سفر وزیر خارجه اسرائیل به باکو

چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 16:33
https://iswnews.com/?p=92532

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی سفری رسمی به باکو، با تعدادی از مقامات ارشد جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

یک هیات بلندپایه صهیونیستی به ریاست الی کوهن، وزیر امور خارجه این رژیم در ۲۹ فروردین ماه به منظور تحکیم همکاری‌های اقتصادی و امنیتی و انرژی و نوآوری به جمهوری آذربایجان سفر کرد.

وزیر امور خارجه در اولین دیدار با مقام‌های جمهوری آذربایجان، با وزیر اقتصاد این کشور دیدار و گفتگو کرد. گفته می‌شود تل‌آویو و باکو در نظر دارند که مراودات تجاری و گردشگری را به دو برابر سطح فعلی افزایش دهند.

الی کوهن در ادامه حضور خود در باکو، با الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دیدار کرد. کوهن پس از این دیدار اظهار داشت که دیداری عالی با الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان داشتم. ما درباره مبارزه علیه تروریسم و گسترش همکاری امنیتی و اقتصادی بین دو کشور گفتگو کردیم.

وی افزود: من به رئیس‌جمهور، در خصوص تصمیم او برای افتتاح سفارت در اسرائیل تبریک گفتم؛ اولین سفارت یک کشور مسلمان شیعه. این نشان از عزت بالای دولت اسرائیل در جهان است.

همزمان با حضور وزیر خارجه اسرائیل در باکو، سیمونا هالپرین، ریاست اداره اوراسیا و بالکان غربی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با یک رسانه جمهوری آذربایجان بیان داشت که شرکت‌های اسرائیلی در روند بازسازی قره‌باغ مشارکت دارند. بر اساس اعلام وی، شرکت‌های رژیم صهیونیستی در حوزه‌های تخصصی از انرژی تا دیگر بخش‌های مرتبط از قبیل مدیریت آب و کشاورزی در بازسازی منطقه قره باغ فعالیت دارند.

سفرهای اخیر مقامات دو طرف و موضع‌گیری‌های مقامات باکو و تل‌آویو در حالی انجام می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲، اظهارات الی کوهن، وزیر خارجه رژیم اسرائیل مبنی بر توافق با جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان درباره تشکیل یک جبهه متحد علیه ایران را سند دیگری از نیات شوم رژیم اسرائیل برای تبدیل خاک جمهوری آذربایجان به عرصه تهدید علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران خواند و آن را قویا محکوم کرد و خواستار توضیح مقامات آذربایجانی در این رابطه شد.

بیشتر بخوانید: ایران: باکو در خصوص تشکیل جبهه مشترک با دشمن اسرائیلی علیه ایران توضیح دهد!

شایان ذکر است در در ۹ فروردین ماه، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نخستین سفر رسمی خود به فلسطین اشغالی، سفارت آذربایجان در تل‌آویو را افتتاح کرده و با الی کوهن، همتای اسرائیلی خود دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به فلسطین اشغالی (تصاویر)

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علی اس اس پنجشنبه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

    قشنگ دهن کنجی هست که به مقامات ایرانی میشه و ایرانم اگه براش مهم بود اون خط قرمز حفاظت از امنیت ملی منافع ملی اینا جلوی علیوف باکو رو میگرفت نه اینکه فقط به حرف بسنده کنه فقط یه چیزی باید میگفتم اگه این مردم کشور شمال رود ارس اگه واقعا شیعه مکتب حسین هستن باید از امامشون یاد میگرفتن که چطور انقلاب کرد با اینکه کم بود نفراتش چکاری انجام داد کار از حرف اینا گذشته که بخوای با حرف راهپیمایی این وضعیت رو درست کنی مشکل مردم اونجا یه چیز هست ریشه اصلی مشکلاتشون حکومت فاسدی هست که اونجاست تا زمانی که اون حکومت هست نشون میده مردم اونجا اصلا عزمی برای تغییر اوضاع ندارن و مشکلی با این وضعیت که بهشون ظلم بشه ندارن کشوری که اکثریتش شیعه هست اگه تا الان حرکتی زده بود فاتحه علیوف خاندانش و دارو دسته اش خونده شده بود

    پاسخ
  2. علی اس اس پنجشنبه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

    فقط یه نکته اگه هم میخوایید حرکتی شروع کنید انتظار کمک نداشته باشید از ایران چون اگه ایران براش مهم بود خط قرمز های خودش رو حفظ میکرد نمیذاشت اونا اینقدر وقیح بشن و اگه هم ایران ادعای پرچم داری شیعه در جهان داشت در برابر ظلمی که به مردم شیعه شمال ارس میشد سکوت یا خفقان رسانه ایی نمیگرفت خنده ام میگیره که رسانه های دیگه که نه شیعه هستن نه مسلمون اخبار اونجا رو پوشش میدن بعد انوقت کشور ادعای پرچم داری شیعه و کشوری که گوش عالم ادم رو با کشور امام زمانی بود کر کرده حداقل اخبار اونجا رو سانسور نمیکرد ادم میمونه به این تناقض بخنده یا گریه کنه

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.