به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حزب اصلاح از تصمیم رشاد العلیمی برای برکناری جنوبی‌ها از پست‌های دولت مستعفی، حمایت کرده و برای ورود به درگیری‌های عدن اعلام آمادگی کردند.

در ادامه‌ی تنش بین شورای انتقالی جنوب و نیروهای تابع عربستان سعودی در استان‌های جنوبی یمن، شورای انتقالی جنوب در ۳ اسفند ماه، چهار گردان از نیروهای خود را از مدیریت احور فراخوانده و به مدیریت مودیه واقع در شمال استان ابین ارسال کرد. این نیروها در اطراف شهرک مودیه مستقر شده و در حال اجرای تحرکاتی برای محاصره روستاهای شرقی مدیریت مودیه هستند.
در مقابل قبایل مودیه در ۷ اسفند ماه، به پیشروی در منطقه وادی عومران ادامه داده و مدعی تصرف چند ایست بازرسی در این منطقه شده‌اند.

در شهر عدن، نیروهای سعودی و الدرع الوطن (سپر وطن) در واکنش به خروج خودسرانه معین عبدالملک، نخست وزیر دولت مستعفی یمن از عدن و پرواز به سمت قاهره، پایتخت مصر، ضمن پلمب محل اقامت معین عبدالملک، از ورود کارمندان و وزرا به کاخ المعاشیق و سایر نهادهای دولتی جلوگیری کرده و برای آنها مرخصی نامحدود صادر کردند. انگیزه این اقدامات سعودی‌ها را می‌توان در تهدیدات شورای انتقالی جنوب مبنی بر “کناره گیری از قدرت”، “اخراج طرفداران سعودی از استان‌های جنوبی”، “تحویل جبهات و مناطق جنوبی به انصارالله” و… دانست.

جنوبی‌ها نیز در پاسخ به این اقدامات، در خیابان‌های منطقه کریتر تجمع کرده و ورودی این منطقه را بسته‌اند. همچنین کاروان خودروهای حامل احمد لملمس، استاندار دولت مستعفی در عدن و از اعضای شورای انتقالی جنوب در ۷ اسفند ماه، در میدان الفل واقع در منطقه کریتر مورد حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفته است. استاندار عدن از این سوءقصد جان سالم به در برده و تنها دو تن از محافظین وی زخمی شده‌اند.

همزمان با این تنش‌ها، صلاح باتیس، رئیس شاخه حزب اصلاح در وادی حضرموت طی اظهاراتی در ۷ اسفند ماه، ضمن حمایت از مواضع جدید رشاد العلیمی درباره برکناری اعضای شورای انتقالی جنوب از پست‌های دولت مستعفی، برای اعزام مسلحین حزب اصلاح به عدن اعلام آمادگی کرد.

امتناع شورای انتقالی جنوب و نیروهای تابع عربستان سعودی از درگیری مسلحانه، نشان دهنده هراس طرفین از مغلوب شدن در منازعه جنوب یمن است. عربستان از اواخر سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون اجازه ورود عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب به عدن را صادر نکرده است و جنوبی‌ها نیز از تحویل پایگاه‌های نظامی خودداری کرده‌اند. هر یک از این موارد بهانه‌ی مناسبی برای آغاز درگیری بوده است اما نقش آفرینی اماراتی‌ها و باز ماندن باب گفتگوها همچنان از وقوع درگیری جدی در جنوب یمن جلوگیری کرده است.

بیشتر بخوانید:
آخرین اخبار از درگیری‌های جنوب یمن، پای قبیله مراد به نزاع عدن باز شد
آخرین اخبار از درگیری‌های ابین؛ شورای انتقالی جنوب آماده عملیات در مودیه

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.