کودتای عربستان برای کنترل مجدد جزیره سقطرا

پنجشنبه 11 اسفند 1401 - 15:07
https://iswnews.com/?p=89824

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عربستان سعودی با اعزام استاندار پیشین سقطرا و استقرار نیرو در یک پایگاه نظامی، طرح خارج کردن کنترل جزیره سقطرا از سیطره شورای انتقالی جنوب و امارات را آغاز کرد.

در پی استقرار نیروهای تابع عربستان سعودی در یک پایگاه جدید در منطقه موری واقع در حومه‌ی فرودگاه حدیبو، ده‌ها تن از نیروهای اماراتی و مسلحین شورای انتقالی جنوب به حالت آماده باش درآمده و در حومه‌ی فرودگاه سقطرا مستقر شدند. نیروهای اماراتی و مسلحین جنوبی در خیابان های منتهی به فرودگاه، ایست بازرسی جدید ایجاد کرده و عبور و مرور خودروها و اشخاص را کنترل می‌کنند.

تحرکات سعودی‌ها در جزیره سقطرا پس از آن آغاز شد که نظامیان ارشد عربستانی با رمزی محروس، استاندار پیشین سقطرا جلسه برگزار کرده و برای اقدامات نامشخصی او را به سقطرا منتقل کردند.

رسانه‌های جنوبی معتقدند عربستان در حال طراحی یک کودتا علیه امارات برای کنترل جزیره سقطرا است و در این راستا رمزی محروس و تعدادی از مسلحین حزب اصلاح را به این جزیره منتقل کرده است.

رمزی محروس، از اعضای حزب اصلاح و استاندار پیشین مجمع الجزایر سقطرا است که در تنش‌های ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی با مسلحین شورای انتقالی جنوب شکست خورد و از این جزیره خارج شد.

لازم به ذکر است که مجمع الجزایر سقطری در حال حاضر تحت کنترل امارات و مستشاران آمریکایی و اسرائیلی قرار دارد و مرکزیت آن با جزیره سقطرا است. نقش مهم جزیره سقطرا در کنترل مسیر دریایی و منابع طبیعی آن از جمله علل تلاش عربستان برای کنترل این جزیره است.

بیشتر بخوانید: تخلیه اجباری ساکنان جزیره عبدالکوری از سوی امارات

مجمع الجزایر سقطرا
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.