تحولات یمن، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

یکشنبه 21 اسفند 1401 - 23:18
https://iswnews.com/?p=90129

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” استیون فاگین، سفیر آمریکا در یمن برای دیدار با عوض بن الوزیر العولقی، استاندار شبوه و گفتگو پیرامون همکاری امنیتی و مبارزه مشترک با تروریسم به شهر عتق، مرکز استان شبوه سفر کرد.

۱- شبوه:
– در ۱۶ اسفند ماه، استیون فاگین، سفیر آمریکا در یمن با عوض بن الوزیر العولقی، استاندار شبوه در شهر عتق دیدار کرد. وی در این دیدار بر همکاری امنیتی و مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرده است. همچنین طبق اظهارات منابع محلی، فاگین در گفتگو با العولقی برنامه و اهداف آمریکا را در زمینه توسعه صادرات انرژی و تجارت در شرق یمن تشریح کرده است.
– به دستور فرماندهی نیروهای عربستان سعودی در یمن، عبدربه لعکب به فرماندهی یکی از تیپ های نیروهای الدرع الوطن منصوب شد. لعکب از فرماندهان میدانی مسلحین حزب اصلاح و فرمانده نیروهای ویژه در استان شبوه بود که در نبردهای شهر عتق از نیروهای دفاع شبوه به فرماندهی عوض بن الوزیر العولقی شکست خورد.
– در ۲۰ اسفند ماه، در پی حمله پهپاد ناشناس به تجمع نیروهای دفاع شبوه (تابع امارات) در حومه‌ی مدیریت عین، عبدالله بادهری از فرماندهان میدانی این نیروها کشته و چند نفر از همراهانش زخمی شدند. رسانه‌های محلی مسئولیت این حمله را به عهده مسلحین حزب اصلاح دانسته‌اند.

۲- صنعا:
– در ۱۴ اسفند ماه، عبدالکریم محمد النسی، از روزنامه‌نگاران برجسته یمنی و افراد نزدیک به طارق صالح، از تشکیلات خاندان صالح جدا شد و به شهر صنعاء بازگشت. وی پیش از این، مدیر روابط و هماهنگی شبکه «الیمن الیوم» و همچنین مدیر اجرایی سازمان «الیمن اولا» متعلق به خاندان علی عبدالله صالح بود.

عبدالکریم محمد النسی در کنار طارق صالح

– در ۱۷ اسفند ماه، محمد آل جابر سفیر عربستان سعودی در یمن، برای گفتگو با مقامات انصارالله وارد صنعا شد. این سفر دومین سفر او طی دو ماه گذشته به صنعا است. آل جابر پیش از این در یک نشست با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری دولت مستعفی و دیگر اعضای این شورا دیدار کرده بود. طبق اظهارات منابع محلی، سفیر عربستان در این سفر به درخواست‌های صنعا در زمینه اجرای کمک‌های بشردوستانه به عنوان شرط تمدید آتش‌بس و رفع محاصره پاسخ داده است.
– در ۱۸ اسفند ماه، کمیته عالی پزشکی وزارت بهداشت دولت نجات یمن، اقدام دولت اردن در ممنوعیت پذیرش بیماران یمنی در بیمارستان‌های این کشور را محکوم و آنرا تصمیمی غیرقانونی و ضدبشری عنوان کردند. این کمیته سازمان ملل و ائتلاف سعودی را مسئول ادامه محاصره و اختلال در برقراری پروازها به سمت مصر و هند دانستند.

۳- الحدیده:
– نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۲۴۴ بار آتش بس را در این استان نقض کردند.
– پهپادهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۷ بار مواضع انصارالله در مدیریت حیس و ۵ بار منطقه الجبلیه را بمباران کردند.

۴- صعده:
– در ۱۸ اسفند ماه، بر اثر گلوله باران مناطق مرزی مدیریت شدا توسط نیروهای ائتلاف سعودی، شش نفر زخمی شدند.
– در ۱۹ و ۲۰ اسفند ماه، در نتیجه گلوله باران مناطق مسکونی و مزارع کشاورزی مدیریت شدا توسط نیروهای ائتلاف سعودی، دو غیرنظامی یمنی شهید و ۱۰ نفر دیگر مجروح شد.

۵- عدن:
شورای انتقالی جنوب پایبندی خود را به ایجاد چارچوب ویژه مذاکره به نفع مردم جنوب، برای توقف جنگ و روند جامع سیاسی اعلام کرد. این تصمیم در واکنش به توافق اخیر ایران و عربستان اتخاذ شده است.

۶- تعز:
– در ۱۴ اسفند ماه، در درگیری بین مسلحین قبایل مدیریت صبر و نیروهای طارق صالح در مقابل بیمارستان دوم سپتامبر شهر المخاء، پنج نفر از نیروهای طرفین از جمله فرمانده مسلحین قبایل مدیریت صبر کشته و دو نفر زخمی شدند.
– در ۱۷ اسفند ماه، نیروهای طارق صالح مواضع انصارالله در منطقه البرح واقع در غرب استان تعز را مورد حملات توپخانه‌ای قرار دادند.

۷- المهره:
بر اساس گزارش منابع محلی در شهر الغیضه، نیروهای آمریکایی گروهی از ماهیگیران یمنی را در حالی که قصد ماهیگیری در سواحل این شهر داشتند، بیرون کرده و قایق های آنها را مصادره کردند.

۸- ابین:
در نتیجه درگیری مسلحین قبایل مودیه با مسلحین شورای انتقالی جنوب، سه نفر از مسلحین جنوبی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.