زمین لرزه در ترکیه، زلزله سیاسی در باکو

یکشنبه 23 بهمن 1401 - 20:09
https://iswnews.com/?p=88511

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” دولت باکو همه آذربایجان را برای ترکیه به حالت آماده باش درآورده است. همه استان‌های آذربایجان در حال ارسال کمک هستند و همه چیز نو و کهنه، مواد خوراکی، خودرو، ماشین آلات، لباس، لوازم خواب، لوازم امدادی، دارو، هواپیما به ترکیه فرستاده می‌شود.

بیمارستان‌های آذربایجان آماده پذیرش آسیب دیدگان زلزله ترکیه می‌شوند و وزارت وضعیت اضطراری با ۷۲۵ امدادگر در صدر فهرست گروه‌های نجات مناطق زلزله زده است. ارتش، انبارهای تجهیزات خود را خالی و برای ترکیه ارسال می‌کند به‌طوری که حتی در جنگ ۲۰۲۰ قره باغ نیز چنین وضعی دیده نشده است‌. حتی جمعیت نیازمند کمک و فقیر در سرمای شهرهای این کشور از یاد رفته‌اند و رسانه ها و صفحات اجتماعی زمین لرزه ترکیه را به سوژه اصلی مبدل کرده اند. مردم تشویق به ارسال کمک مالی می شوند و رئیس جمهور آذربایجان مانند یکی از استانداران ترکیه رفتار می‌کند!

اسماعیل شعبان اف تحلیلگر تالشی اهل آذربایجان و مقیم مسکو و مشاور شورای اقوام رئیس جمهور فدراسیون روسیه درباره رویداد زمین لرزه می گوید: “این فاجعه بسیار وحشتناک است و خداوند باید به داد مردم زلزله زده ترکیه و سوریه برسد تا بتوانند از این اوضاع رها شوند.”

شعبان اف درباره تبعات سیاسی این زمین لرزه معتقد است: “ایده توران بزرگ و پان تورانیسم با محوریت ترکیه با این بلای طبیعی چالش بزرگی را تجربه می‌کند که بازیابی توان ترکیه با این حجم کشته و ویرانی به آسانی ممکن نیست و رسانه ها بسیاری از واقعیت‌ها را نمی گویند. آذربایجان با تحریک و پشتوانه ترکیه و اسرائیل برای ایران و ارمنستان خودنمایی می‌کرد. اکنون علیف تلاش می‌کند تا همه توان کشور را برای ترکیه بفرستد تا حمایت اردوغان به دلیل مشکلات فراوان داخلی از دست نرود. دولت باکو پس از تضعیف ترکیه به اسرائیل تمایل بیشتری نشان می‌دهد تا موقعیتش در قفقاز و کریدور میانی تضعیف نشود اما تل آویو آنقدر احمق نیست و محتاطانه رفتار می‌کند.”

گفته های شعبان اف را می‌توان با انتشار خبر حمله نظامی احتمالی ایران و ارمنستان به آذربایجان تکمیل کرد! بنابر ادعای پروپاگاندای رسانه‌ای آذربایجان، دو کشور همسایه جنوبی و غربی آماده می‌شوند تا در محدوده استان سیونیک به رایون (استان) های قوبادلی و زنگیلان و لاچن (لاچین) حمله کنند.

وزارت دفاع ارمنستان و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را تکذیب کرده اند اما دولت باکو ترجیح می‌دهد جامعه این کشور را همزمان با کمک رسانی به ترکیه بر علیه همسایگان تحریک کند…

الهام علیف اکنون خود را تنها احساس می‌کند و گویی پس از زمین لرزه در جنوب ترکیه یک زلزله سیاسی در باکو رخ داده است. کاخ آرزوهای نیمه کاره علیف برای تصاحب مناطق آذری نشین ایران و گرجستان و جنوب ارمنستان بر سرش آوار شده است. حالا علیف از همسایگان خود که پس از جنگ ۲۰۲۰ به آنها تاخت و تاز می‌کرده بسیار می ترسد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس دوشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

    اگه زلزله هم نمی اومد فرقیی نمیکرد علیف هنوز فکر میکنه زلزله اومده تنها شده نه برادر من جنگ بشه ترکیه اسرائیل هم پشتت باشن هیچ غلطی نمی تونستید هم بکنید و ما مادر امثال شما رو به عزایتان مینشانیدم

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.