهر میرانشاه، مرکز ناحیه وزیرستان شمالی، سه نیروی پلیس کشته و ۱۲ نفر از جمله چهار غیرنظامی زخمی شدند.

– در ۲۴ آذر ماه، رهبران سه گروه تروریستی به فرماندهی “قاری احمد” در منطقه کرم ایجنسی، “قاری سعیدالله” در منطقه لکی مروت و “قاری جمیل مدخیل” در ناحیه وزیرستان شمالی با نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان (TTP) بیعت کردند.
– در ۲۴ آذر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه تحصیل خیسور واقع در ناحیه وزیرستان شمالی چهار سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۲۴ آذر ماه، بر اثر حمله نیروهای ارتش پاکستان به پایگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در میر علی تحصیل در ناحیه وزیرستان شمالی، ۱۱ عضو تحریک طالبان پاکستان (TTP) کشته و زخمی شدند.
– در ۲۵ آذر ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در روستای تحصیل شیوال در منطقه بنو واقع در ناحیه وزیرستان شمالی، سه عضو تحریک طالبان پاکستان (TTP) کشته و زخمی شدند.
– در ۲۶ آذر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه نیروهای پلیس پاکستان در روستای نورنگ واقع در منطقه لکی مروت در ناحیه وزیرستان شمالی، هشت نیروی پلیس پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۹ آذر ماه، بر اثر حمله انتحاری یکی از عوامل گروه تحریک طالبان پاکستان (TTP) به نام “وقاص داور” به خودروی حامل نیروهای پلیس پاکستان در روستای تال بریج واقع در وزیرستان شمالی، پنج نیروی پلیس پاکستان کشته و زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: شناخت و بررسی تشکیلات و تاریخچه فعالیت‌ گروه طالبان پاکستان

۲- بلوچستان:
در ۲۴ آذر ماه، عناصر گروه تروریستی ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA)، یک فرد وابسته به نیروهای دولتی پاکستان، به نام شهریار نوشروانی را در شهر خاران به اتهام تشویق جوانان بلوچ برای پیوستن به ارتش پاکستان و سوءاستفاده از اموال مردم به قتل ترور کردند.

۳- در ۲۳ آذر ماه، دادگاه عالی اسلام آباد جلسه رسیدگی به پرونده “توشه خانه پاکستان” مربوط به “عمران خان” نخست وزیر سابق این کشور را به تعویق انداخت. پرونده موسوم به “توشه خانه پاکستان” در مورد هدایایی دریافتی “عمران خان” در سفرهای خارجی‌اش است که توسط وی به فروش رسیده اما اطلاعات مالی آن به دولت ارائه نشده است.

۴- در ۲۵ آذر ماه، وزارت خارجه پاکستان ضمن محکوم کردن درگیری مرزی طالبان با مرزبانی این کشور در گذرگاه مرزی سپین بولدک-چمن، کاردار سفارت افغانستان در اسلام‌آباد را برای پاسخگویی در این مورد احضار کرد.

بیشتر بخوانید: ششمین درگیری مرزی طالبان و ارتش پاکستان ۲۴ کشته و زخمی برجا گذاشت

۵- در ۲۶ آذر ماه، “فاروق حمید نایک” رئیس کمیته امور خارجی سنای پاکستان در واکنش به تشدید درگیری‌های مرزی با افغانستان از اسلام‌آباد خواست تا درباره سیاستش با افغانستان تجدید نظر کند. ‏”فاروق حمید نایک” در این مورد گفت:

«ما برخلاف میل غرب، به عنوان سخنگوی طالبان در جهان عمل می‌کنیم، اما این گروه با ما مخالفت کرده و علیه ما اسلحه می‌کشد. تعداد وقوع درگیری‌ها در مرز افغانستان بسیار بیشتر از مرزهای شرقی ما با هند است، بنابراین کشور نیاز شدیدی به بازنگری سیاست خود در قبال طالبان دارد.»

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.