حکومت خودمختار در جنوب سوریه

پنجشنبه 29 دی 1401 - 15:36
https://iswnews.com/?p=86218

جنگ اوکراین و کم رنگ شدن نقش روسیه در جنوب سوریه باعث شد تا کشورهای هم‌مرز و همچنین قدرت‌های منطقه تدابیری برای جنوب سوریه اتخاذ کنند. اعتراضات در استان سویدا و مستندات بدست آمده نشان از حربه جدید آمریکا برای تشکیل یک منطقه خودمختار در استان سویدا می‌دهد.

استان سویدا در جنوب سوریه و در مرز با اردن واقع شده و متشکل از سه بخش «السویدا»، «شهبا» و «سلخاد» است. اداره مرکزی آمار سوریه جمعیت این استان را در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۵۰۹۰۰۰ نفر تخمین زده است و اقلیت «دروز» در این استان ساکن می‌باشند. از آنجایی‌ که سویدا یک جامعه قبیله‌گرا است پیش‌بینی می‌شود هرگونه درگیری و یا اقدام نظامی منجر به گسترده شدن میزان درگیری شود.

گروه‌های فعال معارض در سویدا
فعالیت حزب «اللواء» در بروز اعتراضات در این استان را نباید نادیده گرفت. «مالک ابوخیر» رهبر حزب اللواء عنوان کرد که این حزب سکولار در جنوب سوریه تشکیل شده اما در همه‌ی استان‌های سوریه فعالیت دارد. علاوه بر این حزب، یک واحد نظامی دیگر تحت عنوان «نیروهای ضد-تروریسم» نیز در این استان تشکیل شده که شامل معارضین مسلحی است که اکثراً بومیان دروزی می‌باشند و ماموریت اصلی آن‌ها کنترل سویدا و جلوگیری از مداخله حکومت یا متحدان آن از جمله ایران و حزب‌الله است. گفتنی است این دو گروه با یکدیگر در ارتباط هستند. ابوخیر همچنین عنوان کرد که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با پایگاه آمریکایی‌ها در التنف ارتباط برقرار کرده و در برنامه‌ای قصد دارد سویدا را به منطقه‌ای خودمختار و عاری از هر گونه نفوذ نیروهای حکومتی سوریه و یا ایرانی تبدیل کند.

«مالک ابوخیر» رهبر حزب اللواء

ارتباط دموکرات ها با استان سویدا
ناآرامی‌های سویدا، نقش نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) را در جهت ایجاد یک منطقه خودمختار دیگر در سوریه آشکار کرده است. نیروهای کردخودمختار سوریه در بیانیه‌ای ضمن حمایت از تظاهرات سویدا از مقامات سوری درخواست کردند تا برای مشکلات اجتماعی-اقتصادی راه‌حلی بیابند.

دموکرات‌ها در این بیانیه ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت سوریه در قبال مشکلات اجتماعی-اقتصادی در کشور، آن‌ها را در خصوص شکل‌گیری تظاهرات در سوریه مشابه آنچه در سویدا اتفاق افتاده برحذر داشتند.

ارتباط ناآرامی‌ها در سویدا با نیروهای SDF موضوع جدیدی نیست، اهمیت سویدا برای SDF از چنان اهمیتی برخوردار است که آن‌ها حاضر شدند ۶۰ تن از اسرای داعشی را با ۳۰ نفر از ساکنین سویدا که توسط داعش ربوده شده بودند معاوضه کنند. این پیشنهاد درست شب قبل از حمله داعش به سویدا و ربودن چندین غیرنظامی ارائه شد.

ارتباطات به اینجا ختم نمی‌شود، نیروهای دموکراتیک سوریه اخیراً پیشنهاد معاوضه دو خانم فعال وابسته به دموکرات که در دمشق زندانی شده‌اند را با «محمدالصغیر»، که بیش از دو سال پیش توسط آن‌ها دستگیر شد را به دولت سوریه داده‌اند. جالب آنکه این خانم جوان با SDF در ارتباط بوده و در حین انجام مأموریت در سویدا دستگیر شده‌ است. آن‌ها در راستای پروژه خودمختاری، اهالی «دروز» در استان سویدا را به اعلام خودمختاری تحریک و تشویق می‌کرده‌اند.

با توجه به ارتباط “حزب اللواء” با ائتلاف آمریکایی در سوریه و همچنین ارتباط ایالات متحده با دموکرات‌های سوری، این احتمال می‌رود که واشنگتن از ظرفیت SDF برای ایجاد اعتراضات در استان سویدا و نهایتاً پیشروی به سوی ایجاد یک منطقه‌ی حائل (Buffer zone) برای تأمین امنیت مرزهای شمالی فلسطین اشغالی به منظور عدم نفوذ محور مقاومت استفاده کند.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر پنجشنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

    خواهشمندم درصورت امکان نقشه سویدا واطراف آن را و اهمیت استراتژیکی آنرا توصیح دهید چه ضرری به مقاومت دارد

    پاسخ
  2. amir پنجشنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

    چرا هر کشوری که به ایران نزدیک میشه به این حال و روز می افته؟
    سال هاست تحولات منطقه رو دنبال میکنم وضعیت کشور سوریه واقعا نا امید کنندست

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.