وزیر خارجه آمریکا به آسیای میانه می‌رود

شنبه 6 اسفند 1401 - 13:38
https://iswnews.com/?p=89466

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت خارجه آمریکا طی یک بیانیه‌ای خبری، از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با مقامات کشورهای آسیای میانه در روزهای آتی خبر داد.

وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای خبری اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ۹ اسفند ماه، به منظور شرکت در نشست وزیران خارجه C5+1 (آسیای مرکزی+آمریکا) و دیدار با مقامات ارشد کشورهای آسیای میانه، به شهر آستانه، پایتخت قزاقستان سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه اشاره کرد که بلینکن در دیدار با مقامات کشورهای C5+1 به تعهد ایالات متحده نسبت به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشورها و همکاری‌های نزدیک با آنها با هدف حل چالش‌های مشترک جهانی تاکید خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه‌، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه‌ی این نشست با وزیران خارجه کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان به صورت جداگانه دیدار و پیرامون فرصت‌های همکاری دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.
وی پس از این دیدارها، برای مذاکره پیرامون توسعه‌ی روابط و همکاری‌های منطقه‌ای وارد تاشکند، پایتخت ازبکستان خواهد شد و سپس برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در ۱۰ اسفند ماه، به دهلی نو، پایتخت هندوستان سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا، در نشست گروه ۲۰ بر تقویت چندجانبه گرایی و تعمیق همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت غذایی و انرژی، توسعه‌ی پایدار، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بهداشت جهانی، کمک های بشردوستانه، کمک در زمان آفات طبیعی، برابری جنسیتی و توسعه‌ی حقوق زنان تاکید خواهد کرد.

لازم به ذکر است که آمریکا در سال ۱۳۹۴ ه.ش برای دور کردن کشورهای آسیای میانه از قدرت‌های منطقه آسیای میانه یعنی کشورهای روسیه، چین و ایران، گروهی موسوم به C5+1 را با هدف تقویت و توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، توسعه‌ی همکاری‌ها در بخش انرژی، زیست محیطی و همکاری‌های امنیتی-اطلاعاتی میان آمریکا و دیگر کشورهای عضو ایجاد کرد. این گروه شامل آمریکا و پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان می‌باشد و اولین نشست آن در ۱۰ آبان ۱۳۹۴ در استان سمرقند در ازبکستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید:
بررسی پیامد‌های منازعه قدرت‌های شرق و غرب در آسیای میانه
پروژه بزرگ حذف ایران از نقشه ترانزیتی منطقه چیست؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.