حکم بازداشت عمران خان به اجرا نرسید

پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 06:23
https://iswnews.com/?p=90271

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در پی صدور حکم بازداشت عمران خان و درگیری نیروهای پلیس پاکستان با طرفداران وی در شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام آباد و لاهور، ده ها نفر زخمی شدند.

دادگاه پاکستان در پی عدم حضور عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان در دو دادگاه بابت پرونده فروش غیرقانونی هدایای دولتی و مخفی کردن دارایی‌ها در دوران نخست وزیری و همچنین پرونده تهدید زبانی یک قاضی در تجمع سال گذشته میلادی، حکم بازداشت وی را صادر کرد. طرفداران حزب تحریک انصاف پس از صدور این حکم از روز سه شنبه ۲۳ اسفند ماه، به نشانه اعتراض به خیابان‌های شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام آباد و لاهور آمده و برای جلوگیری از بازداشت عمران خان توسط پلیس پاکستان در منطقه پارک زمان شهر لاهور تجمع کردند.
این تجمع با واکنش تند مقامات امنیتی دولت پاکستان مواجه شد و نیروهای پلیس برای متفرق کردن هواداران عمران خان، از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کردند. طرفداران عمران خان نیز با پرتاب سنگ و… به استقبال پلیس رفتند که در نتیجه این درگیری‌ها ۱۲ نیروی پلیس و ۳۵ نفر غیرنظامی زخمی شدند.

پس از آنکه تلاش نیروهای پلیس پاکستان برای بازداشت عمران خان، با ممانعت هواداران او ناکام ماند، نیروهای ویژه‌ی ارتش پاکستان از صبح روز ۲۴ اسفند ماه، برای بازداشت عمران خان وارد عمل شده و به سمت خانه او در محله پارک زمان در شهر لاهور حمله کردند.

همزمان با حمله‌ی نیروهای ویژه‌ی ارتش و پلیس پاکستان به خانه‌ عمران خان، در محله پارک زمان در شهر لاهور، او نیز با انتشار یک پیام ویدئویی از حامیانش خواست تا دست از مقاومت نکشند و حزب حاکم را حتی در صورت زندانی شدنش به چالش بکشند.

عمران خان که در محاصره نیروهای ویژه ارتش قرار داشت، طی این پیام ویدئویی گفت: «پلیس برای دستگیری من آمده است. آنها فکر می‌کنند که اگر عمران خان به زندان برود، مردم می‌خوابند. شما باید به آنها ثابت کنید که اشتباه می‌کنند، باید ثابت کنید که مردم زنده هستند.»
نخست وزیر سابق پاکستان ضمن انتقاد از شلیک مستقیم نیروهای پلیس به سمت مردم، به هوادارانش گفت: «شما باید برای حقوق خود بجنگید، باید به خیابان بروید. خداوند همه چیز را به عمران خان داده است، من تمام زندگی خود را جنگیده‌ام و خواهم جنگید، اما اگر اتفاقی برای من بیفتد، آنها (پلیس و ارتش) مرا به زندان بیاندازد یا بکشند، شما باید ثابت کنید که حتی بدون عمران خان هم می‌توانید بجنگید.»

در حال حاضر وضعیت در شهر لاهور و دیگر شهرهای بزرگ پاکستان به دلیل محاصره خانه عمران خان، توسط نیروهای ویژه‌ی ارتش و‌ پلیس پاکستان، با تجمعات اعتراضی هواداران حزب تحریک انصاف و بروز درگیری ها میان دو طرف همراه است. هر چند تاکنون هواداران عمران خان، از بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی ممانعت کرده‌اند، اما مشخص نیست که این وضع تا چه زمانی دوام خواهد داشت.

دادگاه پاکستان نیز عملیات پلیس برای بازداشت عمران خان را تا ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۲۵ اسفند ماه، به حالت تعلیق درآورده و تنش‌ها را به طور موقت متوقف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:
ترور عمران خان ناکام ماند!
عمران خان در راولپندی: وارد پایتخت نمی‌شویم و استعفا می‌دهیم!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.