اولین فیلم جنگی داعش از ولایت ساحل آفریقا منتشر شد (ویدیو)

چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 11:01
https://iswnews.com/?p=91473

مرکز تبلیغاتی ولایت ساحل داعش در اواخر اسفند ماه ۱۴۰۱ نخستین فیلم جنگی خود را تحت عنوان “ابناء الکریهه” منتشر کرد. البته باید خاطرنشان کرد که پیش از این فیلم‌های مختلفی از ولایت ساحل منتشر شده بود که برخی از آنها از رسمیت برخوردار نبوده و برخی دیگر تنها به بیعت اعضای این گروه تروریستی با خلفای داعش پرداخته بودند، برخی دیگر نیز در قالب ولایت غرب آفریقا و پیش از تشکیل “ولایت ساحل” و در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ منتشر شده بودند.

شاید یکی از مهمترین فیلم‌های داعش در این منطقه، فیلمی تحت عنوان “صوله الشجعان علی جیش الامریکان” بود که کمین داعش علیه نیروهای مشترک آمریکایی و ارتش نیجر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ در منطقه تنگوتنگو واقع در جنوب غرب نیجر و در نزدیکی مرز مالی را روایت می‌کرد. روایتی که از طریق ‌دوربین گوپروی یکی از سربازان آمریکایی که در کمین داعش گرفتار شده بودند در پایان فیلم نیز خود قربانی تیر خلاص یک عنصر داعشی شد صورت پذیرفت. دامنه تأثیر این فیلم بسیار گسترده بود و پیامدهای آن به ویژه بر ارتش آمریکا همچنان تاکنون باقی است که سخن از آن مجال دیگری می‌طلبد.

بخش‌هایی از فیلم صوله الشجعان على الجیش الامریکان

فیلم مهم دیگر، ویدئوی خبرگزاری اعماق از بیعت ابوالولید الصحراوی رهبر کتیبه المرابطین در شمال مالی با ابوبکر بغدادی در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۵ بود.

فیلم بیعت گروه‌های مختلفی از عناصر داعش در مناطق مختلف منطقه غرب ساحل در آذر ماه ۱۴۰۱ با “ابوالحسین الحسینی” خلیفه جدید داعش، نخستین فیلم رسمی ولایت ساحل داعش بود که نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌های “ولینصرن الله من ینصره” نیز بود که به بیعت با ابوالحسین الحسینی در مناطق مختلف جهان اسلام پرداختند. در این بین تعداد زیاد بیعت کنندگان و تعدد مناطقی که افراد در آنها با ابوالحسین الحسینی بیعت کردند، این فیلم را در مقایسه با دیگر فیلم‌های این مجموعه، به عنوان یک فیلم شاخص معرفی می‌کرد.

در این بین برخی فیلم‌های غیررسمی از جمله بریدن گوش و انگشتان یک قربانی توسط عبدالحکیم الصحراوی نیز پیش از این به صورت غیررسمی از ولایت ساحل منتشر شده بود. اما فیلم ابناء الکریهه به درگیری‌های مختلف چند ماه اخیر عناصر داعش با ارتش نیجر و عناصر جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین می‌پردازد. عملیات‌هایی که در این فیلم به نمایش درمی‌آیند عبارت‌اند از:

– کمین عناصر داعش بر ارتش نیجر در منطقه تیلابری

– ضد حمله عناصر داعش علیه عناصر جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین در منطقه تیسیت

– یورش عناصر تروریست داعش علیه عناصر جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین در نزدیکی اغزراغن در منطقه میناکا

– یورش دیگری از عناصر داعش علیه تجمع ارتش نیجر در نزدیکی شهرک دانگی در منطقه تیلابری

– ضد حمله علیه نیروهای شبه‌نظامی دفاع ملی در منطقه تیلابری

– حمله عناصر تروریست داعش به پایگاه نظامی ارتش نیجر در شهرک شنوگودرا

– حمله عناصر تروریست داعش به پایگاه ارتش نیجر و شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش در نزدیکی شهرک بانی‌ینگو

در این فیلم از سرودهای جدید با لهجه‌های محلی و نریشن عربی با لهجه آفریقایی استفاده شده است. ضمنا سناریوی هریک از عملیات‌ها مانند الگوی تدوینی است که داعش همواره از آن برخوردار بوده که به ترتیب شامل یورش، درگیری با دشمن، نمایش اجساد و اسرا و در نهایت نمایش غنایم می‌باشد.

در این فیلم همچنین دو اعدام به صورت بریدن سر البته به صورت ناقص به نمایش درمی‌آید که مشخص است فردی که اعدام می‌کند با وجود پوشیده بودن صورت، عبدالحکیم الصحراوی است.

اینکه اعدام‌ها به صورت کامل به نمایش درنمی‌آیند نکته قابل توجهی است که امکان دارد به خواست معطوف به “جذب” ولایت ساحل در آن منطقه و نه ایجاد “رعب” حداکثری بازگردد، و این نکته خود می‎‌تواند نشان‌دهنده گونه‌ای استقرار و قدرت در آن منطقه باشد.

آنچه بیش از هر چیز در این فیلم خودنمایی می‌کند پرداختن به درگیری‌های داعش با ارتش نیجر می‌باشد که در مقایسه با درگیری‌های عناصر تروریست داعش با ارتش مالی و بورکینافاسو کمتر در منطقه ساحل مورد توجه بوده است و در این فیلم مورد توجه ویژه قرار گرفته بود.

در پایان فیلم نیز ولایت ساحل تصاویری از رهبران مقتول خود یعنی عبدالحکیم الصحراوی، ابوالولید الصحراوی، ابوعبدالرحمن الصحراوی و عیسی الصحراوی و حمزه المهاجر و دیگر اعضای مهم مقتول خود را به نمایش درمی‌آورد که چهار تن اول پیش از این، از جمله رهبران جبهه پلیساریو بوده‌اند، و این مسئله توجه برخی رسانه‌های منطقه ساحل و آفریقا را درباره این فیلم به خود جلب کرده است.
در نهایت نیز نگاه ایدئولوژیک ولایت ساحل بعد از منطقه صحرا، به سوی سویل (اشبیلیه) و کوردوبا (قرطبه) در اسپانیا و از آن سو تا رم در ایتالیا دانسته شد.

بخش‌هایی از فیلم ابناء الکریهه از ولایت ساحل داعش
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.