تحولات آسیای میانه، ۵ دی ۱۴۰۱

دوشنبه 5 دی 1401 - 18:58
https://iswnews.com/?p=84843

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان با حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل، پیرامون فرصت های تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین سرمایه گذاری ایران در پروژه‌های اقتصادی از جمله معدن، انرژی و راه‌آهن دیدار و گفت‌وگو کردند.

افغانستان:
۱- پنجشیر:
در ۲ دی ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان در روستای چمالورده واقع در شهرستان روخه، چهار نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۲- بدخشان:
در ۵ دی ماه، بر اثر انفجار بمب در ورودی فرماندهی امنیتی شهر فیض آباد، شش نفر از مسلحین طالبان از جمله مولوی “عبدالحق ابو عمر” فرمانده نیروهای امنیتی طالبان در این استان کشته شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این ترور را به عهده گرفته است.

۳- کابل:
– در ۳۰ آذر ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان دو زندانی تبعه آمریکا از جمله یک مستندساز به نام “ایویر شیرر” را از زندان آزاد کردند. این مستندساز در حین تصویر برداری از محل ترور ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده در محله وزیر اکبر خان در شهر کابل از سوی طالبان بازداشت شده بود.
– در ۲ دی ماه، چند فروند پهپاد و یک هواپیمای ناشناس بر فراز ارگ ریاست جمهوری و مناطق شرقی شهر کابل به مدت بیش از دو ساعت پرواز کردند.
– در ۲ دی ماه، بر اثر حمله انتحاری بر مسجد جامع میرویس خان در محله کوته سنگی واقع در منطقه سوم شهر کابل، ۱۲ نفر غیرنظامی کشته و زخمی شدند.
– در ۴ دی ماه، مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار سفیر ایران بر ایجاد فرصت های تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی و آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی از جمله معدن، انرژی و راه‌آهن در افغانستان تاکید کرد.

– در ۴ دی ماه، بر اثر شلیک و اصابت یک خمپاره به محله چهار قلعه واقع در منطقه ششم شهر کابل یک نفر غیرنظامی زخمی شد. تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

۴- کنر:
در ۱ دی ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه مخفیگاه داعش در شهر اسدآباد، دو‌ نفر از جمله “قاری زکریا” مسئول جذب نیروی داعش کشته و یک عضو دیگر این گروه بازداشت شدند.

۵- بادغیس:
در ۳ دی ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالا نیروهای احمد مسعود) در بازار شهرستان قادس، قاری عبدالله عبیده، رئیس اداره آموزش و پرورش این شهرستان را ترور کردند.

۶- بغلان:
در ۵ دی ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان و نیروهای احمد مسعود در روستای های تغانک، خُج و باغ دره واقع در شهرستان اندراب، ۲۴ نفر از نیروهای احمد مسعود از جمله خیر محمد خیرخواه، فرمانده میدانی این نیروها کشته شدند. تلفات طالبان در این درگیری ها نیز ۱۱ نفر کشته و زخمی عنوان شده است.

۷- در ۱ دی ماه، “ناصر کنعانی” سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکومیت فرمان ممنوعیت ورود دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها در افغانستان، از این تصمیم طالبان ابراز تأسف کرد و تحصیل دختران را موجب توسعه و شکوفایی این کشور دانست.

تاجیکستان:
۱- در ۱ دی ماه، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان با خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی دیدار و در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز همکاری‌های دو کشور در زمینه های مختلف گفت‌وگو کردند.
۲- در ۱ دی ماه، سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان و رایمونداس کاروبلیس، رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا برای تاجیکستان دیدار و گفتگو کردند. آنها در این دیدار در مورد سطح روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفت‌وگو کردند.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۳۰ آذر ماه، بر اثر درگیری اعضای تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در روستای زیر غره در حومه‌ی شهر بنو، سه سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۱ دی ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه پلیس شهر وانا، پنج نفر از نیروهای پلیس پاکستان کشته و زخمی شدند.
– در ۱ دی ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر کاروان نیروهای ارتش پاکستان در روستای رزمک تحصیل واقع در منطقه وزیرستان جنوبی، ۱۲ سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند. گروه تحریک طالبان پاکستان (TTP) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

۲- بلوچستان:
– در ۳ دی ماه، منابع خبری تحریک طالبان پاکستان به نقل از محمد خراسانی، سخنگوی این گروه، از بیعت یک گروه مسلح بلوچ به رهبری مزار بلوچ با امیر تحریک طالبان پاکستان ابو منصور عاصم (نور ولی محسود) خبر دادند.
– در ۴ دی ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه کهان واقع در ایالت بلوچستان، پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

۳- پنجاب:
در ۳ دی ماه، بلیغ الرحمان، فرماندار ایالت پنجاب با صدور حکمی سروزیری “چودهری پرویز الهی” بر ایالت پنجاب را تعلیق و دولت محلی وی را منحل کرد. پیش از صدور این حکم، رئیس پارلمان پنجاب از برگزاری جلسه رأی اعتماد به چودهری پرویز الهی امتناع کرده بود.

۴- در ۳۰ آذر ماه، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در تماس تلفنی با ارتشبد عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، انتصاب وی را به این سمت تبریک گفت. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی بر ادامه همکاری‌‌ها در حوزه امنیت مرزی و مقابله با تروریست‌ها تاکید کردند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.