به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به قزاقستان ضمن شرکت در نشست وزرای خارجه گروه C5+1 با مقامات کشورهای آسیای میانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ۹ اسفند ماه، برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه C5+1 (کشورهای آسیای میانه + آمریکا) وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد. وی پس از شرکت در این نشست، در صفحه توئیتر خود نوشت: “امروز به C5plusUS پیوستم، که ابزار دیپلماتیک آمریکا برای اجرای استراتژی دولت ما در آسیای میانه و همکاری مشترک با هر پنج دولت آسیای میانه است. ما گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم و من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری هستم.”

از سوی دیگر، بلینکن در سفر خود به قزاقستان، علاوه بر شرکت در نشست گروه C5+1 و دیدار با قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور، با سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان و وزرای خارجه قرقیزستان و ترکمنستان به صورت جداگانه دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره دیدار خود با همتای تاجیکستانی گفت، “من امروز با مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان در مورد نیاز به همکاری مستمر در زمینه‌ی اقتصادی و امنیتی گفت‌وگوی خوبی داشتم. ایالات متحده متعهد است که شریک قابل اعتمادی برای تاجیکستان باشد.”

همچنین وزیر خارجه آمریکا پس از نشست گروه C5+1، در مصاحبه‌ای ضمن تاکید بر احترام آمریکا به استقلال کشورهای آسیای میانه و هشدار به این کشورها در مورد دوستی و داشتن روابط نزدیک با روسیه، اظهار داشت: “هیچ کشوری، به‌ ویژه آنهایی که به طور سنتی در مدار مسکو بوده‌اند، نمی‌توانند تهدیدات ناشی از تجاوز روسیه نه تنها به قلمرو خود، بلکه قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرند.”

وزیر خارجه آمریکا در مورد تجاوز روسیه به دیگر کشورها (اوکراین)، گفت “اگر اجازه دهیم که این اصول بدون مجازات نقض شود، روسیه به تجاوز بیشتر علیه سایر کشورها ادامه خواهد داد، در غیر این صورت کشورهای دیگر درس اشتباهی خواهند آموخت و متجاوزان احتمالی در هر بخش از جهان خواهند گفت، خب، اگر روسیه بتواند از پس آن بر بیاید، پس ما هم می توانیم. بنابراین، برای بسیاری از کشورها، بسیار مهم است که بایستند و بگویند، نه، ما این را نمی‌پذیریم.”

لازم به ذکر است که آمریکا با هدف کاهش نفوذ روسیه در آسیای میانه، قطع وابستگی اقتصادی کشورهای آسیای میانه به قدرت‌های این منطقه یعنی روسیه، چین و ایران و همچنین رسیدن به اهداف استراتژیک خود در منطقه آسیای میانه از جمله همراهی این کشورها با تحریم های غرب علیه روسیه و ایران، در حال افزایش گفت‌وگو ها و کمک های نظامی و غیرنظامی به این کشورها می‌باشد.

در میان این کشورها تاجیکستان و ازبکستان برای آمریکا دارای اهمیت بیشتری است و این موضوع در تحولات بیست سال گذشته به ویژه کمک‌های لجستیکی این دو کشور به آمریکا در جریان جنگ افغانستان و خروج از آن برجسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: وزیر خارجه آمریکا به آسیای میانه می‌رود

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.