هدف اصلی اسرائیل از روابط با کشورهای آسیای مرکزی به ویژه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان ممانعت از نفوذ ایران در این منطقه و ایجاد تهدید در مرزهای شمالی این کشور است.

در بخش اول این مطلب به ترجمه مطلب اخیر هدی رؤوف تحلیلگر رسانه ایندیپندنت عربی که به بررسی تحرکات اخیر اسرائیل در کشورهای همسایه شمالی ایران، یعنی جمهوری آذربایجان و ترکمنستان پرداخته ایم. رؤوف در ابتدای این مطلب با بررسی تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه اوراسیا می گوید که استراتژی این اسرائیل در قبال ایران بر سه پایه استوار شده است: ۱- توقف برنامه هسته‌ای ایران ۲- تضعیف رفتار ایران در غرب آسیا به ویژه کشورهای حوزه نفوذ آن و ۳- جلوگیری از گسترش نفوذ تهران در منطقه اوراسیا و آسیای مرکزی و تقویت حضور اسرائیل در مرزهای ایران.

در همین راستا آذربایجان پس از ۳۰ سال سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد و در همین ایام تل‌آویو نیز سفارت خود در ترکمنستان را در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرز شمال شرقی ایران افتتاح کرد. به گفته وزیرخارجه رژیم صهیونیستی، سفارت این رژیم در عشق‌آباد نزدیک‌ترین سفارت اسرائیل به دشمن قسم‌خورده‌اش، ایران می‌باشد.

بیشتر بخوانید:
جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی سفارتخانه افتتاح می‌کند!
سفارت اسرائیل در ترکمنستان افتتاح شد

اهمیت آذربایجان برای اسرائیل در این است که ستون اصلی همکاری اسرائیل در قفقاز جنوبی است و مانع نفوذ ایران به آسیای مرکزی می‌شود.

تل‌آویو در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای تقویت روابط خود با آذربایجان که اکثریت آن مسلمان اند، انجام داده است و این به‌دلیل مرز طولانی آن با ایران می‌باشد. اسرائیل همچنین یکی از بزرگترین حامیان نظامی باکو در آمریکا است، و آذربایجان تامین‌کننده اصلی انرژی اسرائیل است.
بر اساس بیانیه صادرشده از سوی وزارت خارجه اسرائیل، باکو و تل‌آویو در حال تقویت اتحاد دیپلماتیک و امنیتی و همچنین تعمیق روابط اقتصادی و گردشگری هستند. آذربایجان توسط اسرائیل به‌عنوان یک نقطه دسترسی مهم به اوراسیا در نظر گرفته شده است. وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی در راس یک هیئت بزرگ اقتصادی متشکل از حدود ۳۰ شرکت در زمینه‌های امنیت داخلی، امنیت سایبری، مدیریت آب و کشاورزی هوشمند به باکو سفر کرد و بیش از ۱۰۰ جلسه برای نمایندگان مختلف اسرائیل با شرکت‌های داخلی و مقامات آذربایجانی ترتیب داده شد.

در مورد ترکمنستان، برخلاف آذربایجان، روابط دوجانبه بین اسرائیل و ترکمنستان محدود است و عمدتاً بر روی همکاری‌های کشاورزی متمرکز است. همچنین اسرائیل در بازسازی بزرگترین پالایشگاه نفت ترکمنستان نیز مشارکت داشته است.

سفرهای کوهن به آذربایجان و ترکمنستان در پس‌زمینه افزایش تنش با ایران انجام می‌شود و درمورد تهدیدات ایران دیدگاه مشابهی دارند. کوهن گفت: “ایران منطقه ما را تهدید می‌کند، تروریسم را تامین مالی می‌کند و کل خاورمیانه (غرب آسیا) را بی‌ثبات می‌کند.”

نزدیکی اسرائیل و آذربایجان از دیدگاه تهران، تهدیدی امنیتی برای او محسوب می‌شود، زیرا تل‌آویو در حال ایجاد پایگاه نظامی در سرزمین‌های آذربایجان در نزدیکی ایران است که این تهدیدی جدی برای امنیت و منافع این کشور به شمار می‌رود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه به سفیر جمهوری آذربایجان در تهران هشدار داد که ایران حضور رژیم صهیونیستی در مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و اقدامات لازم را در برابر فعالیت‌های این رژیم انجام خواهد داد.

این تعمیق اخیر روابط دیپلماتیک بین باکو و تل‌آویو، در پس‌زمینه تشدید مناقشه بین آذربایجان و ایران ظاهر شد که باکو را به تهدید امنیت تهران از طریق شراکت با اسرائیل متهم می‌کند. از این رو، می‌توان گفت در زمانی که ایران تلاش می‌کند در مناطق نزدیک به اسرائیل گسترش یابد، اسرائیل نیز با گشودن جبهه‌های تنش جدید با ایران، اما در خارج از خاورمیانه (غرب آسیا)، همین کار را انجام می‌دهد.

لینک منبع

پی نوشت: در بخشی از این متن، با اشاره به روابط رژیم صهیونیستی و ترکمنستان، گفته شده است که این روابط محدود به همکاری‌های کشاورزی می‌باشد. با رصد نفوذ رژیم صهیونیستی و همکاری‌های این رژیم با عشق‌آباد می‌توان متوجه شد که ادعای فوق نادرست می‌باشد. به‌عنوان نمونه در بخش همکاری نظامی و امنیتی دو طرف، می‌توان به استفاده ترکمنستان از سه نوع پهپاد اسرائیلی اشاره کرد. ترکمنستان در سال‌های گذشته ابتدا دو نوع پهپاد شناسایی از رژیم صهیونیستی دریافت و در مرزهای خود به‌کار گرفت، اما پس از جنگ قره‌باغ و عملیات‌های آذربایجان توسط پهپاد رزمی-انتحاری اسکای استرایکر اسرائیل، عشق‌آباد نیز با رژیم صهیونیستی وارد گفت‌وگو شده و تعدادی از این پهپادها را دریافت کرد و اکنون سه نوع پهپاد اسرائیلی در عشق‌آباد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسئله نیز می‌تواند از وجوه اهمیت افتتاح ساختمان سفارت و استقرار تیم اسرائیلی در ترکمنستان باشد، زیرا امکان اشراف و کنترل مرزهای جمهوری اسلامی توسط کادر صهیونیستی میسر می‌گردد.

در مجموع هدف اسرائیل از توسعه روابط با همسایگان شمالی ایران، جلوگیری از نفوذ ایران در آسیای مرکزی و ایجاد تهدید از جهت شمال می باشد. این استراتژی علاوه بر مشغول کردن ایران در مرزهای خود، امکان این کشور برای حمایت از گروه های مقاومت در فلسطین، لبنان و سوریه را کاهش می دهد و حتی می تواند منجر به عقب نشینی ایران از مرزهای اسرائیل شود.

بیشتر بخوانید: الهام علی اف: آذربایجان و آسیای میانه بیشتر یکپارچه می‌شوند

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. پندار یکشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

    اولا ایران دنبال بازگرداندن خاک در شمال ارس است تا با روسیه مرزهای خشکی هم داشته باشد نقش و سهمش در دریای کاسپین هم بیشتر شود حالا اگر جمهوری آران خیلی خوش رفتار باشد و آداب همسایگی را رعایت کند ما نمی توانیم به چنین سمتی حرکت کنیم درواقع بهانه ایی وجود ندارد از آن سمت ما این حق را هم به رسمیت شناختیم و حمایت کردیم که قره باغ برای جمهوری آران است که بهانه ایی هم ندیم و به دنیا نشان دهیم که اهل قوانین و چارچوب های بین المللی هستیم اما اینکه الهامی ها به استان سیونیک ارمنستان چشم دارند تا به نخجوان و ترکیه برسند این از ۱۰۰ جهت امنیت ملی ما را تهدید می کند اینکه خاک این جمهوری شده پایگاه سلفی تکفیری ها و پایگاه اسرائیلی ها این ها یک سمت خطر امنیت ملی برای ایران است اینکه می خوان ناتو را تا دریای کاسپین توسعه بدن این خطر امنیت ملی بعدی برای ایران است اینکه می خواهند ارتباط ما را با اوراسیا قطع کنند تا ارتباط ترانزیتی , انرژی و … ما بهم بریزد این ها هم خطرات امنیت ملی برای ماست و این لیست ادامه دارد کشورها فقط از یک سمت خطر امنیت ملی حس کنند تعارف ندارند وارد جنگ نظامی می شن حال که ما از ۱۰۰ جهت تهدید می شویم و الهامی ها هر روز یک خط قرمز جدی ما را رد می کنند می خواهم بگویم این ها در کوتاه مدت بردهایی خواهند داشت اما این رفتار احمقانه این ها , ایران را هم تو کمین گذاشته تا یکجا که دیگر این ها بیش از حد زیاده روی کنند ایران از حق بین المللی و مشروع خودش یعنی دفاع از خود استفاده کند آن موقع ما هم وارد سیونیک خواهیم شد تا این منطقه را برای ارامنه نگه داریم هم نخجوان را به خاک مان برمی گردانیم اگر اقدام احمقانه بعدی را انجام بدن به سمت خود بادکوبه حرکت خواهیم کرد لازم باشد با خود ترکیه هم خواهیم جنگید البته که می شود ترکیه را جاهای دیگر هم سرگرم کرد چون امنیت ملی شوخی ندارد آن موقع باید دید اسرائیل چه کاری از دستش برخواهد آمد جمهوری آران از اصفهان ما کوچک تر است یک وقتی می فهمند که نباید سر به سر ایران بزرگ می گذاشتند که دیگر دیر شده کشوری که مستقیما با نیروهای آمریکایی و انگلیسی هم درگیر شده و اثبات کرده که در صورت لزوم مشکلی با درگیری مستقیم نظامی با هیچ احدی را ندارد پس اتفاقا خوب است اجازه بدهید که آرانی ها حسابی خطوط قرمز ما را رد کنند فقط منتظریم که وارد سیونیک بشن .
    دوما کشورهای آسیای میانه ایده های فاشیستی نژادپرستانه ترکیه را دریافت کردند ترکیه و اسرائیل در این منطقه در حال کار هستند اما ما اگر کمی با دقت و هوش و سرعت عمل بیشتری کار کنیم در نهایت این کشورهای آسیای میانه اگر مجبور به انتخاب بشن ایران را انتخاب خواهند کرد چون به ایران نیاز دارند مثالش اگر ما ریل و بزرگراه چابهار تا سرخس را تکمیل کنیم آنطرف ریل هرات را به مزارشریف و کاشغر چین برسانیم و دسترسی های دیگری هم به دل آسیای میانه بدهیم این ها به این شکل به آب های گرم جنوب متصل خواهند شد ما می توانیم به کشورهایی که سمت اسرائیل نرفتند زمین هایی هم در پس کرانه های بندرچابهار بدیم تا این ها اصلا آنجا صنایع صادراتی خود را راه بندازن خب این کشورها نمی توانند قید ایران را هم بزنند الان مثلا قزاقستان سمت اسرائیل برود آنوقت بار غله اش به سمت جنوب را باید با یک دور شمسی قمری از شمال کاسپین به آران به سمت شمال و گرجستان و باز به سمت جنوب و ترکیه و از عراق و مجدد به سمت شرق ببرند !!!!!!!! ما این ها را روی میز بگذاریم کشورهای آسیانه می توانند تصمیمات درست تری بگیرند شک نکنید در بلند مدت ترکیه و اسرائیل نمی توانند در این منطقه بمانند و جای مانور زیادی داشته باشند .

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.