در ادامه رفتارهای خصمانه دولت باکو و افعال بی‌شرمانه رسانه‌های وابسته به این دولت، “روزنامه خلق” جمهوری آذربایجان با انتشار یک کاریکاتور به رهبر جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور ایران توهین کرد.

روزنامه رسمی و دولتی خلق جمهوری آذربایجان، در ۱۵ بهمن با انتشار یک کاریکاتور از امام خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، بار دیگر به ایران توهین کرد. این کاریکاتور همراه با یک یادداشت بلندبالا که حاوی انواع توهین‌ها و تهمت‌های ناروا به موجودیت ایران، ساحت دین و روحانیت و رهبر معنوی شیعیان جهان است منتشر شده است. نحوه نگارش و تنظیم این یادداشت به قدری وقیحانه، اما هدفمند است که در هنگام خواندن متن، این فکر به ذهن خطور می‌کند که گویی رژیم اسرائیل از زبان این روزنامه‌‌ی آذربایجانی سخن می‌گوید!

به نظر می‌رسد علیرغم خویشتن داری نابجای مسئولین جمهوری اسلامی ایران و ارسال سیگنال‌ها و پیام‌های دوستی به باکو، دولت باکو و رسانه‌هایش روز به روز گستاخ‌تر، طلبکارتر و وقیح‌تر از گذشته می‌شوند و درجه و میزان دشمنی خود را بیشتر و بیشتر می‌کنند و رفته رفته خود را برای مرحله دیگری از تقابل با ایران آماده می‌کنند. در قسمتی از متن مذکور مشخصا و دقیقا از تلاش برای تغییر نظام در ایران و دوستی با اسرائیل گفته شده است.

مدیر مسئول این روزنامه، افلاطون آماشوف است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان است و مسئولیت اصلی هماهنگی و نظارت بر امور مطبوعات این کشور را بر عهده داشت. نکته جالب توجه در مورد آماشوف این است که در صفحه معرفی او در بخش معاونت امور مطبوعاتی رسانه‌های خارجی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شده است: “او دارای نگاه مثبتی در خصوص بسط مناسبات رسانه ای با ج.ا.ا است و تحصیلکرده رشته خبرنگاری در دانشگاه مسکو است.” با این وجود، توهین‌های موجود در روزنامه دولتی خلق که توسط افلاطون آماشوف اداره می‌شود چیز دیگری را نشان می‌دهد!

اما مسئله ناراحت کننده و خطرناک، بخش دیگر این قضیه است: نفرت‌پراکنی‌ها و دشمنی دولت باکو علیه ایران در یک طرف ماجرا قرار دارد؛ انفعال، ضعف، و سهل انگاری عمدی و خودزنی ایران در طرف دیگر ماجرا. طی سال‌های گذشته مستندهای بسیاری با سختی‌های فراوان در خصوص واقعیات منطقه قفقاز و آذربایجان توسط مستندسازان جوان ایرانی تهیه و تولید شده است که به آنها یا اجازه انتشار داده نشده است و یا با سنگ اندازی و تعویق و محدودیت در پخش، عملا اثربخشی آن را از بین برده‌اند. مثال اخیر این موضوع مستندی است که در خصوص خانواده علیف ساخته شده است و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام از پخش آن جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: لابی آذربایجان مجددا مانع پخش مستند حیدر علی اف شد!

سانسورهایی که در رسانه صورت می‌گیرد بی‌ربط و جدای از مسائل دیگر نمی‌تواند باشد؛ در واقع سانسورِ تهدید بالقوه و بالفعل دولت باکو علیه کشور در رسانه‌های ایرانی، انعکاسی از مسائل و مشکلات عمیق‌تر در جای دیگری از نظام است که گره در مسائل مختلفی از جمله سیاست، اقتصاد، قوم‌گرایی و لابی‌گری و … خورده است.

اما پرسش اصلی این است که این سانسورها تا به کجا و تا چه قیمتی ادامه خواهد داشت؟! اکنون به وضوح به امام امت توهین شده است. آیا مردم متدین و جامعه روحانیت این توهین را تحمل می‌کنند؟!!

پرونده جمهوری آذربایجان و دشمنی‌هایی که توسط رژیم اسرائیل از این خطه علیه ایران خط‌دهی می‌شود، دیگر بر کسی پوشیده نیست و کاملا عیان شده است. هرچند برخی مسئولین و رسانه‌های ایرانی در طول سالهای گذشته تلاش کرده‌اند تا با مدارا و یا با نوعی از مصلحت اندیشی، این موضوع را نادیده بگیرند، اما این چشم‌پوشی‌ها مشخصا تا یک زمان معلوم قابل انجام است و از یک نقطه‌ی به‌خصوص به بعد نه تنها قابل ادامه نیست بلکه در ذیل تهدید امنیت ملی قرار می‌گیرد و هزینه ساز خواهد شد و حتما باید پاسخ داده شود؛ اکنون به این مرحله بسیار نزدیک شده‌ایم!

بیشتر بخوانید: به مناسبت رفع سوءتفاهم ایران و جمهوری آذربایجان توسط قالیباف!

پی‌نوشت: تصویر کاریکاتور توسط تحولات جهان اسلام محو شده است.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ساعد یکشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

    حال مسئولین محترم سایت تحولات جهان اسلام، امیدوارم نظرات بنده رو متتشر کنید؛ اما سئوال اینجاست که آیا با وجود اینهمه فساد و بی‌کفایتی در کشور توقع چه واکنشی از دشمنان داخلی و خارجی دارین!!؟

    دقیقا همینجاست که حتی دولت کوچک مجعول باکو، دیکتاتوری عقب‌مانده و بسیار فاسد سعودی و افراد کوچکی مثل مسیح علینژاد و حتی یک بچه مدرسه‌ای در اغتشاشات به خود اجازه توهین داده و علنا دم از تجزیه کشور می‌زنند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

    اما سئوال اساسی اینجاست که پس چه موقع قرار است که فساد و بی‌کفایتی در کشور ریشه‌کن شود و اساسا، دقیقا چه کسی مسئول اول برخورد با فساد در کشور بوده!!؟ دقیقا آنی که باید پاسخگو باشد هرگز پاسخگو نبوده!

    اگر حکومتی بعد از دهه‌ها نتواند خودش را اصلاح کند و هر روز فساد و بی‌کفایتی‌اش بیشتر می‌شود، آیا اصولا میتواند به حیاتش ادامه دهد؟

    پس ضروری است که خودمان را سرزنش کنیم و گام‌های اساسی برای اصلاح خودمان برداریم. همین حالا هم خیلی دیر شده!

    پاسخ
    1. رضا جمعه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶

      آذربایجان بخشی از آذربایجان ایران هست که توسط روسیه با با ارتکاب جنایات فراوان و کشتار و به زور از ایران جدا شد باید با توسل به زور به سرزمین اصلی آذربایجان برگردند مطمئن باشید اکثریت مردم آذربایجان می‌خواهند به سرزمین اصلی خود برگردند البته اگه روس ها اجازه دهند اگه روزی برسد که ایران مشکلات خود با غرب را حل کند و از دوستی با روسیه خلاص شود به راحتی میتونه با قدرتی که امروز داره
      آذربایجان را به سرزمین مادری و اصلی خود برگرداند

  2. محمدرضا یکشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

    کشور ایران چون رهبری دارد و الگوی بومی فرمانروایی دارد.تا حالا جلوی دروغ ها و سرمایه داری و دموکراسی و آنارشیسم ایستادگی کرده.آثار این ایستادگی و پایداری جبهه مقاومت در بیداری فرهنگ ها و مردم های گوناگون روشن هست.
    و طبیعت هیچ وقت نمی‌گذارد پلیدی در جهان باشد چون جهان بر اساس نظم و هماهنگی و پاکی ساخته شده.
    دیر یا زود باید با باکو بجنگیم تا جنگ رو از راه فرهنگ نژاد پرستی و دلالی وارد ایران نکرده.
    از قانون الهی طبیعت که همان جنگ با خودبینی و پلیدی است گریزی نیست اگر از آن فرار کنیم از خودمان (خویشتن خویش) شکست می خوریم.

    پاسخ
  3. علی اس اس یکشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

    به قول مسئولان ما اینا همه اش سوتفاهمی بیش نیست . اینجاست که باید گفت از ماست که بر ماست

    پاسخ
  4. علی اس اس یکشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

    به قول دوستان لابی کجا بود اصلا نباید کاری انجام بدیم اگه به تاکنون غمم تجاوز کردن بازم باید لالمونی بگیریم منتظر باشیم اگه سرمون رو خواستن بیان بازم باید سکوت کنیم .این اوضاع رو میبینم یاد مظلومیت مسلم تو کوفه میفتم

    پاسخ
  5. علی جلالی فر یکشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

    یکباره هم شده باید مسئولین کشور آذربایجان را ادب کنیم تا ازاین غلظ ها نکند ودرثانی شیعه یان آنجارا به اتهام واهی زندانی نکند بنده خدا روحانی را به جیبش تریاک انداخته مامورین خدا نشناس بعد گفتند یا باید این اتهام درود را قبول کنید یا می‌گوییم جاسوس ایران هستید که ۲۰ سال حبس میشوید این حکومت دیکتاتور را ملت باید قیام سراسری کنند تا فاتحه خوانده شود والا هرکس حرفی بزند یک اتهام درست می‌کنند مگر دردهه محرم ندید ازپرچم سبز امام حسین ع ترس دارند به مقدسات مردم مسلمان توهین می‌کنند راه علاج انقلاب است

    پاسخ
  6. وافن اس اس یکشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹

    واقعا گستاخی و بی شرمی رو به تهش رسوندن، انگاره تنشون می خاره و دنبال درگیری با ایران هستن. واقعا اگر این دفعه فیلم های مستند رو به تلافی شون پخش نکنیم، برخی از این سیاسیون باشعور انسانیت ما رو بر ضعیف بودن ما فرض می کنند.

    پاسخ
  7. محمد یکشنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

    مشخص که با این دولت باید جنگ کنیم ولی نه مستقیما خود دولت جمهوری اسلامی ایران،باید یکاری کرد که خود مردم آذربایجان این دولت دیکتاتور رو از بین ببرن،فضا تو آذربایجان واقعا خفه کننده هست یه حرکت اشتباه موجب میشه آمریکا بدون دادن تلفات هم موشک هامونو خالی کنه هم بخش های هسته ای‌مونو بزنن چون مثل روسیه تهدید بزرگی برای جهان غرب نیستیم مگر اینکه با تهدید زدن اسراییل بگیم که نزنن

    پاسخ
  8. پیام دوشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۱

    اگر دولت نمیخواد واکنشی جلوی این ارائل باکویی از خودش نشون بده، مردم به طور خودجوش یه حالی به این زبان دراز ها بده !! آتیش زدن کنسول گری باکو تو تبریز کاری نداره . هر روز از جلوی کنسولگری تو تبریز رد میشم . به تعداد موهای سرم هم آدم میشناسم که از جمهوری جعلی باکو متنفر هستن و حاضرن این بار یه حرکت مردمی درست و حسابی ( نه مثل ترقه بازی تهران ) انجام بدن …
    حسته شدیم از این انغعال احمقانه دولت جلوی این اراذل :((
    واقعا مماشات تا کجا آخه ؟؟؟

    پاسخ
  9. لیلی دوشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵

    وقتی به مقدسات توهین میکنن انتظار داشتین به رهبری و رئیس جمهور توهین نکن

    پاسخ
  10. ترکیسم جمعه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

    ایران باید درارمنستان پایگاه نظامی بزنه وغیر مستقیم الهام علیف را ادب کنه .چاره ای دیگه نداریم
    چون به اندازه کافی دنیا را بر علیه خودمان متحد کردیم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.