گزارش مجدد رسانه‌های روسی از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در خصوص فروش موشک‌های بالستیک ایرانی و همچنین فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه به ایران موضوع بسیار مهمی در تحولات آینده منطقه خواهد بود.

در اواخر مهرماه امسال رسانه‌های آمریکایی گزارشی از خرید موشک‌های ایرانی ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ توسط روسیه خبر دادند. یک ماه پیش از این گزارش، انتشار اخبار متعددی از پرواز هواپیماهای ترابری ایرانی به مسکو و استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ در مناطق کوپیانسک و نیکوپل در اوکراین نشان داده بود که همکاری‌های نظامی ایران و روسیه وارد فاز جدیدی شده و توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید:
دانش نظامی: موشک بالستیک فاتح ۱۱۰
دانش نظامی: موشک بالستیک ذوالفقار

موفقیت حملات پهپادی روسیه و تأثیر روانی آن بر اوکراینی‌ها، کشورهای غربی بر آن داشت تا دستگاه رسانه‌ای و سیاسی خود را علیه جنگ افزارهای ایرانی فعال کنند و با اعمال تحریم‌های جدید ایران را از تعمیق همکاری‌های نظامی با روسیه منصرف کنند. البته این ارتباط هیچگاه از سوی دولتمردان ایرانی و روسی تایید نشده و غربی‌ها و صهیونیست‌ها گمانه زنی های مختلفی را درباره چگونگی ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه از طریق تاجیکستان و ازبکستان و… مطرح کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: تحولات آسیای میانه، ۷ آبان ۱۴۰۱

علیرغم همه این موارد، رسانه‌های روسی در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی از مذاکره روسیه با مقامات ایرانی برای خرید موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد برای استفاده در جنگ اوکراین خبر دادند. اما آنچه که در گزارش‌های جدید این رسانه ها مطرح شده این است که فروش موشک‌های ایرانی در قبال خرید و تحویل ۲۴ فروند جنگنده سوخو ۳۵ روسی انجام می‌شود!

این جنگنده‌ها پیش از این به موجب قراردادی که در سال ۲۰۱۹ میلادی بین روسیه و مصر به ارزش ۲ میلیارد دلار منعقد شد، قرار بود به نیروی هوایی ارتش مصر تحویل داده شود اما تهدیدات آمریکا باعث شد تا مصر از عواقب تحریم‌های احتمالی غرب بترسد و از دریافت کامل جنگنده‌های سوخو ۳۵ خودداری کند.

بیشتر بخوانید: تحویل سوخو-۳۵ های جدید به ارتش مصر + تصاویر

گزارش‌های غیررسمی از دو طرف می‌گوید که این جنگنده‌ها به ایرانی‌ها واگذار خواهد شد و خلبانان ایرانی هم اکنون در حال گذراندن دوره های آموزشی استفاده از جنگنده‌های سوخو هستند.
حال سوالی که پیش می‌آید این است که مزایای این قرارداد برای ایران و روسیه چیست؟ آیا مبادله جنگنده های سوخو با موشک های بالستیک سودی برای ایران و روسیه دارد؟

۱- روسیه در شرایط جنگی پیچیده‌ای قرار دارد و ذخایر موشکی آنها پس از ده ماه نبرد سنگین با مشکلاتی مواجه شده است. آنها از سویی نتایج مدنظر خود را در میدان جنگ اوکراین کسب نکرده‌اند و از سویی دیگر نمی‌توانند تمام ذخایر موشکی خود در کشور پهناور روسیه را به سمت اهداف مورد نظر در اوکراین معطوف کنند. بنابراین چانه زنی برای فروش جنگنده‌هایی که از ماه‌ها پیش آماده شده در ازای مقدار قابل توجهی موشک و تسلیحات موثر، بهترین گزینه برای دستیابی به موقعیت مناسب‌تری از موقعیت ضعیف فعلی است.
آن طور که رسانه‌های غربی گفته‌اند روسها به دنبال موشک ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ هستند. این موشک‌ها تابحال در جنگ گسترده‌ای مثل جنگ اوکراین مورد استفاده قرار نگرفته است اما امتحان خود را در حملات محدود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع داعش در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه در ۲۸ خرداد ۹۶ و ۹ مهر ۹۷ (موشک ذوالفقار) و حمله به مرکز جاسوسی اسرائیل در اربیل واقع در شمال عراق در ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ (موشک فاتح ۱۱۰) پس داده‌اند. ناگفته نماند که موشک‌های فاتح ۱۱۰ در جنگ یمن نیز توسط انصارالله مورد استفاده بیشتری قرار گرفته است.

۲- استفاده از جنگنده‌ها و بمب افکن های استراتژیک در اجرای حملات هوایی متعدد در طولانی مدت هزینه های سنگینی را به وزارت دفاع روسیه متحمل خواهد کرد. کمااینکه اکثر حملات هوایی جنگنده‌های روسی در اوکراین با تسلیحات غیرهدایت شونده انجام می‌شود و با وجود تقویت پدافند هوایی ارتش اوکراین، عملا برای حمله به اهداف در عمق اوکراین قابل استفاده نیستند. همچنین دقت موشک‌های ایرانی نیز مزیت دیگری است که می‌تواند به تاثیر حملات روسیه به اوکراین کمک کند.

۳- نیروهای مسلح ایران از ذخایر موشکی گسترده‌ای برخوردار هستند و در مقایسه با دلار و موارد دیگر، بهترین گزینه برای پرداخت هزینه جنگنده‌های سوخو ۳۵ است. موشک‌های ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ از بهترین و پرکاربردترین موشک‌های ایرانی است اما جزء تسلیحاتی نیست که ایران از فاش شدن جزئیات و نحوه ساخت آن واهمه داشته باشد.

۴- استفاده روسیه از تسلیحات ایرانی در جنگ با اوکراین که از پشتیبانی همه جانبه آمریکا و ناتو برخوردار است، نوعی شبیه سازی یا همان جنگ نیابتی است. ایران با بررسی حملات روسیه با این تسلیحات، می‌تواند محاسن تجهیزات خود را تقویت و نواقص احتمالی آن را در برابر تجهیزات غربی برطرف کند.

۵- تحریم‌های غرب علیه نیروی هوایی ایران در ۴۰ سال گذشته، دستیابی این نهاد به هواپیماهای نظامی از جمله جنگنده‌های مدرن را محدود کرده است و تقریبا هیچ کشوری در این مدت وارد معامله با ایران نمی‌شد. اما جنگ اوکراین این فرصت را ایجاد کرده تا ایران بتواند به جنگنده‌های روسی دسترسی پیدا کند و بخشی از نیازهای خود را برای مقابله با دشمنانش تامین کند.

همکاری‌های نظامی و تبادل یا فروش تسلیحات، همواره امری عادی در بین تمامی کشورهای دارای قدرت نظامی در دنیا بوده است اما پیشرفت ایران در زمینه‌ی ساخت تجهیزات بازدارنده از جمله موشک و پهپاد، به نفع آمریکا و کشورهای اروپایی که سالهاست به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان سلاح در دنیا فعال هستند، نبوده و با ابزار تحریم، تهدید و… به مقابله با ایران پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: جنگنده چندمنظوره سوخو-۳۵

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرزند ایران جمعه, ۱۶ دی, ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶

    جنگ اوکراین نشان داد که حتی یک ابر قدرت نظامی نیز به راحتی قادر به شکست دادن یک قدرت نظامی به مراتب کوچک تر نیست. اما تقویت توان دفاعی و خرید سلاح های به روز به خصوص در بخش هوایی توانایی ایران را برای پیروزی بر قدرتهای هم قد و قواره خود در حد زیادی تضمین می کند.

    پاسخ
  2. جمعه, ۱۶ دی, ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

    سلام.شاید خرید فناوری و کارخانه سوخو ۳۵ و ۳۰ مهمتر از خرید ۲۴ فروند باشد! .. همچنین موشک فتح ۳۶۰ نیز چشم انها را گرفته است! برای مقابله با هیمارس ! (به توجه به اینکه در پرتابگر ها۶ تایی می باشد) هرچند برد فتح ۳۶۰ کمتر از هیمارس می باشد.
    ا فتح ۳۶۰ در گزینه های انها می باشد! فتح ۳۶۰ .. همین الانشم یک چیزی فوق العاده عجیب و غریب است! که کشورهای زیادی ارزو ان را دارند!

    پاسخ
    1. علی شنبه, ۱۷ دی, ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵

      داداش به واقعیات توجه کن بعد نظر بده والله همین ۲۴ تا هم خوبه بدن

  3. محمد شنبه, ۱۷ دی, ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۲

    کاش منبع خبرو ذکر می‌کردید چون یک ماه پیش اسرائیل اعلام کرده ایران فقط قصد ارسال فاتح ۱۱۰با برد سیصد کیلومتر را دارد.اگر صحت داشته باشه معامله دو سر سود خواهد بود.. البته باید دید طرف ایرانی ریسک تحریم اروپا را به جان می خرد یا خیر(کاش همراه همراه سوخو تعدادی کلاهک اتمی دریافت کنیم و تمام:)

    پاسخ
  4. مهدی اقبال شنبه, ۱۷ دی, ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۹

    به قول ظریف، دیپلماسی فدای میدان

    پاسخ
  5. نیما شنبه, ۱۷ دی, ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۸

    حقیقتا نمیدانم این نوع خبر ها را خیانت بدونم یا صرفا نادانی! دومین ابرقدرت جهان… که هزاران موشک مثل اسکندر و سامانه های اتشباریه توس(( با قدرت خلا” یا همان ترموباریک)) ک موشکهایی بمراتب ارزان تر از بالستیک های هدایت شونده دارد ک قدرت تخریب بسیار بالایی دارند!!! و ده ها نوع موشک کوچک و بزرگ….حالا به پهباد ها و موشک های ایران نیاز دارد((( که فقط پای ایران به جنگ اوکراین کشیده بشه)))!!! و ایران به این بهانه در شورای امنیت قلاب سنگ بشه!!! اونوقت بررررخی ایرانی نماها…اصصصصصصصصصرار دارند ک این شایعه ها ی احححححححمقانه رو بسط هم بدهند!! دوست عزیز کم سواد…..روسیه هم تکنولوژی هدایت ماهواره ای داره….هم خود سامانه مشابه جی پی اس… و هم صنایع مادر و پایین دستی و هم امکان ساخت بدنه های فیبر کربنی یا کامپوزیتی سبک و ارزان….و هم مواد شدید الانفجار نانو…. !!! و هم منابع بسسسیار زیادی از اعتبار و پول!! چرررررا ایران باید خودش رو درگیر کنه؟؟ وقتی از اولش هم قرار بر پرداخت هزینه از فروش نفت بوده؟؟؟؟؟؟؟؟ ها؟؟؟؟ مستندات شما چیه،؟؟؟ یک سایت درجه سه بی نام و نشان…بر ضد امنیت ملی ایران؟؟؟؟ دست از عوامفریبی بردارید!.

    پاسخ
    1. K.b شنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵

      اینا دیگه فکر اینو نمیکنن که اگه موشک بدیم جای پول بعد اروپا که الآنم داره گربه میرقسونه بهنوش کامل میشه و بعد تروریستی اعلام کردن سپاه از مکانیزم ماشه هم استفاده می‌کنه وکل تحریمها بعلاوه تحریم مجدد تسلیحاتی برمیگرده که اونوقت ما هم ده ساله هسته ای و با رآکتور آب سنگین و ،وکلی دانشمند و بخاطر هیچ ازدست دادیمو باز رسیدیم به قبل برجام با اینهمه ضرر امنیتی و علمی که کردیم ،اگه روسیه در حال تهاجم نبود میشد معامله موشک در ازای سوخو کرد اما الان باید پولشو بدیم ،حرفتون کاملا حساب شده و درست و تحقیقی بود،ما تولید میکنیم پهپاد اما همون موتور اتریشی اگه دیگه وارد نشه ما موتور جایگزین داخلی نداریم اگه الیاف فیبر کربن که ایران بعنوان کاربرد تو صنایع غیر نظامی وارد می‌کنه جلوشو بگیرن ……ما نباید بازی بخوریم و فقط برای اینکه یکی شریک جرم میخواد که حکمش سبکترشه ریسک کنیم و بعد سالها مذاکره کنیم که تحریمهاشو خنثی کنیم .اگه یه عده دانشجو سفارت آمریکا رو که هیچ فایده برامون نداشتو نمیگرفتن الان اوضاع فرق میکرد،پس نباید اشتباهاتی کنیم که میدونیم نسل بعد و هم تحت تاثیر قرارمیده.

  6. نادر شنبه, ۱۷ دی, ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴

    هر چی گفتیم نفهمیدید…روسیه به ایران سوخو نمیدهد..برجام رو به زد و ایران را شریک جنگ در اکراین کرد ..نفهمیدید….کاری کنید که کل غرب مثل باران بر سرتون خراب شود…بابا مثل همه کشورهای دیگه زندگی کنید…عادی و عادی…همین

    پاسخ
    1. حسین یکشنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵

      هنوز میگی غرب ؟؟؟ چند سال عقبی داداش

  7. rezadestegerde یکشنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰

    عزیزم واقعاموقعی مامیگیم ایران یک ابرقدرت دنیاست برای چی مردم باورنمیکنن ??

    پاسخ
  8. رسول یکشنبه, ۱۸ دی, ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

    با توجه به تحلیل های دقیق و خوب شما در این نوشتار، اینطور پیداست که روسیه بیش از ایران از مزایای این معاملات منتفع شده است. موشک‌های ارزان قیمت به حد وفور دریافت کرده است و هواپیماهایی که مازاد نیاز روسیه است و برای تحویل به مصر ساخته شده بود بجای زنگ زدن در دپوهای نظامی به ایران فروخته شده با قیمت های نجومی!. البته منکر این نمی توان شد نیروی هوایی ما فرسوده و عقب افتاده است حتی نیروی هوایی ما نمی‌تواند برای کشوری کوچک چون امارات متحده خطرناک باشد و اگر ایمان و از جان گذشتگی خلبانان غیور ایرانی نباشد قطعا در نبردهای هوایی از آن کشور شکست خواهد خورد. عربستان که دیگر جای خود دارد!. بهرحال بحث کاچی به از هیچی میباشد!!.

    پاسخ
  9. آرش چهارشنبه, ۲۱ دی, ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

    همین پهبادهای خودمون از از هواپیما های اینها بهتره باید سرمایه گذاری روی موشک های هایپر سونیک نقطه زن صورت بگیره این هوا پیماها رادار گریز نیستند اول جنگ روسیه با هواپیما حمله کرد همه را زدند الان خودش داره از پهباد و موشک استفاده می‌کنه البته تکنولوژی ساخت هواپیما خوبه وارد بشه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.