تحولات آسیای میانه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 19:22
https://iswnews.com/?p=92709

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” هندوهای افراطی دو‌ سیاستمدار مسلمان هندی را در هنگام گفت‌وگوی زنده با خبرنگاران یک برنامه تلویزیونی در شهر پرایاگراج واقع در شمال هندوستان ترور کردند.

افغانستان:
۱- کابل:
در ۲۳ فروردین ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه یک مخفیگاه داعش در محله کارته نو واقع در منطقه هشتم شهر کابل، دو عضو داعش کشته شدند.

۲- تخار:
در ۱ اردیبهشت ماه، بر اثر درگیری داخلی مسلحین طالبان در شهرستان دُرقد واقع در استان تخار، سه نفر از مسلحین این گروه از جمله طوره خان، از فرماندهان طالبان در شهرستان دُرقد کشته شدند.

۳- قندهار:
در ۲ اردیبهشت ماه، افراد مسلح ناشناس، مولوی عمر مومن، رئیس ریاست مالی اداره عمومی اطلاعات طالبان (GID) را حین انتقال ۱۲ میلیون دلار در مسیر راه کابل-قندهار ربودند.

۴- در ۲۵ فروردین ماه، وزرای خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان، پس از برگزاری نشست سمرقند در ازبکستان، در یک بیانیه‌ی مشترک بر اهمیت ایجاد یک نظام فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس‌کننده‌ی منافع تمام مردم این کشور باشد، تأکید کردند. در بیانیه‌ی مشترک وزیران خارجه‌ی کشور های روسیه، ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از حکومت طالبان خواسته شده است تا به حقوق تمامی گروه‌های قومی و مذهبی و حقوق زنان و کودکان احترام گذاشته شود.

تاجیکستان:
۱- دوشنبه:
در ۲۵ فروردین ماه، ولید بن عبدالرحمن الرشیدان، سفیر عربستان سعودی در تاجیکستان، با حضور در مراسم روز جهانی قدس، در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه، با سید محمد تقی صابری، سفیر ایران در تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
این مراسم با حضور علمای دینی و شخصیت های سیاسی تاجیکستان، دیپلمات های کشور های اسلامی مقیم دوشنبه و ایرانیان مقیم تاجیکستان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه برگزار گردید.

۲- در ۲۴ فروردین ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان در حاشیه‌ی چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان، دیدار و پیرامون موضوعات مهم منطقه ای، تقویت مناسبات در سازمان همکاری شانگهای و به خصوص موضوع افغانستان گفت‌وگو کردند.

پاکستان:
۱- اسلام آباد:
– در ۲۳ فروردین ماه، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، به حکومت طالبان هشدار داد که اگر مقامات طالبان جلوی فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان (TTP) را در خاک افغانستان نگیرد، ارتش پاکستان به پناهگاه‌های آنها در داخل افغانستان حمله خواهد کرد. وزیر دفاع پاکستان گفته است که طالبان پاکستان از خاک افغانستان مواضع نظامیان پاکستانی را هدف قرار می دهند و پاکستان دیگر نمی‌تواند این حملات از خاک افغانستان را تحمل کند.
– در ۳۱ فروردین ماه، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای، وارد دهلی نو پایتخت هند شد.
این اولین سفر یک مقام عالی رتبه پاکستان به هند می باشد که به دلیل بروز اختلافات شدید میان دو کشور و قطع روابط دیپلماتیک پس از ۹ سال انجام می شود.

۲- خیبرپختونخوا:
– در ۲۶ فروردین ماه، بر اثر عملیات ارتش پاکستان علیه مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در منطقه زرمیلان واقع در ناحیه وزیرستان جنوبی، هشت نفر از مسلحین تحریک طالبان از جمله قاری فضل، از فرماندهان میدانی اهل افغانستان تحریک طالبان و سه سرباز ارتش پاکستان کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند.
– در ۲۷ فروردین ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه بنو واقع در ناحیه وزیرستان شمالی، چهار سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

۳- بلوچستان:
– در ۲۳ فروردین ماه، بر اثر عملیات نیروهای ویژه ارتش پاکستان در یک مدرسه دینی در منطقه‌ کچلاک واقع در شهر کویته، پنج سرباز پاکستانی و یک فرمانده مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به نام قاری سیف الله، کشته شدند. قاری سیف الله، از این مدرسه دینی به عنوان مخفیگاه استفاده نموده و چندین حمله تروریستی را علیه مواضع پلیس و ارتش پاکستان سازماندهی کرده است.
– در ۲۵ فروردین ماه، بر اثر عملیات نیروهای ارتش پاکستان علیه مخفیگاه تحریک طالبان پاکستان (TTP) در روستای تربت واقع در منطقه آواران، سه نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته شدند.

هند:
۱- پنجاب:
در ۲۳ فروردین ماه، بر اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس به یک پاسگاه مرزی نیروهای ارتش هند در منطقه باتیندا، چهار سرباز هندی کشته شدند.

۲- اوتار پرادش:
– در ۲۸ فروردین ماه، هندوهای افراطی دو‌ سیاستمدار مسلمان هندی به نام های عتیق احمد و اشرف احمد را در شهر پرایاگراج، ترور کردند.
این دو برادر سیاستمدار مسلمان اهل هندوستان زمانی که از سوی نیروهای پلیس هند، در حال انتقال به بیمارستان و در حال گفت‌وگوی زنده با خبرنگاران یک برنامه تلویزیونی بودند، مورد حمله سه هندوی افراطی مسلح قرار گرفته و جان باختند.

ویدیو: لحظه ترور عتیق و اشرف احمد از سیاستمداران مسلمان هند
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.