به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مردم یمن در پاسخ به فراخوان رهبر انصارالله، راهپیمایی گسترده‌ای را تحت عنوان “وفاداری به شهید الصماد، همبستگی با فلسطین و هشدار به ائتلاف متجاوز” در شهرهای تحت کنترل انصارالله برگزار کردند.

مردم یمن روز جمعه ۵ اسفند ماه، در پاسخ به فراخوان سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله به مناسبت سالروز شهادت صالح الصماد در شهرهای مختلف مناطق تحت کنترل انصارالله تجمع و راهپیمایی گسترده‌ای را تحت عنوان “وفاداری به شهید الصماد، همبستگی با فلسطین و هشدار به ائتلاف متجاوز” برگزار کردند.

مردم یمن در بیانیه پایانی این راهپیمایی ضمن هشدار به کشورهای عضو ائتلاف سعودی و حامیان اصلی آنها نسبت به تداوم محاصره همه جانبه‌ی یمن، با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند.

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز شهادت شهید صالح الصماد، رئیس پیشین شورای عالی سیاسی یمن با دعوت مردم یمن به برگزاری راهپیمایی گفت:

“شهید الصماد الگوی صداقت، وفاداری، صبر و تلاش خستگی ناپذیر بود و پس از سمت ریاست جمهوری (ریاست شورای عالی سیاسی) همچنان روحیه یک سرباز که با خدا و مردمش همراه است را حفظ کرد.
برخی از کسانی که به مقام ریاست جمهوری می‌رسند، با دارایی‌ها، شرکت‌ها و سرمایه گذاری های عظیم و حتی شهرسازی در برخی کشورها به این مقام می‌رسند و برخی دیگر که این پست را به دلیل سوءاستفاده از موقعیت خود به قیمت رنج و ظلم مردم و غفلت از مسائل آنها، با باری سنگین ترک کردند.
کسانی که از ریاست جمهوری برای غارت ثروت مردم خود استفاده کردند، و خود را به عنوان نماد ملی می‌دانستند، خیانتشان آشکار شد. آنها در رسانه های خود از وطن و میهن پرستی می‌گفتند اما در سخت ترین مراحل نه تنها مردم خود را تنها گذاشتند، بلکه در صنعاء، پایتخت کشور علیه آنها توطئه کردند.
اما شهید الصماد برخلاف افراد دیگر که برای منفعت شخصی به دنبال مقام هستند، تمایلی برای رسیدن به پست و مقام نداشت. او از روی اعتقاد و احساس مسئولیتی که با اصرار دیگران شکل گرفت، این مسئولیت را پذیرفت. روحیه و اخلاق او پس از این مسئولیت تغییری نکرد و همچنان روحیه یک سرباز، شهروند ساده و خادم مردم را حفظ کرد.
شهید الصماد در فعال سازی نهادها، بسیج مردمی و پشتیبانی مستمر در ارتش و کمیته های مردمی تلاش کرد. او در تمام مراحل تشدید تهاجم برای کنترل الحدیده، برای بسیج مردمی و فعال کردن توانمندی‌های رسمی و مردمی و سوق دادن آنها برای مقابله با تجاوز نقش داشت.
تمامی عملیات های ائتلاف متجاوز از جمله عملیاتی که الحدیده را هدف قرار داد، تحت نظارت آمریکا انجام شد.
ترور شهید الصماد نیز با انگیزه و هدایت آمریکایی ها بود. آنها بارها اعلام کردند که یکی از مهمترین نقش هایی که مستقیما در تجاوز علیه یمن ایفا می‌کنند، شناسایی اهداف است. ما تحقیقاتی انجام دادیم که نتیجه قطعی آن این است که آمریکایی‌ها شهید الصماد را به عنوان هدف اصلی سعودی‌ها مشخص کردند. آنها اعتراف می‌کنند که عملیات بمباران را هدایت می‌کنند و از همان ابتدا نقش نظارت بر عملیات را بر عهده داشتند. عربستان و امارات در این تجاوز ابزاری هستند تا آنچه آمریکایی ها دیکته و برای آنها ترسیم می‌کنند، انجام دهند.
ما این حق را داریم که با هرگونه حضور مسلحانه در یمن به عنوان اشغالگر برخورد کنیم. بیگانگان باید از کشور ما خارج شوند و با تمام گزینه ها برای اخراج متجاوزین چه در زمین و چه در دریا یا آسمان تلاش می کنیم.”

رهبر انصارالله در ادامه علت اصلی قدرت و پیروزی های مردم یمن بر دشمنانش را حمایت خداوند دانست و در بیان جزئیات و آخرین وضعیت مذاکرات گفت:

“حمله‌ای که در این مرحله شاهد آن بودیم، با توجه به حجم ارتش ها و شرایط سخت و رنجی که متوجه مردم شد، قوی ترین حمله تاریخ (یمن) بود. منطقه مهمی از کشور ما باقی ماند که نشان دهنده عمق استراتژیک و ناتوانی اشغالگران در کنترل آن به لطف الهی است.
ما در حال حاضر در مرحله تنش زدایی و پیشرفت محدود در ترافیک بندری و فرودگاهی هستیم. مرحله فعلی همچنین شامل کار برای جلوگیری از غارت ثروت ملی نفت، فروش آن و غارت ارزش و قیمت آن است. همچنین گفتگو با میانجیگری عمان ادامه دارد و ائتلاف متجاوز به دنبال تعلل در اجرای تعهداتی است که باید انجام شود. در طول مذاکرات متوجه نقش منفی آمریکا و نظارت و نقش آنها در به تعویق انداختن تعهدات ائتلاف متجاوز هستیم. تعهداتی که ما مطالبه می‌کنیم حق مردم ماست و مسئولیت اجرای آن با ائتلاف متجاوز است زیرا متجاوز و محاصره کننده است.”

“اینکه ایران به دشمنی با اعراب متهم شود و اسرائیل به عنوان دوست معرفی شود یک مغالطه بزرگ است. اسرائیل اعراب را به قتل رسانده و به نوامیس آنها توهین کرده است و حضورش در منطقه نیز در جهت غارت زمین‌ها و ثروت‌های آنهاست، اسرائیل در واقع دشمن همه مسلمانان و دشمن اول اعراب است. اما موضع ایران درباره فلسطین موضع شرافتمندانه ای است. ایران بزرگ ترین حامی فلسطین و همچنین حامی اصلی لبنان است.”

صالح الصماد، دومین رئیس شورای عالی سیاسی یمن بود که در روز ۳ شعبان ۱۴۳۹ ه.ق (۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ه.ش) در راه بازگشت از دانشگاه الحدیده در خیابان الخمسین شهر الحدیده مورد حمله پهپاد تهاجمی ائتلاف سعودی قرار گرفت و به همراه تعدادی از یارانش به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید:
صالح علی الصماد که بود؟
سفر من با رئیس جمهور شهید “صالح الصماد”

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.