به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” گروه تروریستی ارتش آزادیبخش بلوچ ۱۸۸ عملیات در طول سال ۲۰۲۲ میلادی انجام داده اند که منجر به کشته شدن ۳۶۹ نفر از نیروهای ارتش پاکستان و مجروحیت ۱۵۵ نفر دیگر شده است.

“هکل” ارگان رسمی اطلاع‌رسانی ارتش آزادیبخش بلوچ (BLA) گزارش تفصیلی فعالیت‌های سال ۲۰۲۲ این گروه را بر اساس ماه‌های این سال منتشر کرد و در ابتدای این گزارش، بخشی را به اینفوگرافیک نتایج این عملیات‌ها اختصاص داد. طبق نتایج مندرج در این اینفوگرافیک، گروه تروریستی ارتش آزادیبخش بلوچ ۱۸۸ عملیات در طول سال ۲۰۲۲ میلادی انجام داده است که منجر به کشته شدن ۳۶۹ نفر از نیروهای ارتش پاکستان و مجروح شدن ۱۵۵ نفر دیگر شده است. همچنین ۳۵ نفر از عناصر این گروه تروریستی از جمله سه عامل انتحاری کشته شده‌اند. سایر اطلاعات مندرج در این اینفوگرافیک به شرح موارد زیر است:

میزان تلفات نیروهای وابسته به نهاد‌های امنیتی پاکستان ۱۴ کشته، ۱۳ زخمی و ۴ اسیر است.

نوع عملیات‌ها ۳ عملیات انتحاری، ۲ عملیات تسخیر مقر و پایگاه، ۴۶ عملیات تخریب تجهیزات دولتی و ۱۶۶ انفجار بمب بوده است.

۹ عملیات به صورت ویژه ذکر شده است که شامل انهدام دو بالگرد، انهدام یک پهپاد و یک عملیات ضبط اسلحه می باشد.

گروه تروریستی ارتش آزادی بخش بلوچ (BLA) در گزارش سال ۲۰۲۲ خود، دو عملیات را برجسته‌ترین عملیات‌های سال ۲۰۲۲ تلقی کرده‌است. این دو عملیات شامل عملیات گنجل که ارتش آزادی بخش بلوچ مدعی است طی آن ۱۹۵ تن از نیروهای پاکستان در اسفند ۱۴۰۰ در نوشکی و پنجگور کشته شدند و حمله انتحاری شاری بلوچ، زن انتحاری وابسته به ارتش آزادی بخش بلوچ در اردیبهشت ۱۴۰۱ است که در جریان آن سه تبعه چینی و یک راننده پاکستانی در کراچی کشته شدند.

بیشتر بخوانید: حمله انتحاری در کراچی جان چینی ها را گرفت!

لازم به ذکر است که میزان عملیات‌ها و تلفاتی که ارتش آزادی بخش بلوچ BLA با نگاه قومی به نیروهای دولتی پاکستان در مناطق بلوچستان پاکستان وارد کرده‌اند نصف میزان حملات و تلفات مشابهی است که تحریک طالبان پاکستان (TTP) با نگاه افراط‌گرا و در درجه دوم قوم‌گرا در مناطق پشتون نشین پاکستان و مناطق دیگر از جمله ۱۲ عملیات تحریک طالبان پاکستان (TTP) در بلوچستان به ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان وارد کرده‌اند.

از طرفی دیگر با توجه به تعداد بالای میزان استفاده از بمب در فعالیت‌های ارتش آزادی بخش بلوچ (BLA) و همچنین میزان تخریب امکانات حکومتی در مقایسه با دیگر گونه‌های عملیات جنگی به نظر می‌رسد که این گروه در حال حاضر از قدرت زیادی برای مواجهه‌های رودررو برخوردار نمی‌باشد. اما انهدام دو بالگرد از سوی عناصر ارتش آزادی بخش بلوچ (BLA) مسئله مهمی است که در کارنامه یک ساله تحریک طالبان پاکستان (TTP) دیده نمی‌شود، و شاید نشانگر این باشد که ارتش آزادی بخش بلوچ (BLA) به صورت محدود از سلاح‌های پیشرفته ضد هوایی برخوردار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک تحریک طالبان پاکستان از یکسال نبرد با دولت پاکستان

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.