ناکامی آتش بس بشردوستانه در سودان

سه شنبه 29 فروردین 1402 - 00:59
https://iswnews.com/?p=92456

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” علیرغم برقراری آتش بس پیشنهادی سازمان ملل متحد، درگیری نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان در مرکز شهر خارطوم، پایتخت این کشور جریان دارد.

عصر امروز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی خواستار توقف درگیری‌ها و تامین مسیرهای بشردوستانه در سودان شد. وی همچنین از تمام کسانی که در سودان نفوذ دارند خواست تا برای دستیابی به صلح و توقف خشونت در این کشور تلاش کنند. طرح برقراری آتش بس در سودان روز گذشته توسط سازمان ملل متحد ارائه شد که طبق آن از ساعت ۱۶ (به وقت محلی) و به مدت سه ساعت، سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای حقوق بشری می‌توانند کمک‌های خود را از طریق مسیر‌های بشردوستانه ایمن به غیرنظامیان سودانی برسانند. سخنگوی ارتش سودان عصر امروز از موافقت این نهاد با پیشنهاد سازمان ملل برای باز کردن مسیرهای امن در پرونده های بشردوستانه خبر داد. نیروهای واکنش سریع نیز پیش از ارتش سودان موافقت خود را با این طرح اعلام کرده بودند.

با پایان یافتن آتش بس بشردوستانه با میانجی‌گری سازمان ملل متحد، درگیری نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان مجددا آغاز شد. در دقایق ابتدایی این درگیری‌ها، جنگنده‌های ارتش اقدام به بمباران خانه ژنرال حمیدتی در خارطوم کردند که منجر به وقوع خسارات قابل توجهی به این ساختمان و اطراف آن شده است.

نیروهای واکنش سریع نیز مدعی ساقط کردن یک فروند بالگرد ارتش سودان در شهر خارطوم شدند. ظاهر این بالگرد نیز همانند بالگرد قبلی سالم است و به نظر می‌رسد که این بالگرد دچار نقص فنی و یا حمله ای شده باشد که خلبان را ناچار به فرود اضطراری کرده است. البته احتمال دیگر نیز این است که ادعای نیروهای واکنش سریع کذب می‌باشد و بالگرد از طریق دیگری به دست آنها افتاده است.

طبق گزارش ولکر پرتس نماینده سازمان ملل متحد در امور سودان، آمار تلفات درگیری‌های سودان به ۱۸۵ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی افزایش یافته است. این میزان تلفات مربوط به درگیری های سه روز اخیر در شهرهای مختلف سودان می باشد که در نتیجه جنگ رقابت بین ژنرال عبدالفتاح برهان فرمانده ارتش با ژنرال محمد حمدان دوقلو (حمیدتی) ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:
درگیری نیروهای واکنش سریع با ارتش سودان (ویدیو)
پاسخ به چند سوال مهم در مورد تحولات اخیر سودان و کودتا در این کشور
درگیری های داخلی سودان همچنان ادامه دارد
آخرین اخبار از درگیری های سودان، ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
آخرین اخبار از درگیری های سودان؛ نبرد بر سر فرودگاهها!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.