لهستان و اسلواکی به اوکراین جنگنده ارسال می‌کنند

شنبه 27 اسفند 1401 - 11:00
https://iswnews.com/?p=90403

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” در ادامه کمک‌های نظامی کشورهای اروپایی به اوکراین، مقامات لهستان و اسلواکی موافقت خود با ارسال دستکم ۱۲ فروند جنگنده میگ ۲۹ به اوکراین را اعلام کردند.

یکی از درخواست‌های پرتکرار مقامات اوکراین از آمریکا و کشورهای اروپایی در ماه‌های اخیر، ارسال جنگنده‌های نظامی بوده است. علیرغم ادعاهای متعدد رسانه‌های غربی درباره موافقت دولت بایدن با ارسال جنگنده به اوکراین، مقامات دولت آمریکا و آلمان با تحویل جنگنده به اوکراینی‌ها مخالفت کرده و به ارائه قطعات یدکی جنگنده‌ها اکتفا کرده‌اند. اما لهستان و اسلواکی در روزهای گذشته با ارسال تعدادی از جنگنده‌های خود به اوکراین موافقت کرده‌اند.

در این راستا ادوارد هگر، نخست وزیر اسلواکی روز جمعه ۲۶ اسفند ماه اعلام کرد که دولت اسلواکی جنگنده‌های میگ ۲۹ خود را به اوکراین تحویل می‌دهد. لهستان نیز در ۲۵ اسفند ماه اعلام کرده بود که در روزهای آتی چهار فروند از جنگنده میگ ۲۹ خود را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد و در ماه‌های آتی این تعداد به ۱۲ فروند خواهد رسید.

طبق گزارش موسسات اطلاعاتی اتحادیه اروپا، لهستان ۲۸ فروند جنگنده میگ ۲۹، اسلواکی ۱۴ فروند و بلغارستان نیز ۱۱ فروند از این نوع جنگنده را در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی: جنگنده چند منظوره میگ-۲۹

لهستان و اسلواکی از همسایگان غربی اوکراین و همچنین اعضای جناح شرقی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند که در جریان جنگ روسیه و اوکراین، حمایت ویژه‌ای از اوکراینی‌ها کرده‌اند. این کشورها قرار است در ازای تحویل جنگنده‌های میگ ۲۹ خود به اوکراین، جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی را دریافت کنند.

ارتش اوکراین پیش از آغاز جنگ دستکم ۴۳ فروند جنگنده میگ ۲۹ در اختیار داشت که در جریان نبرد با ارتش روسیه تعدادی از آنها ساقط شدند. این جنگنده‌ها از دوره اتحاد جماهیر شوروی در این کشور باقی مانده‌اند و در حال حاضر مشخص نیست که چه تعداد از این جنگنده‌های عملیاتی هستند.

تحویل جنگنده‌های میگ ۲۹ به ارتش اوکراین، در واقع یک کمک فوری است که توان نیروی هوایی اوکراین برای مقاومت در برابر جنگنده‌های ارتش روسیه و پشتیبانی از جبهات دونباس را تا چند ماه افزایش می‌دهد. علاوه بر این، خلبانان اوکراینی برای استفاده از این جنگنده‌ها نیازی به دوره آموزشی ندارند و در سریع‌ترین زمان برای آنها قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید: میگ-۲۹ ارتش اوکراین در حین شکار پهپاد شاهد-۱۳۶ سرنگون شد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مهد یکشنبه, ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳

    میگ ۲۹ به چه دردشون میخوره ؟روسیه داره با میگ ۳۵ و سوخو پکفا به اونا حمله میکنه روسیه مجهز به پدافند اس ۴۰۰ و اس ۵۰۰ هست میگ ۲۹ میخواد چه گهی بخوره تو اون جنگ باید حداقل جنگنده اف ۱۶ تایفون یا رافائل بدن بهشون هر چه سریع تر

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.