شباهت پهپاد انتحاری ارتش اوکراین با پهپاد ایرانی آرش!

چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 10:45
https://iswnews.com/?p=88739

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای ارتش اوکراین یک فروند پهپاد انتحاری با ظاهری مشابه به پهپاد ایرانی آرش را با موفقیت آزمایش کردند و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای ارتش روسیه محسوب شود.

رسانه‌های اوکراینی اخیرا ویدیویی کوتاه از آزمایش یک فروند پهپاد انتحاری منتشر نمودند. نکته جالب توجه این ویدیو، ظاهر، ابعاد و چگونگی پرتاب این پهپاد می‌باشد که کاملا به پهپاد انتحاری آرش-٢ که توسط ایران ساخته شده است، شباهت‌ دارد.

پس از انتشار این ویدیو، برخی تحلیلگران غربی ادعا کردند که تهران پس از فروش پهپاد به مسکو، برای حفظ تعادل و جلوگیری از افزایش تنش‌ها در روابط با کیف، به طور مخفیانه با فروش پهپادهای خود به اوکراین موافقیت کرده اما این ادعا دور از واقعیت بوده و علی‌رغم شباهت‌های موجود، می‌توان گفت این پهپاد تنها حاصل کپی و طراحی موفق ظاهری از نمونه پهپاد انتحاری آرش-٢ می‌باشد.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: پهپاد انتحاری آرش-٢؛ دوربردترین پهپاد انتحاری جهان!

اطلاعاتی در خصوص مشخصات این پهپاد اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد این پهپاد بر پایه پهپاد RZ-60 ساخته شده توسط شرکت رمسای (Ramsay) اوکراین طراحی و تولید شده است. در صورت استفاده پهپاد جدید ارتش اوکراین از سیستم ناوبری جی‌پی‌اس (GPS)، این پهپاد می‌تواند اهداف ثابت را با مختصات از قبل تعیین شده مورد اصابت قرار دهد اما اگر از سیستم ارتباط ماهواره‎ای استارلینک (Starlink) استفاده کند، محدودیت‌های برد عملیاتی کاهش خواهد یافت و این موضوع، ارتش روسیه با یک مشکل جدی روبرو خواهد کرد.

همچنین با توجه به حمایت‌ها و پشتیبانی کشورهای غربی از صنعت پهپادی اوکراین، گمان می‌رود فعالیت‌های ارتش این کشور طی ماه‌های آتی با پیشرفت در این زمینه همراه باشد. با در نظر گرفتن افزایش فعالیت‌های پهپادی و ساخت پهپادهای جدید توسط اوکراینی‌ها، انتظار می‌رود ارتش روسیه در مواجهه با این تهدید، شبکه هشدار اولیه و پدافند هوایی خود را در خاک خود و مناطق عملیاتی اوکراین تقویت کند تا تلفات حملات پهپادی اوکراین را به حداقل برساند.

ویدیویی از آزمایش پهپاد جدید ارتش اوکراین
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی جلالی فر چهارشنبه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

    البته باید گفت ازنظر ظاهری هم پهپاد اکراینی با پهپاد آرش ۲ ایران تفاوت‌های دیده می‌شود و این قدم اول است هنوز برد آن و آیا با ماهواره هدایت می‌شود یا با دستگاه‌های هدایت گر مثل ایران هدایت می‌شود هنوز معلوم نیست اکراین قبلا هم پهپاد زیادی استفاده کرده مخصوصآ ازترکیه خریدار کرده بود کاری نتوانست پیش ببرد با تمام اسلحه ومهمات غربی‌ها که سلاحهای راه بردی خودرا به اکراین می‌فرستند نمی تواند با روسیه مقابله کند روسیه هم سلاحهای دارد که هنوز رو نکرده قطعا تدابیر لازم جهت جلو گیری ازاین سلاحها دردست دارد الآن تمام غرب یک طرف هستند وروسیه یک طرف فقط ملت اکراین دراین وسط قربانی اهداف ناتو ی غربی‌ها می‌شود انشاالله صلح بشود بهتراست

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.