تحولات شمال شرق کنگو؛ تداوم کشتار مسیحیان توسط داعش

چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 17:36
https://iswnews.com/?p=88773

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” برخلاف کاهش عملیات‌های گروه‌های تروریستی داعش در مناطق مختلف قاره آسیا، فعالیت این گروه در آفریقا بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

در کنار فعالیت‌های گروه داعش در قاره‌ی آفریقا، تحرکات این گروه در مناطق بینی و ایتوری واقع در شمال شرق کنگو به گونه دیگری دنبال می‌شود. داعش دو عملیات هفته‌های گذشته در تجمعات مسیحیان در کلیساها را تحولی در شکل‌گیری تحرکات خود در شرق کنگو می‌داند و از این عملیات‌ها تحت عنوان “کشاندن ناآرامی از دل جنگل‌ها و جاده‌ها به مناطق شهری” یاد کرد. اما نفس داعش در انجام اینگونه عملیات‌ها چندان بلند نبود و در دو یا سه هفته اخیر عملیات‌های خود را مجددا به مناطق روستایی کشاند. حتی نوع عملیات‌های داعش در جاده‌های اصلی منطقه مانند مسیر بینی-کاسیندی هم بسیار کمتر شده است. البته استفاده دواعش از بمب کنار جاده‌ای در یکی از عملیات‌های این هفته، یک تحول در نوع عملیات‌های این گروه تروریستی در کنگو به شمار می‌رود.
در موارد زیر به بیان جزئیات عملیات‌های داعش در سه هفته اخیر اشاره می‌کنیم:

۱- تروریست‌های داعش در روز یکشنبه ۹ بهمن ماه، به یک پاسگاه ارتش کنگو در روستای اوفای در منطقه ایتوری حمله کرده و یک افسر و دو نیروی ارتش کنگو را به قتل رساندند.

۲- این عناصر همچنین در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه، به یک پاسگاه نیروهای محلی کنگو در روستای ایدوهو در منطقه ایتوری حمله کرده و یک تن از نیروهای محلی را کشتند.

۳- عناصر تروریست داعش در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه، به مسافران بین کوامندا و ایرنگیتی در منطقه ایتوری حمله کرده و دست‌کم یک مسیحی را کشته و یک موتورسیکلت را به آتش کشیدند.

۴- تروریست‌های داعش در روز جمعه ۱۴ بهمن ماه، به مسیحیان روستای ماشونگانی در ایتوری حمله کرده و پنج تن از اهالی این روستا را به قتل رسانده و تعدادی از خانه‌های آن را به آتش کشیدند.

۵- عناصر داعش در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه، به روستای کونجی در نزدیکی شهر اویشا در منطقه بینی حمله کرده و ۱۲ تن از مسیحیان را کشتند. این عملیات همزمان با سفر پاپ فرانسیس به شهر کینشازا، پایتخت کنگو صورت گرفت.

۶- دواعش در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه، به نیروهای ارتش کنگو در روستای مالیبونگو در منطقه ایتوری حمله کرده و سه تن از ایشان را به قتل رساندند.

۷- داعش در روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه، با دو بمب کنار جاده‌ای به یک گشتی ارتش اوگاندا بر سر راه کاروهامبا در منطقه موالیکا در بینی حمله کرده و چند تن از آنها را کشته و زخمی کردند.

۸- عوامل داعش در روز جمعه ۲۱ بهمن ماه، بر سر راه لونا-کوماندا در نزدیکی روستای محالا در منطقه ایتوری به مسیحیان این روستا حمله کرده و سه تن از آنها را کشتند.

۹- عناصر داعش در روز جمعه ۲۱ بهمن ماه، همچنین به یک کامیون تجاری بر سر راه اصلی بینی-کاسیندی حمله کرده و پس از فرار سرنشینان مسیحی این کامیون، آن را به آتش کشیدند.

۱۰- در ۲۱ بهمن ماه، عوامل داعش به مسیحیان در نزدیکی روستای ندالیا در ایتوری حمله کرده و چهار تن از آنها را کشته و دو موتورسیکلت را به آتش کشیدند.

لازم به ذکر است که مناطق شرقی کنگو در سال‌های گذشته همواره منطقه‌ای ملتهب بوده و همچنان پیامدهای ستیز خونین و معروف هوتو-توتسی در دهه ۹۰ میلادی در رواندا دامن‌گیر این مناطق می‌باشد و منجر به فعالیت بیش از ۱۰۰ گروهک شورشی و تروریستی در این منطقه شده است. در این بین سه کشور اوگاندا، بروندی و رواندا هر یک گروه‌هایی را در شرق کنگو حمایت می‌کنند و این مسئله بر پیچیدگی اوضاع شرق کنگو افزوده است.
داعش نیز پس از شکست در عراق و سوریه، نیازمند منطقه مستعدی برای رشد و فعالیت در آفریقای سیاه بود و یکی از گروه‌های شورشی شرق کنگو تحت عنوان “اتحاد نیروهای دموکراتیک” (the Allied Democratic Forces) را از سال ۲۰۱۹ میلادی با خود همراه ساخته و از آن تحت عنوان “ولایت وسط آفریقا” یاد می‌کنند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.