مؤسسه “اندلس” بازوی رسانه‌ای گروه تروریستی القاعده در شمال آفریقا و مغرب اسلامی، پاسخ‌های ابوعبیده یوسف العنابی، امیر القاعده در شمال آفریقا و مغرب اسلامی به پرسش‌های وسیم نصر، کارشناس برجسته تروریسم و افراطی‌گرایی در آفریقا را در قالب یک فایل صوتی منتشر کرد.

ابوعبیده یوسف العنابی، امیر القاعده در شمال آفریقا و مغرب اسلامی در پاسخ به یکی از پرسش‌های وسیم نصر، حکومت الجزایر را کافر و مرتد تلقی کرد و از تحرکات مردمی در الجزایر علیه نظام حاکم حمایت کرد.

پرسش دوم وسیم نصر پیرامون توسعه فعالیت‌های جماعت نصرت الاسلام والمسلمین در مالی، به عنوان یکی از شاخه‌های القاعده در مغرب جهان اسلام بود و یوسف العنابی در پاسخ به این پرسش، توسعه فعالیت‌های این گروه را در جهت مبارزه با قدرت‌های بیگانه و استعماری مستقر در منطقه و موج مسیحی‌سازی آنها برای مقابله با اسلام در مناطق ساحل آفریقا تلقی کرد.

وسیم نصر در پرسش بعدی به محدود شدن تحرکات شاخه القاعده در شمال آفریقا اشاره کرد و از العنابی پرسید که آیا القاعده قصد ایجاد شاخه‌هایی به موازات جماعت نصرت الاسلام و المسلمین را در دیگر مناطق ساحل آفریقا از جمله توگو ندارد؟ به ویژه اینکه اخیرا گروهی در غرب نیجریه نیز با القاعده بیعت کرده‌اند.

العنابی در پاسخ به این پرسش به بیعت اخیر قبایل ازواغ با جماعت نصرت الاسلام والمسلمین اشاره کرد و بدون اشاره به مصداق خاصی طرح القاعده در منطقه ساحل را رو به جلو دانست.

پرسش بعدی وسیم نصر پیرامون استفاده از پرچم مالی و الجزایر در ویدئوهای اخیر القاعده در مغرب اسلامی بود. این در حالی است که پیش از این، سازمان القاعده مخالف استفاده از پرچم کشورها بود و تنها از رایه العفاب (پرچم القاعده) استفاده می‌کرد.
العنابی در پاسخ به این پرسش وجود هرگونه مانع شرعی برای استفاده از پرچم کشورها را نفی کرد، و برداشتن پرچم کشورها را در برخی موارد امری پسندیده نیز دانست. هرچند تلویحا اشاره کرد که استفاده از پرچم‌های ملی نباید به تضعیف امت اسلامی و برجسته شدن نگاه‌های ملی‌گرایانه بینجامد.

العنابی همچنین خروج ارتش فرانسه از مالی را شکستی بزرگ برای فرانسه و هم‌پیمانان آن و پیروزی بزرگی برای مسلمانان در مالی تلقی کرد. وی همچنین نسبت به بازگشت دوباره فرانسه به منطقه ساحل آفریقا هشدار داد و جایگزین شدن نیروهای روس به جای نیروهای فرانسوی را محکوم کرد و فرانسه و روسیه را دو روی یک سکه دانست.

پرسش بعدی وسیم نصر پیرامون ماهیت مناسبات بین شاخه‌های مختلف القاعده مانند جماعت نصرت الاسلام والمسلمین با القاعده در مغرب اسلامی و همچنین با سازمان القاعده مادر بود.
العنابی در پاسخ به این پرسش، اداره امور در سازمان القاعده را شورایی و متناسب با شرایط زمان و مکان تلقی کرد. وی بین دوره جنگ و دوره صلح در مدیریت تفکیک قائل شده و مدیریت در دوره جنگ را مدیریتی منعطف و متمایل به عدم تمرکز دانست.

پرسش بعدی وسیم نصر درباره بیانیه‌های مؤسسات اندلس و الزلاقه پیرامون طالبان و به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان بود. العنابی در پاسخ به این پرسش از طرف مؤسسات اندلس و الزلاقه به عنوان بازوهای رسانه‌ای القاعده در مغرب اسلامی و جماعت نصرت الاسلام و المسلمین، به ملت افغانستان و طالبان تبریک گفت و طالبان و ملت افغانستان را به هم پیوسته و جدایی ناپذیر تلقی کرد.

العنابی در پاسخ پرسش دیگری اظهار داشت که القاعده در مغرب اسلامی با کسی می‌جنگد که با این سازمان سر جنگ داشته باشد و هر گروه و دسته و یا حکومت و دولتی که با سازمان سر صلح و عدم ستیز داشته باشد، سازمان القاعده نیز با آن سر جنگ نخواهد داشت.

پرسش دیگر وسیم نصر پیرامون درگیری‌های القاعده مغرب اسلامی با داعش بود و العنابی در پاسخ پرسش او روند مناسبات القاعده و داعش را در منطقه ساحل از اجتناب از درگیری تا درگیری‌های خونین توصیف کرد و افزود که جماعت نصرت الاسلام و المسلمین در درگیری‌های خود با داعش از کمک عناصر قبیله‌ای استفاده کرده‌است که البته وابسته به هیچ گروه و یا دسته سکولار و یا قوم‌گرا نبوده‌اند.

لازم به ذکر است که یزید مبارک، مشهور به ابوعبیده یوسف العنابی از اتباع الجزایری القاعده است که پس از کشته شدن عبدالمالک دروکدل معروف به ابومصعب عبدالودود، رهبر شاخه گروه تروریستی القاعده در شمال آفریقا در ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ه.ش، به عنوان رهبر جدید این گروه تعیین شد.

وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام رهبری العنابی اعلام کرد که برای ارائه اطلاعات درباره محل اقامت وی جایزه‌ای معادل هفت میلیون دلار را در نظر گرفته است.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.