فهیم تاشتکین، خبرنگار و کارشناس ترکی طی مصاحبه ای با روزنامه فرانسوی Ariane Bonzon بیان کرد: “همه میدانند که ترکیه به آسانی مناطق تحت تصرف خود را تخلیه نخواهد کرد.”


فهیم تاشتکین یکی از با سابقه ترین روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای ترکیه است. وی به خاطر برخی اظهار نظراتش در مورد سوریه توسط سلفی ها تهدید شده است و همچنین توسط دولت ترکیه تحت پیگرد قانونی قرار دارد و در حال حاضر در فرانسه به تبعید به سر میبرد.

در ادامه پاسخ های فهیم تاشتکین به سوالات روزنامه Ariane Bonzon را مطالعه می نمایید.


⭕️از ۲۰ ژانویه سال جاری، ترکیه حملات گسترده زمینی و هوایی علیه عفرین، یکی از سه منطقه خود مختار کُرد های سوریه ترتیب داده است. دلیل ترکیه چی می تواند باشه؟

? از سال ۲۰۱۱ ترکیه اشتباهات فجیع و بزرگی در مورد سوریه بخاطر استقرار گروه های تروریستی در منطقه انجام داد.
علاوه بر این، اردوغان در مورد سقوط بشار اسد و استقرار اخوان المسلمین در سوریه ناکام ماند.
ترکیه خود را مستلزم دانست تا در بازی سوریه دخالت کند و جلوی تشکیل منطقه خودمختار کُرد ها در شمال سوریه را بگیرد که عفرین یکی از سه منطقه مهم اقلیم خود مختار محسوب میشود.

همچنین در سال ۲۰۱۶ وقتی پیشروی YPG علیه داعش سرعت گرفت، اردوغان با آغاز عملیات “سپر فرات” موفق به سد راه کُرد ها برای وصل کوبانی به عفرین شد. با این موفقیت اردوغان در شمال سوریه، اردوغان قادر به دخالت در امور سوریه شد و روسیه، ایران و آمریکا نیز متقاعد شدند که ترکیه نیز در آینده سوریه نقش داشته باشد.

در سال ۲۰۱۸ ترکیه با آغاز عملیات “شاخه زیتون” در پی آن است تا با دست پُر تری در مذاکرات حضور یابد. هدف بعدی ترکیه برهم زدن اتحاد آمریکا با YPG است.

اگر ترکیه موفق شود عفرین را تصرف کند، قدم بعدی آنها پیشروی به سمت منبج خواهد بود؛ جایی که آمریکایی ها در آن حضور دارند و این چیزی بود که طی دیدار رکس تلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و اردوغان در ۱۵ فوریه در آنکارا مورد بحث قرار گرفت.

⭕️ به نظر میرسد تا اکنون مقامات عفرین از رویارویی با ترکیه خودداری میکردند‌. به نظر شما چرا ترکیه دقیقا روی عفرین دست گذاشته است؟؟

?️ عفرین یکی از مناطق کُرد نشین طی صدها سال گذشته بوده است.
عبدالله اوجالان رهبر PKK از ۱۹۸۰ تا اکنون، در سوریه زندگی میکرد و در کوبانی، حلب (منطقه شیخ مقصود) و عفرین حضور گسترده داشت. عبدالله اوجالان طرفدار و تاسیسات اقتصادی زیادی در عفرین دارد و محبوب مردم عفرین به حساب می آید. مردم عفرین نیز از اعتقادات عبدالله اوجالان حمایت میکنند.

عفرین پایگاه مهمی برای حزب اوجالان و PYD به حساب می آید و این چیزی است که ترکیه شدیدا با آن مقابله می کند.

ترکیه PYD را گروه تروریستی می داند. مردم عفرین نیز به طور گسترده از PYD حمایت میکنند. یکی از اهداف ترکیه در عفرین، مقابله با حزب عبدالله اوجالان و PYD می باشد.
[در کودتای ناموفق ترکیه، اردوغان حزب عبدالله اوجالان را متهم به حمایت از کودتا کرد و شدیدا با آن ها مقابله کرد.]

⭕️ ارتش آزاد سوریه کنار ترکیه میجنگد. یک روزنامه انگلیسی مدعی شد اعضای سابق داعش به عضویت ارتش آزاد سوریه در آمده است. آیا جهادی های تندرو نیز کنار ترکیه میجنگند؟

?️گروه های مختلفی در عملیات نظامی ترکیه سهیم شده اند. اعضای سابق القاعده، جهادی های سلفی، اخوان المسلمین و مزدورانی که ارتش ترکیه اجیر کرده است. گروه های که با ترکیه در مورد کُرد ها هم نظر هستند.
همچنین اردوغان نیرو های مخصوص خودش را دارد. این نیرو های ویژه SADAT نامیده می شوند که وظیفه این واحد ویژه آموزش، تجهیز و مشاوره های نظامی به کسانی که برای ترکیه میجنگد می باشد.

واحد SADAT از کهنه سربازان ترکیه تشکیل شده که در جریان بحران داخلی سوریه تشکیل شد. بودجه و تجهیزات این واحد فوق سری است که هیج اطلاعی در مورد آن وجود ندارد.

⭕️ شما ارتباط کُرد های PKK با دولت اسد را ذکر کردید. نظرتان چیست؟

?️ در سال ۱۹۹۰ PKK موفق شد ۶ نماینده به پارلمان سوریه بفرستید. نماینده های که به پارلمان راه یافتند، همه از عفرین بودند که بعضی هایشان عضو PKK بودند. در پارلمان ۱۹۹۴ این اتفاق دوباره رخ داد.
کُرد های عفرین به کشورشان وفادار بودند و همیشه با دولت سوریه ارتباط مستقیمی داشتند.
در سال ۲۰۰۳ PYD با اعتقادات عبدالله اوجالان تشکیل شد و شعار دموکراسی برای سوریه را دنبال کرد.

در سال ۲۰۱۱ ارتش سوریه از شمال سوریه عقب نشینی کرد و کنترل بعضی مناطق را به PYD واگذار کرد که دلایلی نیز داشت.

دلیل اول این بود که PYD سازمان قابل پیشبینی بود که میتوان با آن مذاکره کرد.

دلیل دوم دور نگهداشتن کُرد ها از شورش ها بود. دمشق میخواست به مناطق مرکزی کشور که از اهمیت استراتژیک و فوق العاده مهمی برخوردار بود تمرکز بیشتری داشته باشد.

دلیل سوم پیام به ترکیه بود: اگر از تروریست های اسلامگرا حمایت کنید، باید با منطقه ی خودمختار در نزدیکی مرز هایتان روبرو بشوید.

⭕️ از ابتدا تا سال ۲۰۱۵ روابط PYD و ترکیه زیاد بد نبود. در حدی که صالح مسلم چندین بار به ترکیه سفر کرد.

?️ بله، صالح مسلم چند بار به ترکیه سفر کرد.
از همه تعجب آور تر آن بود که رهبران PYD با ژنرالان ترکیه نشست هایی برگزار کردند و عملیات مشترک برای تصرف قبر سلمیان شاه در نزدیکی مرز ترکیه انجام دادند. این یک ارتباط بی نظیر بود و بعضی ها معتقد بودند که تاثیر مهمی در مذاکرات صلح بین ترکیه و PYD داشته باشد.

ولی ترکیه PYD را گروه تروریستی اعلام کرد و برای دستگیری صالح مسلم ۸۵۰ هزار یورو جایزه تعیین کرد.

دلیل تغیر ناگهانی ترکیه را میتوان در مذاکرات گسترده آنکارا با اوجالان جستجو کرد.

مقامات ترکیه پیش شرط برای روند صلح با اوجالان قرار داد. آنکارا از اوجالان خواست تا به سه شرط عمل کند.

۱- اتمام خود مختاری رژوا.

۲- همکاری با ارتش آزاد سوریه.

۳- مبارزه علیه دولت اسد.

اوجالان با شرایط فوق مخالفت کرد و از رژوا به عنوان خط قرمز یاد کرد.

در جریان محاصره کوبانی توسط داعش، اردوغان منتظر بود تا کوبانی به دست داعش سقوط کند به همین دلیل جاده ها را بر روی داعش نبست و اجازه داد تا تروریست ها و تجهیزاتشان از خاک ترکیه به سوریه منتقل شود. همه این اتفاقات منجر شد خشم کُرد های ترکیه فوران کند و در نتیجه اعتراضات ده ها کُرد کشته شود. سپس حزب HDP اعلام کرد که علیه اردوغان وارد عمل خواهد شد.
از تابستان ۲۰۱۵، اردوغان علیه کُرد ها در سوریه و ترکیه اعلام جنگ کرد.

⭕️ آیا رهبران HDP و PKK مسولیت به شکست مواجه شدن مذاکرات را متقبل می شوند؟ آیا PKK موجب انقلاب کرد ها در ترکیه شد؟

?️ البته! کرد ها اشتباهات زیادی انجام دادند و بهانه ی عالی برای اردوغان درست کردند. در بعضی شهر ها از جمله دیاربکر ترکیه، جوانان کُرد دست به حفر خندق و مسدود سازی خیابان ها زدند. بعضی از شهردار های HDP در ترکیه خود مختاری دموکراتیک اعلام کردند.

انقلاب کُرد ها همه گیر نبود. جوانان کُرد بهانه به دست اردوغان دادند تا عملیات گسترده‌ای را علیه جنبش کُرد ها، شهرداری های کُرد و ادارات غیر دولتی کُرد آغاز کند.

در ۲۲ جولای ۲۰۱۵، ۲ پلیس تُرک کشته شد. در ابتدا PKK آن را مقابله به مثل داعش خواند که بعدا تکذیب شد.

کشته شدن دو سرباز پلیس یک بهانه کامل به اردوغان داد تا به شهر های کُرد حمله کند. بعضی از مناطق شهر های کُرد، کامل و یا نیمه تخریب شد و صد ها هزار نفر آواره شدند. هدف اردوغان نابودی یا فلج کردن HDP بود.

اردوغان به شدت با کُرد ها برخورد کرد و هزاران نفر از مسولان و حامیان حزب HDP را بازداشت کرد. که از ۸۰ پایگاه، ۵۹ پایگاه HDP باقی ماند.

جنبش کُردی انتظار چنین برخوردی را از طرف دولت نداشت. اوجالان میتوانست جلوی اعتراضات جوانان و مردم کُرد را بگیرد.(آنطور که ۲۰۱۳ گرفت.) ولی اوجالان توسط دولت به تبعید به سر میبرد و نتوانست آنطور که میخواست مردم را رهبری کند.

رهبران PKK تصمیم گرفتند تا خودشان را کنار بکشند. آنها فکر میکردند اگر توجه ترکیه را به شمال سوریه جلب کنند، رژوا تنها خواهد ماند. که این نیز اشتباه بود.(PKK فکر میکرد ترکیه در صورت دخالت نکردن آنها، از رژوا حمایت خواهد کرد که آنطور نشد.)
در سال ۲۰۱۶ TAK زیر مجموعه PKK (آنطور که ترکیه ادعا میکرد) مسولیت چندین حمله انتحاری به استانبول، آنکارا، ازمیر و بورسا را در جواب به قتل عام دولت ترکیه در شرق ترکیه؛ بر عهده گرفت.

⭕️ دولت ترکیه تلاش میکند تا اتحاد PYD و آمریکا را بشکند و مطمئن شود خودمختاری کُرد در شمال سوریه هرگز تحقق نیابد. ترکیه چقدر شانس دارد؟

?️ ترکیه شاید بتواند تمرکز بقیه بازیکنان سوریه را به نقطه ای منحرف کند ولی در پایان چیزی نصیبش نخواهد شد بجز دشمنی مردم کُرد و تُرک.

سیاست متجاوزانه ترکیه شدیدا سبب نزدیکی پیش از پیش کُرد های ترکیه با کُرد های سوریه خواهد شد.

کُرد های ترکیه از حمله ترکیه به عفرین شدیدا شکه شدند و آنطور حس میکنند که ترکیه به دیاربکر حمله کرده است.

دولت ترکیه دشمنی را که ایجاد کرده هرگز نمی تواند از بین ببرد. در حالی که با قبول خودمختاری کُرد های سوریه میتوانست مشکلاتش با کُرد ها را آسان تر حل کند.( از طریق ارتباط با PKK و PYD.)

علاوه بر این اردوغان می خواهد چندین هزار از ۳ میلیون مهاجر سوریه را برگرداند. (به مناطق کرد ها پس از تصرف آن)
این ممکن است توازن جمعیت را در مناطق کُردنشین تغیر دهد. این کار اردوغان به عنوان پاکسازی قومی و یک “نسل کشی” توسط همه کُردها تلقی خواهد شد.

⭕️ در مورد پاکسازی قومیتی، کُرد های PKK و PYD عرب ها را از سرزمین شان اخراج کردند.

?️ بله، آنها در جریان عملیات علیه داعش در تل ابیض، پاکسازی و تخلیه روستاها، اشتباه کردند. اما من نمی گویم یک پاکسازی قومیتی بین المللی رخ داد.
برخی اقدامات موقتی بود. پس از امن سازی روستاهای تصرف شده، مردم در صورت نداشتن ارتباط با داعش، می توانستند به خانه هایشان برگردند.

در طول جنگ هزاران شهرک بر اثر بمباران نابود شدند و ساکنین آن از سوریه فرار کردند.

اردوغان به عفو بین الملل گزارش غیر واقع بینانه، نا معتبر و عجولانه ای علیه YPG و PYD فرستاد تا کُرد ها را متهم به اخراج عرب ها و ترکمن ها کند.
پس از پیروزی کامل کُرد ها در تل ابیض، کُرد ها یک شورای مردمی متشکل از کُرد ها، عرب ها و ترکمن ها ایجاد کرد تا شهر را اداره کنند. بنابرین آنها عرب ها و ترکمن ها را برخلاف ترکیه نادیده نگرفتند.

⭕️ واکنش آمریکا و روسیه در برابر حمله ترکیه به عفرین و فراتر از آن به کُرد ها چه خواهد بود؟

?️ روسیه امیدوار است توسط این عملیات ترکیه، YPG از آمریکا فاصله بگیرد و به دولت سوریه نزدیک شود. همچنین روسیه با حمایت از ترکیه در قضیه عفرین، امیدوار است ترکیه از اسلام گرا های افراطی و گروه های تروریستی در ادلب حمایت نکند.

ولی آنچه اردوغان میخواهد روشن نیست. ترکیه اصرار بر حفظ گروه هایی دارد که روسیه خواهان نابودی آنهاست.

اگر ترکیه در عفرین پیروز شود، ادلب را به اعزاز وصل خواهد کرد و مثلث ادلب-جرابلس-الباب را ایجاد خواهد کرد که اهرم جدیدی در دست ترکیه علیه سوریه در ادلب خواهد بود. آن چیزی که روسیه از آن استقبال نخواهد کرد.

علاوه بر این روسیه همیشه خواهان تضعیف ناتو بوده پس زیاد ناخرسند نخواهد بود تا ترکیه عملیاتش را به منبج نیز گسترش دهد. منبجی که آمریکایی ها در آن حضور دارند.

در ۱۵ فوریه مذاکراتی بین تلرسون و اردوغان صورت گرفت. تلرسون وعده داد YPG را از منبج به شرق فرات منتقل کند و خود مختاری کُرد ها را در آنطرف فرات ایجاد کند. ولی این پیشنهاد تلرسون کاملا با اهداف ترکیه که نابودی خود مختاری کُرد ها در سوریه می باشد در تضاد است.

⭕️ نیرو های شیعه تحت کنترل ایران شدیدا در عراق، سوریه و لبنان مستقر شده اند. رابطه تهران با PKK و PYD چه خواهد بود؟؟

?️در ابتدای بحران سوریه، ایران با پژاک (شاخه ایرانی PKK) آتش بس برقرار کرد. ایران متوجه پتانسیل کُرد ها در سوریه بود. بنابرین ایران دنبال خنثی سازی کُرد ها بود و نمی خواست کُرد ها در درگیری ها نقش داشته باشند.

روسیه و ایران خواهان نزدیکی کُرد ها به دولت سوریه و دوری از آمریکاست. اگر کُرد ها رو به عملی سازی خواسته های آمریکا آورند، احتمالا ایران در کنار سوریه با کُرد ها مقابله خواهد کرد.

علاوه بر این ایران نگران مداخله ترکیه در سوریه است. ترکیه از مناطقی که اشغال کرده به راحتی عقب نخواهد کشید.

مسکو و تهران نمی توانند تجهیز تروریست های رادیکال توسط ترکیه را تحمل کنند. تروریست هایی که در ادلب علیه ارتش سوریه میجنگند.

زمانی که ترکیه، ایران و روسیه در آستانه در حال مذاکره بودند، نیرو های نزدیک به ایران کنار کُرد ها قرار گرفتند. تهران به کُردها پیام داد اگر نزدیک آمریکا بمانید، شما را با ترکیه تنها میگذاریم تا شما را نابود کند. و اگر کُرد ها آمریکا را فراموش کنند، روسیه و ایران خود مختاری کُرد در سوریه را خواهند پذیرفت.

خط قرمز روسیه و ایران حضور آمریکا در کنار کُردهاست. کُردها این خط قرمز را با ورود به رقه، دیرالزور و پذیرش ساخت پایگاه توسط آمریکا شکست. روسیه نیز بلافاصله به ترکیه اجازه ورود به عفرین را داد تا مانع آمریکا شود.

⭕️ بسیاری از آگاهان معتقد هستند که عملیات نظامی اردوغان در سوریه بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ ترکیه تاثیر خواهد داشت. به نظر شما انتخابات ۲۰۱۹ ترکیه چقدر در انگیزه اردوغان تاثیر خواهد داشت؟

?️ البته! من تاثیر عوامل داخلی را بی تاثیر نمیدانم.
اردوغان برای کسب آرا در انتخابات سال بعد به یک پیروزی نیاز دارد. و چه پیروزی بهتر و بزرگتر از شکست “تروریست های کُرد”.

اما اگر عملیات ترکیه را فقط برای انتخابات بدانیم، کاملا بی ربط است. اردوغان رویای خود را در مورد سوریه فراموش نکرده است. رویای عثمانی جدید!

اردوغان نه‌ تنها به عنوان رئیس جمهور ترکیه بلکه به عنوان رئیس جمهور کل جهان اسلام خود را میبیند. این رویا هرگز تحقق نمی یابد مگر این که دمشق را نیز با خود داشته باشد. بدون دمشق، همراهی جهان عرب نیز محقق نمی شود.

قابل ذکر است که در سال ۲۰۱۱ وقتی جلسه اپوزسیون سوریه در استانبول تشکیل شد، Ahmet Ağırakça گفت: “انشالله بعد از تصرف دمشق، ما به سمت بیت المقدس رو خواهیم کرد و آنوقت واژه ” اردوغان اول” خواهد آمد.”
کسی در دنیای عرب منتظر عثمانی جدید نیست ولی بسیاری از تُرک ها منتظر پروژه عثمانی جدید هستند.

⭕️ با توجه به گزارش گزارشگران بدون مرز، شما ترکیه را مانند صدها همکار خود ترک کردید.

?️ متاسفانه ترکیه کشور نا امنی برای خبرنگاران و نویسندگان است‌.
بخاطر نظریاتم در مورد بحران سوریه، من در شرایط سختی هستم.
من حتی از طرف دولت ترکیه و جهادی های سلفی سوریه تهدید به مرگ شدم.

یکی از کتاب هایم “رژوا: زمان کرد” به عنوان سند جرمی علیه کسانی که به جرم اعتراضات دستگیر شده بودند یا در فضای مجازی فعال بودند استفاده شد.

تابستان سال گذشته یک دادگاه ترکیه کتاب “رژوا: زمان کرد” را ممنوع اعلام کرد.‌ دادگاه کتاب مرا به عنوان یک سازمان تروریستی یاد کرد! چطور یک کتاب میتواند سازمان تروریستی باشد ؟!

بار ها بخاطر مقاله ها، کتاب ها و پیام های اجتماعی که در مورد دولت و اردوغان داشتم، تحت بازرسی قرار گرفتم. تهدیدات علیه من و خانواده ام هرگز متوقف نشد. این بدان معنی است که ما حتی در کشور خود امنیت نداریم!

 فهیم تاشتکین
فهیم تاشتکین
خبرنگار و کارشناس ترک
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس شنبه, ۱۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

    جناب تاشکین خواسته یا ناخواسته به دخالت ترکیه تو سوریه مشروعیت داده
    «عبدالله اوجالان رهبر PKK از ۱۹۸۰ تا اکنون، در سوریه زندگی میکرد و در کوبانی، حلب (منطقه شیخ مقصود) و عفرین حضور گسترده داشت. عبدالله اوجالان طرفدار و تاسیسات اقتصادی زیادی در عفرین دارد و محبوب مردم عفرین به حساب می آید. مردم عفرین نیز از اعتقادات عبدالله اوجالان حمایت میکنند.
    عفرین پایگاه مهمی برای حزب اوجالان و PYD به حساب می آید و این چیزی است که ترکیه شدیدا با آن مقابله می کند.
    ترکیه PYD را گروه تروریستی می داند. مردم عفرین نیز به طور گسترده از PYD حمایت میکنند. یکی از اهداف ترکیه در عفرین، مقابله با حزب عبدالله اوجالان و PYD می باشد.»
    به صراحت میگه عفرین پایگاه مهمی برای حزب اوجالان بوده ! حالا چرا به جای پ ک ک میگه حزب اوجالان الله اعلم ! خب این حمله ترکیه رو به عفرین به عنوان پایگاه مهمی برای گروه تروریستی پ ک ک مشروع میکنه ، حتی مخالفت ترکیه با دولت سوریه و طلب سرنگونی اون رو هم به علت حمایت دولت های سوریه از پ ک ک مشروع میکنه
    ……………….
    میگه : «دلیل سوم پیام به ترکیه بود: اگر از تروریست های اسلامگرا حمایت کنید، باید با منطقه ی خودمختار در نزدیکی مرز هایتان روبرو بشوید.»
    این اظهار نظر هم یه مقدار عجیبه ، چون هیچ دولتی خطر تجزیه کشورش رو به بهانه حمایت همسایه از مخالفان به جون نمیخره ، مگر اینکه اون دولت و ریسش … باشند ، یا شخصی که چنین موردی رو پیش میکشه … باشه
    ……………………
    جالبه از ایجاد ناامنی و خرابکاری ها و عملیات های تروریستی پ ک ک در مناطق جنوب شرقی ترکیه با عنوان انقلاب کردها یاد میکنه ! و تخریب مناطقی که تروریست های پ ک ک در اون مناطق سنگر گرفته بودند رو بدون اشاره به درگیری بین نیروهای دولتی با تروریست های پ ک ک یادآور میشه ، البته زیرکانه هیچ اشاره ای به آزادی های عجیب و غریبی که اردوغان به تروریست های پ ک ک و حامیانش داده بود هم نمیکنه
    ………………….
    «جنبش کُردی انتظار چنین برخوردی را از طرف دولت نداشت. اوجالان میتوانست جلوی اعتراضات جوانان و مردم کُرد را بگیرد.(آنطور که ۲۰۱۳ گرفت.) ولی اوجالان توسط دولت به تبعید به سر میبرد و نتوانست آنطور که میخواست مردم را رهبری کند.»
    این مورد هم یک توهین به کردهاست ، هم دروغی بزرگ که به خورد مخاطب داده میشه
    اولا چطور میشود فعالیت های تخریبی و تروریستی یک گروه تروریستی ، از حمله به فعالیت های عمرانی مثل سد سازی و راه سازی و … و همچینین حمله به مدارس و کشتن معلم و … و سنگر سازی و خندق کندن در شهرها و انجام فعالیت های تروریستی و حتی درگیری با حزب اسلام گرای کردی هوداپار رو جنبش کرها نامید و از طرف دیگه علی رغم اینکه اوجالان دستور خلع سلاح به طرفدارانش رو داده بود ولی عملا هیچ سلاحی بعد از این فراخوان به زمین گذاشته نشد ، از توانایی اوجالان برای ساکت کردن تروریست هایی که نویسنده کردها مینامه سخن راند پس ادعای نویسنده در مورد توانایی اوجالان در ساکت کردن تروریست ها ، بسیار عجیب و غریب و میباشد
    البته منظور ایشان از در تبعید بودن اوجالان هم معلوم نیست چیه
    بماند که بازداشت هایی هم که صورت گرفته صحیح یا غلط به علت عضویت و حمایت عده ای در گروه تروریستی پ ک ک است نه به علت کرد بودن یا عضو ه د پ بودن
    نویسنده مگوید:
    «دولت ترکیه دشمنی را که ایجاد کرده هرگز نمی تواند از بین ببرد. در حالی که با قبول خودمختاری کُرد های سوریه میتوانست مشکلاتش با کُرد ها را آسان تر حل کند.( از طریق ارتباط با PKK و PYD.)»
    این مورد هم بسیار عجیب است ، پ ک ک تا به حال باعث کشته شدن هزاران نفر شده است ، گویا نویسنده فراموش کرده است که نزدیکی با پ ک ک برای دولت اردؤغان ، یعنی دشمنی با ترک ها در ترکیه و حتی دادن بهانه به مخالفان اردوغان برای حمله به آ ک پ به دلیل نزدیکی با تروریست هایی که هزاران نفر از شهروندان ترکیه را به خاک خون کشیدن، هنوز هم ویدئو های حملات سنگین احزاب مخالف آ ک پ در گذشته به اردوغان به دلیل گفتگوی دولت با پ ک ک تو فضای مجازی موجوده ، حالا فکر کنید نزدیکی با اون چه وقایعی رو باعث میشد
    نویسنده میگوید :
    «علاوه بر این اردوغان می خواهد چندین هزار از ۳ میلیون مهاجر سوریه را برگرداند. (به مناطق کرد ها پس از تصرف آن)
    این ممکن است توازن جمعیت را در مناطق کُردنشین تغیر دهد. این کار اردوغان به عنوان پاکسازی قومی و یک “نسل کشی” توسط همه کُردها تلقی خواهد شد.»
    بازهم نویسنده خود را بسیار زیرک احساس کرده ، چون اونجایی که قراره مهاجران سوری برگردند ، خاک (کشور)سوریه ، نه خاک(کشور) کردها ، و هر شهروندی میتواند در هر جایی از کشور متبوعش ساکن شود ،
    نویسنده میگوید :
    «روسیه و ایران خواهان نزدیکی کُرد ها به دولت سوریه و دوری از آمریکاست. اگر کُرد ها رو به عملی سازی خواسته های آمریکا آورند، احتمالا ایران در کنار سوریه با کُرد ها مقابله خواهد کرد.»
    حالا سؤال اینجاست که آمریکایی که میلیونها دلار خرج کردها در سوریه کرده است ، در مناطقی که اونها حضور دارند پایگاه های متعدد دارد ، و دقیقا هم جهت با خواسته های اونها حرکت میکند و تضمینی برای موجودیت اونهاست ، چطور ممکن است کردها ازش فاصله گرفته و دور شوند و دولت سوریه نزدیک شوند ؟ در حالی که روسیه عملا این فرض محال رو در عفرین نابود کرد ، گویا نویسنده آمریکا رو هالو فرض کرده !
    نویسنده میگوید :
    «تهران به کُردها پیام داد اگر نزدیک آمریکا بمانید، شما را با ترکیه تنها میگذاریم تا شما را نابود کند. و اگر کُرد ها آمریکا را فراموش کنند، روسیه و ایران خود مختاری کُرد در سوریه را خواهند پذیرفت.»
    ایران کی و کجا گفته خودمختاری کردها رو که همه میدونیم اگر به دریا میرسیدن هیچ خدایی رو بنده نبودند خواهد پذیرفت ؟ آیا همین مورد ، یعنی دور کردن احتمال دسترسی کردها به دریا برای حفظ تمامیت ارضی سوریه از طرف کشورهای حامی بشار اسد حمایت نمیشه ؟
    این عثمانی جدید هم در نوع خودش بسیار جالب و با مزه است ، کشوری که در طول دو سه ماه اونهم با ممنوعیت صادرات سبزی و تره بار و به روسیه داشت از لحاظ اقتصادی چپه میشد ، چطور میتواند هدفی مثل ایجاد امپراطوری اونهم امپراطوری مثل عثمانی رو دنبال کند؟ این بیانات دقیقا مثل حرفهایی است که تو ایران در فضای مجازی گاه و بیگاه شاهدش هستیم که امپراطوری پارسی در حال احیا شدن است ، تیسفون پاییتخت ساسانی در اختیار دلیران پارسی است ، سوریه رو هم ضمیمه کردیم ، یمن هم رو هم همینطور و الی اخر !

    پاسخ
  2. ناشناس شنبه, ۱۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

    عالی بود

    پاسخ
  3. عبدي شنبه, ۱۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴

    اینکه رویای عثمانی بامزه است یا بی مزه بستگی به جبهه شما داره؛ از نظر من یه شوخیه بی مزه ست؛
    عثمانی ها در طول تاریخ بارها از معبر نسل کشی و کشورگشایی عبور کردن؛ برای احیای این رویا چاره ای ندارن جز عبور دوباره از همین مسیر؛ جالب اینه که همواره اصلی ترین قوم متضرر از این رویا، اکراد بودن؛ در جنگ صفویه و عثمانیه علاوه بر ویرانی مناطق کردنشین، بخش زیادی از سپاه هردوطرف کرد بودن؛
    خصومت عثمانی ها با ایران از طریق ژنها نسل به نسل منتقل میشه؛ لذا معتقدم ایران باید با حمایت از کردها در سوریه، علاوه بر تسریع پایان جنگ سوریه، به نوعی با پژاک و pkk هم سازش کنه؛
    علت گرایش کردها به امریکا در سوریه اینه که کسی جز امریکا ازشون حمایت نمیکنه؛ جنگ هزینه داره، جنگ سلاح میخاد…

    پاسخ
    1. ناشناس شنبه, ۱۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶

      این که رویای عثملانی یه شوخیه رو با شما کاملا موافقم ، ولی در مورد متضرر شدن اکراد از عثمانی شدیدا در اشتباهید ، اکراد تقریبا هر چی الان دارند از صدقه سری عثمانی هاست
      اولا که در جنگ صفوی و عثمانی ،بخش زیادی از سپاه عثمانی از اکراد بودن ، نه طرف صفوی ، البته در قشون صفوی هم اکراد حضور داشتند ولی نه به اندازه قشون عثمانی ، حتی محرکان حمله سلطان سلیم بر اساس کتاب شرفنامه به آذربایجان همین اکراد بودن
      مناطقی هم که به اسم اکراد در جریان محاربه بین عثمانی و صفوی ویرانش کردید ، تا همین صد و صد و خورده ای سال پیش هم اکثریت جمعیت اکرادنبودن ، پس نمیشود اون مناطق رو به خصوص در شرق و جنوب شرق ترکیه امروزی در گذشته کرد نشین بنامید ،میتونید به آمارهایی که ارامنه راجع به جمعیت شرق و جنوب شرقی ترکیه کنونی ارائه میدن مراجعه کنید
      در انتقال دشمنی عده ای با ایران ، اون هم نسل به نسل ، اکراد دست کمی از بقیه ندارند ، هنوز کفن شهیدانمون که اکراد به شهادت رسوندن خشک نشده ، حالا از خیانت ها و جنایت هاشون از زمانهای قدیم بگیر بالاخص از زمان بروز اختلافات بین صفوی و عثمانی که در تواریخ مختلف ثبت شده تا زمان جنگ و بعد از بگذریم بهتره ،
      جالبتر اینکه از سازش ایران با پژاک سخن میرانید که در نوع خودش بسیار شوخیه بی مزه ایه ، چون کاری که ایران باید انجام بده نابودی پژاکه نه سازش با اون ، لطفا با همچین اظهار نظراتی خون شهدای این مرز و بوم رو پایمال نکنید ، امیدورام خانواده شهدا و آسیب دیدگان از تروریست های پژاک به عنوان شاخه ایرانی گروه تروریستی پ ک ک در ایران کامنت شما رو ندیده باشند
      کردها به تنها چیزی که فکر میکنند ماهیگیری از این آب گل آلوده ، براشون فرقی نمیکنه ، که چه کسی داره این آب رو گل آلود میکنه ، وگرنه در شرق فرات در آغوش آمریکا و در غربش در آغوش روسیه غش نمیکردند ! حالا توافق با بشار اسد و بعد درگیری با نیروهاش و … به کنار

    2. عبدی دوشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۲

      دوست عزیز ممنون که وقت گذاشتید و پاسخ دادید؛
      در مورد بشار اسد ترجیح میدم نظر ندم؛
      اما در مورد خیانت اکراد حرفتون رو نمی پذیرم؛ دولت ملت به معنای امروزی کلمه یک مفهوم صدساله ست؛ اون زمان ملیت چندان مطرح نبود؛ شما نمی تونید شرکت کردن اکراد تحت امر عثمانی رو در جنگ ایران خیانت تلقی کنید؛ چون بهر حال تحت ولایت عثمانی ها بودن و به فرمان امیر باید می جنگیدن؛ کما اینکه در طرف خودمون هم به فرمان امرای صفوی جنگیدن؛ جبهه بندی ها رو در مسیر تاریخ با هم خلط نکنیم.
      در مورد غش کردنشون توی اغوش شرق و غرب مبالغه میفرمایید؛ خب اگه اینجوری حساب کنید بشار اسد هم توی اغوش ما و روسیه غش کرده؛ جبهه بندی سیاسی امری مقید به زمان و قابل تغییره؛
      باز هم تکرار میکنم که اگه بشار اسد واقعا و بدون غل و غش از نیروهای کرد حمایت کنه نقش امریکا بسیار کمرنگ میشه؛ ن مثل الان که بیست نفر نیروی شعبی فرستاده اونجا؛ آنچه واضح است ارتش هر کشور باید برقراری نقطه امنیت نقطه صفر مرزی تمام نقاط کشور رو تضمین کنه؛
      دو حالت بیشتر نیست:
      ۱ بشار اسد اکراد رو بخشی از ملت سوریه حساب کنه که تکلیف روشنه در این صورت
      ۲ حتی اگه اکراد رو شر هم بدونه، عثمانی ها بروی سوریه شر عظیم تری محسوب میشن که عقل میگه دفع شر اعظم اوجب است!
      صرفنظر از اینکه پ ی د الان حدود یک چهارم خاک سوریه رو تحت کنترل داره و پتانسیل بالایی در وضعیت میدانی سوریه محسوب میشه، بعنوان یک واقعیت موجود در بخشی از سوریه، لازمه ساز و کاری غیر از جنگ برای ان جستجو شود؛ چون واقعا دیگه جنگ سوریه از فرسایشی هم گذشته و به صلاح نیست جبهه جدیدی در سوریه گشوده شود

  4. اختل شنبه, ۱۲ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱

    مزخرفات بی مزه یک نفر با یک نفر دیگر

    پاسخ
    1. باسیستایاندا چهارشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶

      بودن چند کشور ضعیف توسری خور برای امنیت پایدار اروپا و منافع بلندمدت ایالات متحده بسیار بهتره. کشور ترکیه کشور کردستان کشور شام کشور سوریه کشور ارمنستان متحد کشور یونان شرقی .کلید افزایش حوزه اروپا مستلزم مرزبندی نوینیست. تهران و دمشق بخشی از تواناییشان بیخود هدر داده میشود .جنگاوران شاید خوب بجنگند اما از درک سیاست عاجزند.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.