تحولات سوریه، ۲۴ دی ۱۴۰۱

شنبه 24 دی 1401 - 16:26
https://iswnews.com/?p=86386

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ارتش ترکیه در پاسخ به حمله راکتی شبه نظامیان کُرد به پایگاه نظامی ترکیه در حومه‌ی شهر “الباب”، مناطق تل رفعت، مرعناز، بینه، ابین، زور مغار واقع در استان حلب را هدف حملات پهپادی و توپخانه‌ای قرار داد.

۱- حلب:
– در ۲۴ دی ماه، ارتش ترکیه در پاسخ به حمله راکتی شبه نظامیان کُرد به پایگاه نظامی ترکیه در حومه‌ی شهر “الباب”، مناطق تل رفعت، مرعناز، بینه، ابین، زور مغار واقع در استان حلب را هدف حملات پهپادی و توپخانه‌ای قرار داد. بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، ۱۱ تن از شبه نظامیان کُرد طی این حملات کشته شدند.
– در ۲۲ دی ماه، مواضع مسلحین در روستای کفرنوران واقع در غرب حلب هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.
– در ۲۲ دی ماه، در نتیجه حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع ارتش سوریه در روستای “میاسه” در حومه‌ی “عفرین”، “سرتیپ عمار جودت تیشوری” به شهادت رسید.

سرتیپ عمار جودت تیشوری

– عملیات ساخت یک شهرک مسکونی به نام “اجنادین فلسطین” در منطقه جندیرس در غرب شهر عفرین واقع در حومه شمالی حلب، با هدف اسکان ۵۰ خانواده از آوارگان سوری آغاز شد.

بیشتر بخوانید: با کمک فلسطینی‌ها؛ ساخت شهرکی جدید در شمال حلب آغاز شد

– در ۲۰ دی ماه، مسلحین هیئت تحریر الشام عملیاتی را علیه یکی از مقرهای ارتش سوریه در منطقه بسرطون واقع در غرب حلب آغاز کردند که طی این عملیات، چند تن از نظامیان سوری شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند.

بیشتر بخوانید: حمله مسلحین تحریر الشام به مقرهای ارتش سوریه در غرب حلب و جنوب ادلب + ویدیو

– در ۲۰ دی ماه، مواضع مسلحین در روستای کفرعمه واقع در غرب حلب هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.
– در ۱۸ دی ماه، در پی انفجار دو بمب در شهر الباب واقع در استان حلب، یکی فرد مهاجم کشته و تعدادی از اعضای مسلحین زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: دو انفجار در شهر الباب سوریه

– مسلحین تحت حمایت ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ۱۷ غیرنظامی از جمله ۲ زن را در منطقه عفرین واقع در استان حلب به بهانه‌های مختلف بازداشت کردند.

بیشتر بخوانید: بازداشت ۱۷ غیرنظامی توسط مسلحین در حلب

۲- ادلب:
در ۱۸ دی ماه، در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس به سمت خودروی هیئت تحریر الشام در غرب ادلب، یکی از مسلحین کشته و یک نفر دیگر مجروح شد.

بیشتر بخوانید: ترور یکی از مسلحین هیئت تحریر الشام در غرب ادلب

۳- درعا:
– در ۱۸ دی ماه، در نتیجه تیراندازی عناصر مسلح ناشناس در شهر الصنمین، یکی از نظامیان سوری به شهادت رسید.
– پس از آرامش نسبی دو ماهه در استان درعا، حملات گروه‌های مسلح ناشناس علیه نیروهای ارتش سوریه در این استان از سر گرفته شد.

بیشتر بخوانید:‌ افزایش حملات به نظامیان سوری در درعا؛ آیا داعش تجدید قوا کرده است؟

۴- دیرالزور:
– گروهی از ساکنان شهرک ذیبان که در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کُرد واقع در استان دیرالزور قرار دارد، پرچم سوریه را در یکی از مدارس این شهرک به اهتزاز درآوردند تا مخالفت خود با حضور نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) و حمایت خود از دولت سوریه را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اهتزاز پرچم سوریه در منطقه تحت کنترل نیروهای SDF!

– منابع خبری داعش از ترور یکی از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در روستای حاوی‌الحصان واقع در استان دیرالزور خبر دادند.

– پس از پایان عملیات “صاعقه الجزیره” نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) در استان حسکه با ادعای نابودی هسته‌های مخفی گروه تروریستی داعش در این استان، شبه نظامیان کُرد به دنبال آغاز عملیاتی مشابه در استان دیرالزور می‌باشند.

بیشتر بخوانید: عملیات شبه نظامیان کُرد در استان دیرالزور

۵- رقه:
– در ۱۸ دی ماه، مسلحین تحت حمایت ترکیه بزرگراه M4 و حومه عین عیسی را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.
– پس از افزایش حملات عوامل ناشناس به نیروها و مقرهای شبه نظامیان کُرد در استان رقه، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) عملیات گسترده‌ای را در شهر رقه و حومه‌ی آن آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: بازداشت غیرنظامیان توسط نیروهای SDF در رقه

۶- حسکه:
– در ۱۹ دی ماه، ائتلاف آمریکایی، یک کاروان نظامی را به شهر الشدادی اعزام کرد.
– در ۱۷ دی ماه، مواضع شبه نظامیان کُرد در حومه الدرباسیه هدف حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه قرار گرفت.
– پس از چند روز از پایان عملیات”صاعقه الجزیره”، نیروهای دموکراتیک سوریه، ۲۰ تن از اهالی منطقه تل حمیس که در جریان این عملیات بازداشت کرده بودند را آزاد کردند.

بیشتر بخوانید: آزادی ۲۰ نفر از غیرنظامیان بازداشت شده توسط SDF

– در ۲۴ دی ماه، نیروهای دموکراتیک سوریه(SDF)، سه نفر از پناهجویان بخش پنجم اردوگاه الهول واقع در استان حسکه را بازداشت کردند.

۷- کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور مدعی شد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، طی چند مرحله پناهجویان سوری را به سوریه بازمی‌گرداند.

بیشتر بخوانید: طرح کاندید انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای بازگشت آوارگان سوری!

۸- روزنامه سوری “الوطن” اخبار مربوط به دیدار وزرای خارجه سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو در روز چهارشنبه را تکذیب کرد. این روزنامه نوشت: “تاکنون هیچ زمان مشخصی برای برگزاری دیدار وزرای خارجه سوریه و ترکیه تعیین نشده و هر آنچه تاکنون منتشر شده بی‌اساس است.”

بیشتر بخوانید: تکذیب دیدار احتمالی وزرای خارجه روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو

۹- بحران سوخت در سوریه همچنان بر تمامی ابعاد زندگی سوری‌ها سایه افکنده و به دلیل سرمای هوا، قیمت سوخت به شدت افزایش یافته است. طی روزهای اخیر، سه تانکر حامل نفت و گاز وارد بندر بانیاس شدند و انتظار می‌رود که این موضوع بر بازار سوخت در سوریه تاثیر مثبتی بگذارد.

بیشتر بخوانید: ورود سه تانکر حامل سوخت به بندر بانیاس

۱۰- روزنامه آیدینلیک ترکیه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مرحله سوم روند بهبود و عادی سازی روابط میان دو کشور که در نتیجه تحولات شمال سوریه ایجاد شده است، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه (خرداد ماه ۱۴۰۲) با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اردوغان و اسد پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دیدار می‌کنند!

۱۱- در ۲۲ دی ماه، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: دیدار فرستاد ویژه پوتین با بشار اسد

۱۲- در ۲۴ دی ماه، وزارت دفاع ترکیه بامداد امروز از کشته شدن یکی از نظامیان این کشور در منطقه عملیات “سپر فرات” در شمال سوریه خبر داد.

بیشتر بخوانید: کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال سوریه

۱۳- در ۲۴ دی ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وارد فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه شد و مورد استقبال فیصل المقداد، همتای سوری خود قرار گرفت.

۱۴- در ۲۴ دی ماه، مرکز مصالحه روسی در سوریه اعلام کرد: مسلحین ۳ بار آتش بس در منطقه ادلب را نقض کردند که از این تعداد ۲ مورد مربوط به استان ادلب و ۱ مورد مربوط به استان لاذقیه می‌باشد.

برای مشاهده در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.