به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” شرکت ملی نفت چین و وزارت معادن و پترولیوم حکومت طالبان قرارداد ۲۵ ساله اکتشاف و استخراج میادین نفت و گاز حوزه دریایی آمو در شمال افغانستان را امضاء کردند.

شرکت ملی نفت چین “CPEIC” و وزارت معادن و پترولیوم طالبان در ۱۵ دی ماه، قرارداد اکتشاف و استخراج نفت و گاز میادین حوزه دریایی آمو، واقع در استان‌های شمالی افغانستان را به مدت ۲۵ سال امضاء کردند. مراسم عقد این قرارداد با حضور شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیوم (نفت خام) طالبان، مولوی عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان و وانگ یو، سفیر چین در افغانستان صورت گرفته است.

بر مبنای این قرارداد، شرکت ملی نفت چین روزانه به طور متوسط از ۱ تا ۲۰ هزار تن مواد نفتی را از میادین نفتی قشقری، زمردسای، بازارکمی، آق دریا و انگوت با مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربع در استان‌های سرپل، جوزجان و فاریاب استخراج خواهد کرد.

شرکت ملی نفت چین همچنین متعهد شده است که در سال اول قرارداد ۱۵۰ میلیون دلار و در طول سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دلار بر روی میادین نفتی حوزه دریایی آمو سرمایه گذاری نماید. همچنین سهم طالبان از این میادین نفتی، طی سال‌های ابتدایی ۲۰ درصد و در سال‌های آینده تا ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.

گفتنی است که طالبان برای جلوگیری از نقض مفاد قراردادی طی سال اول، فسخ یکجانبه آن را به عنوان پیش شرط مطرح کرده و چینی‌ها نیز آن را پذیرفته‌اند.

حوزه نفتی دریایی آمو به میادین نفتی استان‌های سرپل، جوزجان و فاریاب گفته می‌شود که میزان نفت استخراج شده از پنج میدان آن بیش از ۸۷ میلیون بشکه نفت خام عنوان شده است و ده‌ها میدان نفتی دیگر آن هنوز اکتشاف و استخراج نشده است.

بیشتر بخوانید:
چینی‌ها غارت معادن طلای افغانستان را آغاز کردند
غارت معادن طلا و لیتیوم افغانستان توسط چینی ها

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر شنبه, ۱۷ دی, ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹

    برادران افغانستان آی ملت سروتمند چرا می‌گذارید به همین سادگی سروت کشورتانرا به یغما ببرند آی نیروی مقاومت آی احمد مسعود نگذار کمونیستها کشورتان را چپاول کنند ازما گفتن شما صاحب کشورید خود میدانید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.