دولت ولودیمیر زلنسکی از ماه‌ها پیش درخواست ارسال تانک‌های پیشرفته آمریکا و کشورهای اروپایی به ویژه تانک‌های آلمانی “لئوپارد” را به اوکراین مطرح کرده بود تا بتواند نتیجه نبردهای زمینی را به نفع خود تغییر دهد. اما آیا این حربه می‌تواند منجر به شکست ارتش روسیه شود؟

آمریکا و کشورهای اروپایی در طول ۳۰۰ روز گذشته با ارسال دهها بسته کمک نظامی، مالی و اقتصادی مانع از سقوط اوکراین در حمله سنگین روسیه شدند اما این کمک‌ها تاکنون نتیجه خاصی را برای دولت اوکراین به دنبال نداشته است و آنها همچنان زیر آتش حملات سنگین روسیه قرار دارند. یکی از راهکارهایی ژنرال‌های ارشد اوکراینی برای تغییر موازنه‌ی جنگ مطرح می‌کنند، دستیابی به دستکم ۳۰۰ عراده تانک است.

این پیشنهاد اخیرا با موافقت آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی روبرو شده و آمریکایی‌ها برای تشویق اروپایی‌ها به ارسال تانک‌هایشان به اوکراین اعلام کرده‌اند که ۳۱ عراده تانک آبرامز را در ماه‌های آینده به اوکراین ارسال خواهند کرد. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز پس از مدتی طفره رفتن از ارسال تسلیحات پیشرفته آلمانی به اوکراین، سرانجام در ۵ بهمن ماه، ضمن اعلام موافقت برای صدور مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد کشورهای دیگر به اوکراین، اعلام کرد که این کشور نیز در مرحله اول ۱۴ تانک لئوپارد را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.
این تصمیم آلمان مسیر را برای دیگر کشورها از جمله لهستان، کانادا، نروژ و… هموار کرده و عرضه تانک‌های لئوپارد به اوکراین با ارسال چهار تانک لئوپارد ۲ از فرودگاه شهر هالیفکس کانادا در ۱۶ بهمن ماه آغاز شده است.

ویدیو: ارسال تانک‌های لئوپارد ارتش کانادا برای اوکراین

در همین راستا انگلیس نیز از واگذاری ۱۴ تانک چلنجر ۲ (تانک اصلی ارتش خود) به اوکراین خبر داده و کشورهای دیگر اروپایی نیز از تدارک اقدامات مشابهی خبر داده‌اند.

تانک لئوپارد ۲ یکی از تسلیحات موثر ساخت آلمان است که در سالهای گذشته ۳ هزار عراده از آن به کشور‌های اتریش، کانادا، شیلی، دانمارک، فنلاند، یونان، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، سنگاپور، سوئیس، سوئد، اسپانیا و ترکیه نیز فروخته شده است. بنابراین تجهیزات و مهمات آن برای اوکراینی‌ها در دسترس است و نسبت به تانک آبرامز که تعداد کمتری از آن در اروپا دارد گزینه‌ی مناسب‌تری است.

تحلیلگران غربی معتقدند که ارسال ۳۰۰ تانک به اوکراین در شرایط فعلی ممکن نیست و نمی‌تواند نتیجه جنگ را تغییر دهد اما ممکن است تاثیر خاصی بر روند جنگ بگذارد و مقاومت اوکراینی‌ها علیه روسیه را طولانی‌تر کند. بنابراین اگر کشورهای اروپایی هر یک ۱۴ عراده تانک به اوکراین ارسال کنند دستکم ۱۰۰ تانک به دست اوکراینی‌ها می‌رسد و دست آنها را برای متوقف کردن پیشروی زمینی ارتش روسیه بازتر خواهد کرد.
مناطق جنوبی و شرقی اوکراین غالبا از زمین‌های مسطح و بدون پستی و بلندی تشکیل شده و ارتش اوکراین برای اجرای عملیات‌های تهاجمی و بازپس‌گیری این مناطق به تانک‌های زیادی نیاز دارند. البته هدف غربی‌ها از ارسال این تسلیحات جلوگیری از شکست اوکراین و فرسایشی کردن جنگ است. هر چقدر که میزان هزینه و تلفات روسیه در این جنگ بالاتر رود، رقیب شرقی آنها ضعیف‌تر خواهد شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. پندار دوشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

    روس ها همین حالا حداقل یک قوای زرهی موتوری ۱۶ هزار عراده ایی دستگاهی سرحال در اختیار دارند و همچنین کارخانه ها و صنایع عریض و طویل ساخت و تعمیر , یعنی با ۳۰۰ با تانک آبرامز , لئوپارد و چلنجر عقب می شینن ؟! خود روس ها در این بخش صاحب قدرت و صاحب سبک هستند یعنی اصلا اینجوری نیست که بگیم تانک های غربی , شخم زننده زمین هستند و تانک های روسی صرفا گاری های آهنی ! شما شک نکنید که اتفاقا روس ها دارن بشکن می زنن چون خیلی زود تانک های غنیمتی آمریکایی , انگلیسی و آلمانی را خواهند داشت و می توانند طراحی ها و فناوری های غربی را به داشته های خود اضافه کنند نقاط ضعف این تانک ها را هم دربیارن , خب روس ها آسمان را هم در اختیار دارند یک قدرت بزرگ زد زره هم هستند این اقدام غرب شاید نهایتا بتونه چند روزی پیشروی های روس ها را متوقف کنه , این وسط ما اگر قرارداد همکاری خوبی با روس ها داشته باشیم می توانیم از این غنیمتی ها هم بهره ببریم یا کارشناسان نظامی ما تو روسیه مستقر باشن یا حتی از این غنیمتی ها به ایران بیاریم و جاش چیز دیگری به روس ها بدیم که نیاز دارند قطعا اقدام غرب یک اقدام احمقانس تازه روس ها را تحریک می کند که دنبال سیاست های نظامی سخت تری هم برن .

    پاسخ
    1. رضا سه شنبه, ۲ اسفند, ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰

      این جنگ ثابت کرد که تجهیزات روسی کارایی چندانی ندارند.چه هوایی چه زمینی چه دریایی.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.