تحولات یمن، ۹ دی ۱۴۰۱

جمعه 9 دی 1401 - 20:22
https://iswnews.com/?p=84904

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای سودانی پس از عقب نشینی از پایگاه العند، به دستور فرماندهی ائتلاف سعودی و با هماهنگی امارات و مصر، از سواحل جنوب غربی یمن به جزیره میون منتقل شدند.

۱- صعده:
در ۲ دی ماه، بر اثر حمله توپخانه‌ای ائتلاف سعودی به منطقه مرزی الرقو، یک نفر شهید و ۱۲ نفر از جمله چند مهاجر آفریقایی زخمی شدند.

۲- الحدیده:
نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۲۷۰ بار آتش بس را در این استان نقض کردند.

۳- حجه:
نیروهای ائتلاف سعودی سه نفر از ماهیگیران یمنی را در سواحل منطقه بحیص در مدیریت میدی بازداشت و قایق هایشان را مصادره کردند.

۴- شبوه:
– در ۳ دی ماه، نیروهای دفاع شبوه و مسلحین شورای انتقالی جنوب در منطقه الروضه واقع در شهر عتق درگیر شدند. در نتیجه این درگیری دستکم چهار نفر از نیروهای طرفین زخمی شده‌اند.
– در ۷ دی ماه، در نتیجه درگیری مسلحین شورای انتقالی جنوب و مسلحین قبایل منطقه عیاذ واقع در شمال شهر عتق، چند نفر از نیروهای دو طرف کشته و زخمی شدند.

۵- حضرموت:
– در ۵ دی ماه، دولت مستعفی یمن در پاسخ به درخواست کمک مبخوط بن ماضی، استاندار حضرموت، کاروان بزرگی از نیروهای العمالقه را به شهر المکلا، مرکز این استان ارسال کرد. مبخوط بن ماضی اخیرا به بهانه افزایش تهدیدات احتمالی مسلحین حزب اصلاح در شمال استان حضرموت و همچنین تجمع بی سابقه طرفداران شورای انتقالی جنوب در شهر المکلا، از دولت مستعفی درخواست کمک کرده است.
– در ۶ دی ماه، مبخوط بن ماضی، استاندار دولت مستعفی در حضرموت استقرار نیروهای طارق صالح در بندر الضبه و سواحل الریان را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: تحولات یمن، ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

۶- ابین:
– در ۵ دی ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین شورای انتقالی جنوب در مدیریت المحفد در استان ابین، دو نفر کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. با توجه به افزایش فعالیت‌های گروه تروریستی انصارالشریعه در استان ابین، احتمال می‌رود که این حمله نیز از سوی عوامل این گروه انجام گرفته باشد.
– در ۷ دی ماه، بر اثر انفجار دو بمب بر سر مسیر خودروهای حامل مسلحین شورای انتقالی جنوب در مدیریت مودیه واقع در استان ابین، دستکم هفت نفر کشته و زخمی شدند.

۷- عدن:
– ارتش سودان در بیانیه‌ای خبری شایعه عقب نشینی نیروهای خود از یمن را تکذیب کرد و تایید کرد که نیروهای خارج شده از پایگاه العند، چند روز پیش به سمت شهر عدن عقب نشینی کرده‌اند. این عقب نشینی به شرط جایگزینی نیروهای جدید از ائتلاف سعودی و استقرار سودانی‌ها در نقطه دیگری از یمن انجام شده است.
– در ۸ دی ماه، منابع محلی از جابجایی نیروهای سودانی از سواحل جنوب غربی یمن به جزیره میون خبر دادند. این استقرار به دستور عربستان سعودی و با هماهنگی امارات و مصر (فرمانده ائتلاف بین المللی در دریای سرخ و خلیج عدن موسوم به نیروهای ۱۵۳) انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید:
عربستان سعودی کنترل پایگاه العند را از جنوبی‌ها پس گرفت
چه کسی جزیره میون را اشغال کرده است؟

۸- عبدالقادر مرتضی، رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات یمن:
«پرونده زندانیان از ماه مارس گذشته مسدود شده و هیچ پیشرفتی در آن حاصل نشده است. علیرغم امضای توافقنامه تبادل بیش از ۲۲۰۰ زندانی از هر دو طرف تحت نظارت سازمان ملل متحد، مزدوران متجاوز به دستور رژیم سعودی از اجرای آن سرباز زده و مانع اجرای آن می‌شوند. مسئولیت این تاخیر و این مانع تراشی عمدی بر عهده رژیم سعودی است.»

۹- حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مسئول مذاکرات دولت نجات یمن در شهر مسقط، پایتخت عمان دیدار و پیرامون تحولات سیاسی داخلی و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر حمایت ایران از یمن، رفع محاصره یمن را حق بشردوستانه مردم این کشور دانست.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.