جنگنده‌های روسی پهپاد آمریکایی را سرنگون کردند

چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 00:39
https://iswnews.com/?p=90212

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” فرماندهی نیروهای اروپایی آمریکا (EUCOM) از سرنگونی یک فروند پهپاد MQ-9 توسط دو فروند جنگنده سوخو ۲۷ ارتش روسیه در دریای سیاه خبر دادند

فرماندهی نیروهای اروپایی آمریکا (EUCOM) در پیامی اعلام کرد، دو فروند جنگنده سوخو ۲۷ ارتش روسیه، یک فروند پهپاد MQ-9 آمریکا را پس از تعقیب و رهگیری در دریای سیاه هدف حمله قرار داده و سرنگون کردند.

در این بیانیه آمده است: «حوالی ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح (به وقت محلی)، یکی از سوخوهای روسی با پروانه MQ-9 برخورد کرد. نیروهای آمریکایی مجبور شدند پهپاد MQ-9 را به آب‌های بین المللی در دریای سیاه بیاندازند. قبل از این برخورد، سوخوی دیگر به صورت غیرحرفه ای بر روی MQ-9 سوخت پاشید و به محیط زیست آسیب وارد کرد.»

ارتش آمریکا این حادثه را ادامه سلسله اقدامات خطرناک خلبانان روسی عنوان کرد و تصریح کرد که این رفتارها ممکن است منجر به اشتباه در محاسبات شود.

ژنرال جیمز بی هکر، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا مدعی است که این پهپاد در حال انجام عملیات معمولی بوده و هواپیماهای آمریکا و متحدانش در حریم هوایی بین‌المللی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. ما از روسیه می‌خواهیم که عملیات خود را حرفه‌ای و ایمن تر انجام دهد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز این اقدام را خطرناک، غیرحرفه‌ای و بی‌ملاحظه خواند. وی همچنین افزود که آمریکا به پرواز و عملیات در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز آبهای بین‌المللی ادامه خواهد داد، زیرا دریای سیاه متعلق به هیچ ملتی نیست و هر آنچه که لازمه منافع امنیت ملی آمریکا در این بخش از جهان باشد، انجام داده خواهد شد.

این تنش در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین، بیشترین حمایت های مالی، نظامی و تسلیحاتی را از نیروهای اوکراینی به عمل آورده است. یکی از این حمایت‌ها، پشتیبانی اطلاعاتی و رصد تحرکات ارتش روسیه در منطقه شرق اروپاست که همواره زمینه تنش با نیروی هوایی روسیه را فراهم کرده است.

پس از چند روز، وزارت دفاع آمریکا ویدیوی لحظه برخورد جنگنده سوخو ۲۷ ارتش روسیه با پهپاد MQ-9 آمریکایی را منتشر کرد. بر اساس این ویدیو، پس از برخورد جنگنده روسی با پهپاد آمریکایی، ملخ پهپاد MQ-9 به شکل قابل توجهی آسیب دیده و می‌توان گفت یکی از دلایل سرنگونی پهپاد آمریکایی همین موضوع بوده است.

نکته جالب ویدیوی منتشر شده از سوی پنتاگون این است که جنگنده‌های روسی علی‌رغم مسلح بودن، از موشک‌های هوا به هوا برای سرنگونی پهپاد آمریکایی استفاده نکردند.

ویدیوی لحظه برخورد جنگنده سوخو ۲۷ ارتش روسیه با پهپاد MQ-9 آمریکایی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.