سال ۲۰۲۲ را می‌توان سال متحد شدن اکثر فلسطینی ها بر روی گزینه “مقاومت” نام گذاری کرد. ۲۰۲۲ سال وحدت بیش از پیش گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری برای مقابله با صهیونیست‌ها بود. بر اساس آمار، در سال گذشته در نتیجه اجرای بیش از ۱۲۱۸۸ عملیات ۳۱ صهیونیست کشته و بیش از ۵۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.

در سال ۲۰۲۲، جنگ ۳ روزه یا جنگی که آن را «وحده الساحات» یعنی وحدت میدان‌ها نامیدند یکی از نقاط عطف گروه‌های مقاومت فلسطینی بود. هرچند اولین شعله‌های این جنگ در جنین افروخته شد اما در ادامه، تمام جریان های مسلح غزه در حمایت از آن، مستقیم و غیر مستقیم وارد نبرد همه جانبه با رژیم شدند.

داستان این نبرد از آنجا شروع شد که در نیمه شب دوم اگوست (۱۱ مرداد) باسم السعدی، از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی در کرانه باختری در اردوگاه جنین دستگیر می‌شود، لحظاتی بعد تصاویری از خون در محل دستگیری باسم السعدی منتشر می‌شود. فرماندهان جهاد اسلامی نگران حال السعدی می شوند فضا ملتهب شده و سرانجام پس از سه روز کشمکش در ۱۴ اگوست درگیری بین غزه و رژیم اسرائیل شروع شد و سه روز به طول انجامید که در در نتیجه آن ۵۱ فلسطینی شهید شدند.

برای درک بهتر گرایش بیشتر فلسطینی ها به مقاومت، در اینجا لازم است به نظرسنجی اشاره کنیم که در روزهای ۷ تا ۱۰ دسامبر در فلسطین اشغالی انجام شد. طبق این نظرسنجی اکثر فلسطینی ها طرفدار عملیات های مقاومتی بوده و خواستار افزایش آنها بودند. بر اساس این نظرسنجی که توسط مرکز مطالعات سیاسی فلسطین صورت گرفت، ۷۲ درصد از شرکت کنندگان از گروه های مسلحی چون عرین الاسود حمایت کرده اند. همچنین شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته بودند که اگر انتخاباتی بین اسماعیل هنیه و محمود عباس برگزار شود ۵۴ درصد به هنیه و ۳۴ درصد به عباس رای خواهند داد که خود این موضوع بیانگر افزایش روحیه مقاومت در بین مردم فلسطین است.

در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش چشم گیر عملیات ها از طرف مردم و گروه های مسلح به ویژه در کرانه باختری و قدس اشغالی بودیم. سالی که به گفته مقامات صهیونیستی شبیه یک انتفاضه بود.

در سال گذشته، مقاومت فردی و عملیات‌های استشهادی جرقه‌ای شد برای راه اندازی موجی از عملیات‌ها، با هدفِ گرفتنِ تلفات از صهیونیست ها، و عقب راندن آن‌ها از کرانه باختری و قدس که در ادامه به اقدامات مسلحانه سازمان یافته برای حمله به اهداف نظامی تبدیل شد. گردان جنین که شاخه‌ی سرایا القدس در جنین است و عرین الاسود در نابلس، مظهر مقاومت و نماد مبارزه در کرانه باختری برای سال ۲۰۲۲ بودند و بیشترین عملیات و مقابله را انجام دادند.

در سایه این عملیات ها بود که بر اساس آمار، در سال گذشته ۳۱ صهیونیست کشته شدند که بیشتر آنها سرباز بودند. همچنین بیش از ۵۲۵ نفر دیگر زخمی شدند. کشته و زخمی هایی که در نتیجه اجرای بیش از ۱۲۱۸۸ عملیات بود. عملیات هایی از قبیل تیراندازی، حمله با چاقو، زیر گرفتن با خودرو، حمله به خودروها و اماکن نظامی و مقابله رو در رو با شهرک‌نشین ها.

شاخص‌ترین عملیات‌های مقاومت در فلسطین به شرح ذیل است:

یکم: عملیات نقب اولین عملیات مؤثری بود که به کشتار اسرائیلی ها انجامید. این عملیات در ۲۲-۰۳-۲۰۲۲ انجام شد که منجر به کشته شدن ۴ اسرائیلی و زخمی شدن ۲ نفر دیگر شد. مجری این عملیات محمد أبو القیعان از ساکنین حوره در استان نقب بود که اسیر بوده و مدتی قبل از عملیات آزاد شده بود.

محمد أبو القیعان
لحظه شهادت ابو القیعان

دوم: در تاریخ ۲۷-۰۳-۲۰۲۲ ابراهیم و امین اغباریه در الخضره عملیاتی انجام دادند که در نتیجه آن ۲ پلیس کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

تصویر دو صهیونیست کشته شده

سوم: شهید ضیاء حمارشه در ۲۹-۰۳-۲۰۲۲ عملیاتی در منطقه «بنی براک» تل آویو انجام داد که منجر به کشته شدن ۵ اسرائیلی و زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر شد.

شهید ضیاء حمارشه
لحظه انجام عملیات توسط ضیاء حمارشه

چهارم: در تاریخ ۰۷-۰۴-۲۰۲۲ در یک عملیات تیراندازی که توسط شهید رعد خازم از جنین در خیابان دیزنکوف در شهر اشغالی تل آویو انجام شد ۳ شهرک نشین کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

شهید رعد خازم

رعد خازم پس از عملیات صحنه را ترک کرد و نیروهای پلیس و ارتش چندین ساعت به تعقیب او پرداختند. ساعت ها در تل آویو وضعیت امنیتی برقرار بود، حمل و نقل عمومی متوقف شد و از صهیونیست ها خواسته شد از خانه های خود خارج نشوند.

نیروهای ویژه سایرت متکال به تل آویو فراخوانده شدند و مشغول جستجوی خانه به خانه برای پیدا کردن او شدند. سرانجام وی در درگیری مسلحانه در بامداد در شهر یافا به شهادت رسید.

شهید رعد خازم

حزب الله لبنان و گروه های مقاومتی فلسطین این عملیات را تبریک گفتند و در اکثر مناطق فلسطین مردم مشغول پخش کردن شیرینی و جشن شدند. چند مدت بعد از عملیات رعد، برادرش عبد خازم نیز در یک درگیری در جنین شهید شد.

پنجم: در تاریخ ۲۹-۰۴-۲۰۲۲ دو شهید یوسف مرعی و محمد عاصی با اسلحه کارلو یا همان سلاح مستضعفین به سمت نگهبان شهرک «آریل» تیراندازی کردند که منجر به کشته شدن او شد.

یوسف مرعی و محمد عاصی
تیراندازی به سمت نگهبان شهرک آریل

ششم: در تاریخ ۰۵-۰۵-۲۰۲۲ دو رزمنده مقاومت اسعد یوسف الرفاعی، ۱۹ ساله و صبحی عماد ابوشقیر، ۲۰ ساله در شهرک «العاد» در شرق «تل آویو» عملیاتی انجام دادند. آنها این عملیات را با تبر و چاقو انجام دادند که منجر به کشته شدن سه شهرک نشین و زخمی شدن چهار نفر دیگر شد. مجریان عملیات موفق به فرار شدند اما پس از سه روز تعقیب و گریز دستگیر شدند.

یوسف الرفاعی و صبحی عماد ابوشقیر

هفتم: در ۱۳ می ۲۰۲۲ در جریان درگیری مسلحانه رزمندگان مقاومت گردان جنین با نیروهای صهیونیستی در محله الهدف در مجاورت اردوگاه جنین، یکی از افسران رژیم به نام نعوم راز کشته شد.

هشتم: در تاریخ ۱۴-۰۹-۲۰۲۲ در حوالی پاسگاه الجلمه، شهیدان احمد ایمن ابراهیم عابد ۲۳ ساله و عبدالرحمن هانی صبحی عابد ۲۲ ساله، به سمت نیروهای رژیم آتش گشودند که در این عملیات یک افسر صهیونیست کشته شد.

نهم: عملیات بعدی توسط شهید عدی التمیمی، ۲۲ ساله، اهل اردوگاه شعفاط در تاریخ ۱۹-۱۰-۲۰۲۲ انجام شد. در این عملیات او به سمت سربازان رژیم جعلی تیراندازی کرد که منجر به کشته شدن یک سرباز زن و زخمی شدن دو نفر شد. عدی نیز بعد از عملیات موفق به ترک صحنه شد. اما تنها تصویری که آنها از عدی داشتند این تصویر بود، یک فرد که موهای سرش را تراشیده است.

عدی التمیمی

جوانان فلسطینی هم برای کمک به عدی و مشکل کردن کار برای نیروهای رژیم اقدام به تراشیدن موی سر خود کردند.

صهیونیست ها ۱۲ روز در جستجوی عدی بودند اما موفق به یافتن او نشدند و در نهایت این خود عدی بود که دوباره در صحنه حاضر شد تا عملیات دیگری انجام دهد. عدی تمیمی در ورودی شهرک «معالی ادومیم» در قدس اشغالی عملیاتی انجام داد و بعد از شلیک آخرین گلوگه خودش نیز شهید شد.

لحظات شهادت عدی التمیمی

دهم: در تاریخ ۱۱-۱۰-۲۰۲۲ نیروهای عرین الاسود در نزدیکی شهرک شافی شمرون در شمال غربی نابلس اقدام به تیراندازی کردند که منجر به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی شد.

یازدهم: شهید محمد کامل الجعبری در ۲۹-۱۰-۲۰۲۲ در نزدیکی شهرک «کریات اربع» در الخلیل اقدام به تیراندازی به سمت صهیونیست ها کرد که منجر به کشته شدن یک شهرک نشین و مجروح شدن ۵ نفر دیگر شد.

شهید الجعبری

دوازدهم: در ۲۳-۱۱-۲۰۲۲ قدس اشغالی شاهد انفجار دو بمب در ایستگاه اتوبوس بود. در اثر این انفجارها ابتدا یک صهیونیست کشته و ۴۷ نفر دیگر زخمی شدند که پس از سه روز اعلام شد یکی دیگر از زخمی‌ها هم کشته شده است.

بعد از این عملیات شهردار قدس اعلام کرد که دوربین های نظارتی این منطقه توسط یک گروه هکری هک شده و ما برای شناسایی مجریان عملیات هیچ دسترسی به آرشیوها نداریم. بعد از آن گروه هک “عصای موسی” با پخش فیلم لحظه انفجار بمب در ایستگاه اتوبوس اعلام کرد که دوربین‌های آن منطقه را هک کرده و تمام فیلم ها را برداشته است و در واقع در آن روز رژیم جعلی از دو طرف مورد حمله قرار گرفت که در هر دو نیز شکست خورد. اما در نهایت پس از هفته ها جستجو رژیم اسرائیل اعلام کرد مجری عملیات که اسلام فاروح نام دارد را دستگیر کرده است.

اسلام فاروح

سیزدهم: در روز ۱۵ نوامبر، شهید محمد صوف ۱۹ ساله عملیاتی در شهرک آرئیل در شمال کرانه باختری انجام داد که موجب به کشته شدن سه صهیونیست و همچنین زخمی شدن سه نفر دیگر شد. در این عملیات در ابتدا شهید صوف چند صهیونیست را با خودرو زیر گرفت و بعد پیاده شد و با چاقو به آن ها ضربه زد.

محمد صوف

سال ۲۰۲۲ با تمام فراز و نشیب‌هایش تمام شد. حالا فلسطین روزهای نخست سال ۲۰۲۳ را سپری می‌‌کند و تنها با گذشت ۱۵ روز از آن ۱۳ فلسطینی حین مقابله با صهیونیست ها به شهادت رسیده‌اند. اکثر پیش بینی ها سال ۲۰۲۳ را سالی خونین و پر تنش عنوان می‌کنند و با توجه به پیداش گروه‌هایی مانند عرین الاسود، مسلح شدن بیش از پیش کرانه باختری و روی کار آمد دولت راستگرا و افراطی نتانیاهو به نظر می‌رسد این پیش بینی‌ها دور از انتظار نباشد.

نویسنده: احمدرضا مباشری

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.