به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه به سمت فرماندهی جدید نیروهای روسیه در جنگ اوکراین منصوب شد.

طبق دستور جدید سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ژنرال سرگئی سوروویکین از سمت فرماندهی نیروهای روسیه در اوکراین برکنار شده و والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه به این سمت منصوب شده است. همچنین اولگ سالیوکف، فرمانده نیروی زمینی ارتش و الکسی کیم، معاون ستاد کل نیروهای مسلح روسیه به عنوان معاونین گراسیموف و الکساندر لاپین (فرمانده نیروهای روسی در سقوط محور لیمان) به عنوان رئیس ستاد نیروهای زمینی منصوب شدند. ژنرال سوروویکین نیز به سمت معاون فرمانده و رئیس ستاد نیروهای هوایی روسیه در عملیات ویژه نظامی (جنگ اوکراین) منصوب شده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، این تغییرات با هدف ارتقای سطح رهبری و همچنین افزایش اثربخشی عملیات‌های نظامی در اوکراین و نیاز به هماهنگی بیشتر بین نیروهای ارتش این کشور انجام شده است.

ژنرال سوروویکین پیش از این، در درگیری‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی در تاجیکستان و چچن و در جریان جنگ سوریه به عنوان فرماندهی نیروهای روسی خدمت کرده بود. وی پس از موفقیت در جنگ سوریه، در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان فرمانده کل نیروهای هوایی و فضایی روسیه معرفی شد و در اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی (مهر ماه ۱۴۰۱) به سمت فرماندهی نیروهای روسیه در جنگ اوکراین رسید اما تصدی این مقام به بیشتر از سه ماه نرسید و گراسیموف جانشین وی شد.

برکناری سوروویکین و انتصاب گراسیموف انتقادات زیادی را در روسیه به همراه داشته و در حالی رخ می‌دهد که روسیه پس از ۱۱ ماه نبرد سنگین در اوکراین، هنوز موفق به دستیابی به اهداف خود نشده است. این تغییرات را می‌توان نتیجه جنگ قدرت بین نظامیان روسی و تصمیمات سیاسی پوتین برای تنظیم قدرت و حفظ رقابت بین ژنرال‌های روسی دانست، چراکه تیم شویگو و گراسیموف در جریان جنگ اوکراین تصمیمات اشتباه و عملکرد ضعیف تری نسبت به تیم سوروویکین و یوگنی پریگوژین، تاجر بزرگ روس (معروف به آشپز پوتین) داشته‌اند. از سوی دیگر، گراسیموف به واسطه ریاست بر ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از امکانات بیشتری برای اجرای طرح های نظامی نسبت به سوروویکین برخوردار است. بنابراین احتمال می‌رود دلیل تغییر ترکیب نظامی روسیه در اوکراین، همان موضوع ارتقای سطح رهبری عملیات‌ها باشد. از این رو اتخاذ اقدامات غافلگیرانه و اجرای مجدد حملات وسیع از سوی روسها در روزهای آینده دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: تحولات اوکراین، ۲۶ آذر ۱۴۰۱

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرزند ایران شنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

    ۴ ماه پیش باید تغییرات شروع می شد. علاوه بر این جنگ اوکراین نشان داد که عملکرد نیروهای مقاومت بر روی زمین در سوریه مهمترین عامل پیروزی بر تروریستها بوده. گرچه نقش روس ها به خصوص نیروی هوایی این کشور قابل چشم پوشی نیست

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.