سفر وزیر خارجه ایران به بیروت

جمعه 8 اردیبهشت 1402 - 14:13
https://iswnews.com/?p=92968

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سفری رسمی به بیروت با دبیرکل حزب‌الله، نخست وزیر، رئیس پارلمان و وزیر خارجه لبنان دیدار و گفتگو کرد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۷ اردیبهشت ماه پس از دیدار با عبدالله بوحبیب، همتای لبنانی خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیروت و مهمان‌نوازی همتای لبنانی، اظهار داشت: امروز در خصوص مسائل دوجانبه، وضعیت داخلی لبنان و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو کردیم. همه لبنانی‌ها را به تسریع در انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در این کشور مهم منطقه تشویق می‌کنیم.

امیر عبداللهیان گفت: در خصوص همکاری‌های همه جانبه ایران و لبنان با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری، علمی و فناوری و سایر حوزه‌ها را مورد تأکید قرار دادیم.

وزیر خارجه ایران پس از این دیدار، با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفتگو کرد. مهدی شوشتری، دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، محمد فتحعلی، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در بیروت، عبدالله نکونام قدیری، معاون سخنگو و مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای و مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان در این جلسه حضور داشتند.

امیر عبداللهیان با نبیه بری، رئیس و چند تن از اعضای پارلمان لبنان نیز دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با تمجید از نقش و تلاش‌های نبیه بری در صحنه سیاسی داخلی لبنان، بر ضرورت حل و فصل مسائل داخلی این کشور با استفاده از سازوکارهای داخلی و توافق بین جریان‌های سیاسی لبنانی تاکید کرد.

وی در ادامه حضور خود در لبنان، با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار و گفتگو کرد. در این جلسه، آخرین تحولات منطقه و فلسطین، حملات و تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و اماکن مقدس در قدس شریف، ایستادگی گروه‌های مقاومت و آحاد ملت فلسطین به خصوص جوانان در برابر این رژیم از جمله مباحث مورد گفتگو در این دیدار بود.

وزیر خارجه ایران همچنین با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد. طرفین در خصوص آخرین تحولات منطقه، توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک و تاثیر آن بر کشورهای منطقه و آخرین تحولات در لبنان و اوضاع جاری در فلسطین گفتگو کردند.

شایان ذکر است این چهارمین سفر امیر عبداللهیان به لبنان بعد از تصدی وزارت خارجه است. وزیر خارجه ایران پیش‌تر در شامگاه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ در رأس هیأتی سیاسی به لبنان سفر کرده و در مدت حضورش در بیروت، با چند تن از مقامات لبنانی از جمله وزیر خارجه این کشور و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.