تخلیه اجباری ساکنان جزیره عبدالکوری از سوی امارات

چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 21:04
https://iswnews.com/?p=89362

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” امارات در راستای نظامی سازی جزیره عبدالکوری در آب‌های جنوبی یمن، عملیات تخلیه اجباری ساکنان این جزیره را در روزهای اخیر اجرا و به پایان رساند.

بنابر گزارش منابع محلی در جزیره عبدالکوری، نیروهای اماراتی طی دو روز گذشته تمام ساکنان جزیره عبدالکوری را به طور اجباری به جزیره سقطری منتقل و این جزیره را خالی از سکنه کردند.

امارات پیش از این، با ساخت شهرک‌هایی در جزیره سقطری، به اهالی جزیره عبدالکوری پیشنهاد داده بود که در این شهرک‌ها اقامت کنند اما اکثر اهالی این جزیره با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند.

این جابجایی همزمان با ایجاد یک پایگاه نظامی مشترک بین امارات، آمریکا و اسرائیل در جزیره عبدالکوری انجام شده است. امارات با کمک بازیگران فرامنطقه‌ای غرب آسیا مثل آمریکا و اسرائیل، در حال اجرای یک طرح گسترده برای نظامی کردن جزایر و سواحل یمن و کنترل مسیرهای عبورومرور دریایی در خلیج عدن و دریای سرخ است.

مجمع‌ الجزایر سُقُطرا شامل جزیره‌های مرجانی سقطرا، عبدالکوری، سمهه، درسه و چندین جزیره‌ی کوچک‌تر است، که مجموعا ۳۶۲۵ کیلومتر مربع مساحت دارند. فاصله‌ی این جزایر تا سواحل یمن ۳۴۰ کیلومتر و تا سواحل کشور سومالی ۲۵۰ کیلومتر می‌باشد. دو جزیره‌ی سمهه و درسه به جزایر برادر (الإخوان) نیز مشهور هستند.
سقطری با جمعیت تخمینی بیش از پنجاه هزار نفر نقش مهمی در کنترل خلیج عدن دارد و در گذشته نیز توسط استعمارگران (بریتانیایی‌ها و پرتغالی‌ها) به عنوان پایگاهی دریایی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از این رو امارات تلاش و هزینه بسیاری برای تسلط بر این جزایر به ویژه سقطرا و عبدالکوری انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:
گزارش جنگ یمن – ۹ مهر ۱۴۰۱: اشغال سقطری به‌دست عربستان و امارات
جنگ یمن به کدام سو می رود؟ شماره دوم

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرزند ایران پنجشنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴

    عاشق جزیره است این امارات. هیچ کدوم هم مال خودش نیست.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.