حمله هوایی رژیم اسرائیل به سوریه؛ پنج نظامی سوری زخمی شدند

یکشنبه 13 فروردین 1402 - 02:48
https://iswnews.com/?p=91273

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی موشک به سمت اهدافی در استان حمص سوریه شلیک کردند که در نتیجه آن پنج نظامی سوری زخمی شدند.

بر اساس اطلاعات منبع نظامی سوریه، “حوالی ساعت ۰۰:۳۵ یکشنبه به وقت محلی، دشمن صهیونیستی با چند فروند موشک از سمت شمال شرق بیروت لبنان، اهدافی در شهر حمص و اطراف آن را مورد حمله قرار داد و پدافند هوایی اکثر موشک‌ها را ساقط کرد. این حمله منجر به مجروح شدن پنج نظامی و وقوع خسارات مادی شد.”

جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است اما گفته می‌شود مواضع ارتش سوریه در “پایگاه هوایی شعیرات” و فرودگاه نظامی “تیفور (T4)” واقع در استان حمص از اهداف این حمله بوده‌اند.

این تهاجم اسرائیل، سومین حمله رژیم صهیونیستی به خاک این کشور طی چهار روز اخیر می‌باشد. همچنین این ششمین حمله رژیم اسرائیل به سوریه پس از زلزله ویرانگر چندی قبل در این کشور است.

این حمله پس از آن صورت گرفت که در روز جمعه ساعت ۰۰:۱۷ (به وقت محلی)، جنگنده‌های ارتش رژیم اسرائیل تعدادی موشک به سمت اهدافی در حومه‌ی شهر دمشق شلیک کردند که در نتیجه آن یک تن از مستشاران نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسید. نفر دوم نیز روز گذشته بر اثر شدت جراحات وارده به درجه شهادت نائل آمد.

به نظر می‌رسد ارتش اسراییل با حملات هوایی مکرر به سوریه هدف خاصی را دنبال می‌کند. این نوع از حملات هوایی اسراییل به سوریه، در سالهای گذشته بی سابقه بوده است. به احتمال زیاد اسراییل با تشدید تنش قصد دارد ایران را به یک واکنش نظامی محدود مجبور کند و پس از آن، اهداف اصلی دیگرش را از این رهگذر محقق سازد. با این حال، انجام عملیات تلافی‌جویانه از سوی ایران و اعلام رسمی آن امری “لازم و ضروری” است، اما این پاسخ باید با ظرافت خاص انجام شود.

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط شرکت اسرائیلی ImageSat International نشان می‌دهد که در حمله اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به فرودگاه “الضبعه” واقع در حمص، باند فرود، یک آشیانه پهپادی و قسمت‌های دیگری از جمله محل استقرار رادار مطلع الفجر مورد هدف قرار گرفته است.

اگرچه رسانه‌های عبری هدف ارتش اسرائیل از انجام این حمله را خنثی کردن فعالیت پهپادهای حزب الله و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه عنوان کرده‌اند اما به نظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی حمله هوایی اسرائیل به این فرودگاه، انهدام رادار ایرانی “مطلع الفجر” بوده است.

تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه الضبعه نشان می‌دهد که دستکم یک رادار “مطلع الفجر” از مکان نامعلومی به این فرودگاه منتقل شده و در نزدیکی باند فرود آن مستقر شده است. رادار جستجوگر “مطلع الفجر” با برد ۴۸۰ کیلومتر، در باند VHF فعالیت می‌کند و توانایی کشف ۱۲۰ هدف را به‌صورت همزمان دارد.

شایان ذکر است انتشار تصاویر دقیق ماهواره‌ای از فرودگاه الضبعه تنها ساعاتی پس از حمله به این فرودگاه نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل یک جنگ همه جانبه اعم از نظامی، سیاسی و رسانه‌ای را پس از حملات هوایی مکرر و بی‌سابقه علیه سوریه آغاز کرده و از تمامی ابزارهای موجود جهت تحت فشار قرار دادن محور مقاومت استفاده می‌کند. موضوعی که می‌تواند با کاهش فاصله زمانی میان کنش صهیونیست‌ها و واکنش محور مقاومت به راحتی خنثی شود.

بیشتر بخوانید:
دومین حمله هوایی اسرائیل به سوریه طی ۲۴ ساعت اخیر
شهادت نیروی سپاه پاسداران در حمله هوایی اسرائیل به دمشق

شهادت دومین نیروی سپاه پاسداران در حمله هوایی اسرائیل به دمشق

تصویر منتسب به حمله هوایی اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در حمص
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. صدر یکشنبه, ۱۳ فروردین, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

    مقداد مهقانی مستشار سپاه یکی از زخمی ها که تازه خبر شهادتش اومد !!یعنی واقعا یک ضربه کاری و اساسی به اسرائیل زدن اینقدر سخته ؟!!این همه موشک این همه پهپاد این همه سلاح و نیرو ، آخه ترس و محافظه کاری و مصلحت اندیشی بیمارگونه تا کجا .یکم افراط و شجاعت و غیرت هم چیز خوبیه !!

    پاسخ
    1. وافن اس اس دوشنبه, ۱۴ فروردین, ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸

      باید یه عملیات محدود اجرا کرد، اما با تفکر و درایت که ما رو توی این شرایط وخیم اقتصادی درگیر جنگ نکنند. اما این واکنش باید از طریق خود ارتش سوریه باشه. و به نظر من نکته ی مهمتر اینه که هرجور شده، ابتدا کار ادلب رو باید یکسره کرد و یا حداقل یک حمله ی دیگر رو تست کنیم، شاید بتونیم پیشروی کنیم. بلکه تمرکز ارتش سوریه بر روی جولان قرار بگیره. بزرگترین نقطه ی ضعف ما در سوریه ادلب هست که این نتانیاهو همیشه ازش سو استفاده کرده.

  2. mirza یکشنبه, ۱۳ فروردین, ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

    نتیجه سکوت و عدم اقدام متقابل

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.