به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ارتش روسیه سحرگاه امروز با دهها فروند موشک کروز و پهپاد انتحاری مواضع و زیرساخت‌های اوکراین را مورد حمله گسترده قرار داد.

ارتش روسیه سحرگاه امروز ۱۸ اسفند ماه، با چند فروند موشک‌های کروز کالیبر و انواع موشک خا و همچنین پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶، مواضع و زیرساخت‌های اوکراین را مورد حمله گسترده قرار داد. طبق اطلاعات رسانه‌های اوکراینی، زیردریایی‌ها و بمب افکنهای استراتژیک توپولف ۲۲ و ۹۵ ارتش روسیه در این حمله زیرساخت‌های اوکراین در شهرهای کیف، اودسا، زاپروژیا، خارکیف، دنیپروپتروفسک، لویو، خملنیتسکی، ژیتومیر، ترنوپیل، کروپیونیتسکی‎ را مورد حمله قرار دادند. همچنین صدای شلیک پدافند هوایی ارتش اوکراین در شهرهای چرنیهیو، دنیپروپتروفسک، میکولایف، پولتاوا، ایوانو فرانکیفسک، اودسا، وینیتسیا، کروپیونیتسکی‎ و سامی شنیده شده است.

طبق اظهارات شهردار کیف، در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت این شهر به دلیل حمله موشکی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، فاقد گرمایش هستند. فرماندار لویو در غرب نیز از کشته شدن چهار نفر بر اثر اصابت موشک به ساختمانی در این شهر خبر داده است. همچنین جریان برق و آب در برخی شهرها از جمله ژیتومیر قطع شده است.

طبق بیانیه فرماندهی نیروی هوایی ارتش اوکراین، ارتش روسیه این عملیات را با ۱۰ فروند بمب افکن استراتژیک توپولف ۹۵ (Tu-95)، هفت فروند بمب افکن استراتژیک توپولف ۲۲ (Tu-22M3)، هشت فروند جنگنده سوخو ۳۵ (Su-35)، شش فروند جنگنده میگ ۳۱ (MiG-31K) و سه ناو کالیبر در دریای سیاه اجرا کرده است. ارتش روسیه در مجموع ۸۱ فروند موشک از پایگاه های مختلف هوایی، دریایی و زمینی شلیک کرده است که جزئیات آن شامل موارد زیر است:

– ۲۸ فروند موشک کروز خا ۱۰۱ (Kh-101) و خا ۵۵ (Kh-55).

– ۲۰ فروند موشک کروز کالیبر از در دریای سیاه.

– شش فروند موشک کروز هواپایه خا ۲۲ (X-22).

– شش فروند موشک کروز خا ۴۷ یا کینژال.

– هشت فروند موشک هواپایه خا ۵۹ (Kh-59) و خا ۳۱ (Kh-31).

– ۱۳ فروند موشک ضد هوایی S-300.

همچنین هشت فروند پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ نیز در این عملیات مشارکت داشته‌اند. علاوه بر این، هشت فروند موشک خا ۳۱ و خا ۵۹ نیز به اهداف خود نرسیده‌اند. نیروی هوایی اوکراین مدعی است که با استفاده از هواگردهای خود و با همکاری سایر یگان‌های دفاعی ارتش اوکراین، چهار پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ و ۳۴ فروند از ۴۸ موشک‌های کروز خا ۱۰۱ و خا ۵۵ را منهدم کرده است. نیروهای مسلح اوکراین در پایان بیانیه خود تصریح کرد که ابزاری برای انهدام موشک‌های خا ۲۲، خا ۴۷ و S-300 در اختیار ندارد.

نیروی هوایی اوکراین مدعی است که با استفاده از هواگردهای خود و با همکاری سایر یگان‌های دفاعی ارتش اوکراین، چهار پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ و ۳۴ فروند از ۴۸ موشک‌های کروز خا ۱۰۱ و خا ۵۵ را منهدم کرده است.

نیروهای مسلح اوکراین در پایان بیانیه خود تصریح کرد که ابزاری برای انهدام موشک‌های خا ۲۲، خا ۴۷ و S-300 در اختیار ندارد.

این عملیات پنجمین دور از حملات گسترده موشکی ارتش روسیه به شهرهای اوکراین در سال ۲۰۲۳ میلادی است و با توجه به آمار اعلامی از سوی ارتش اوکراین، یکی از وسیع ترین و پرحجم ترین حملات هوایی ارتش روسیه در جریان جنگ اوکراین بود.

بیشتر بخوانید: شبیخون موشک‌های کروز روسیه به اوکراین + ویدیو

برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.