دیدار وزیر خارجه ایران با مقامات ارشد عراق

پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 19:37
https://iswnews.com/?p=89409

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و وزیر خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۳ اسفند ماه با تعدادی از مقامات ارشد عراق از جمله رئیس جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و وزیر خارجه دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در دیدار با عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق بیان داشت که جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تحکیم روابط مشترک بین دو کشور و تداوم پیوندهای تاریخی روابط بین دو ملت همسایه به نحوی که در خدمت همکاری و هماهنگی مشترک باشد، است.

در این دیدار، رئیس جمهور عراق از مواضع جمهوری اسلامی و ایستادگی آن در کنار مردم عراق برای مقابله با سیاست‌های رژیم دیکتاتور صدام و حمایت از کُردهای عراق پس از کشتارهای حلبچه و الانفال و آنچه در پی جنگ با تروریست‌های داعش رخ داد، قدردانی کرد.

همچنین دفتر ریاست جمهوری عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دعوتنامه آیت الله رئیسی در جریان دیدار وزیر امور خارجه ایران به رئیس جمهور عراق تحویل شد. عبداللطیف جمال رشید نیز قول داد که این سفر در اسرع وقت انجام خواهد شد.

وزیر خارجه ایران در ادامه حضور خود در بغداد، با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و در خصوص پرداخت مطالبات بانکی ایران، حفظ و کنترل مرز و ضرورت اعمال حاکمیت کامل عراق در جلوگیری از هرگونه تحرکات تهدید آمیز علیه ایران، تقویت خطوط مواصلاتی و نهایی سازی سند جامع همکاری گفتگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق دیدار و در رابطه با تعدادی از پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام دو کشور گفتگو کرد. وزیر خارجه ایران، پیام محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی را به مناسبت انتخاب مجدد الحلبوسی به ریاست پارلمان عراق و نیز تشکیل دولت این کشور، منتقل کرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از برنامه کاری خود، با فواد حسین، همتای عراقی خود دیدار و در خصوص مسائلی از جمله وضعیت امنیتی و مرزها و پرونده جنایت ترور فرماندهان پیروزی گفتگو کرد.

وزیر خارجه ایران در نشست خبری با وزیر خارجه عراق اظهار داشت که یکی از موضوعات در دستور کار ما طراحی سند همکاری‌های جامع و بلند مدت بین ایران و عراق است. بزودی پیشنهادات خود را در قالب متنی از مسیر دیپلماتیک در اختیار وزیر خارجه عراق قرار خواهیم داد و امیدواریم در جریان برگزاری کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های دو کشور شاهد نهایی شدن این سند که نقشه راه جدید همکاری‌های دو کشور را رقم خواهد زد، باشیم.

شایان ذکر است حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۲ اسفند ماه در پاسخ به دعوت رسمی فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و به منظور دیدار با مقامات ارشد این کشور، وارد بغداد شد.

بیشتر بخوانید: سفر وزیر خارجه ایران به عراق

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.