آیا بسته کمکی آلمان به اوکراین مسیر جنگ را تغییر خواهد داد؟

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 10:55
https://iswnews.com/?p=94388

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت دفاع آلمان جزئیات بزرگترین بسته کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین را اعلام کرد.

در آستانه سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به برلین، وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک‌های نظامی خود به اوکراین، به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو (معادل ۳ میلیارد دلار) را بزودی ارائه خواهد کرد. این بسته بزرگترین بسته کمک‌های نظامی آلمان به اوکراین از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین تا به امروز است.

این بسته شامل ۳۰ عراده تانک لئوپارد ۱، ۱۵ عراده تانک ضدهوایی گپارت، بیش از ۲۰۰ فروند پهپاد شناسایی، چهار سامانه پدافندی IRIS-T و ۲۰ خودرو جنگی پیاده‌نظام ماردر و بیش از ۱۰۰ خودرو زرهی دیگر خواهد بود.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در این بیانیه با ابراز امیدواری نسبت به پایان سریع جنگ اوکراین گفت: «متأسفانه پایان جنگ هنوز قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین، آلمان هر کمکی که از دستش بربیاید و تا زمانی که لازم باشد، ارائه خواهد کرد.»

این بسته کمکی در آستانه سفر زلنسکی به برلین انجام گرفت. زلنسکی روز یک‌شنبه در صفحه توئیتری خود برنامه سفر به آلمان را اینگونه توصیف کرد: «الان در برلین هستم. سلاح. بسته قدرتمند. دفاع هوایی. بازسازی. اتحادیه اروپا. ناتو. امنیت.»

رسانه‌های غربی و تحلیلگران از سال گذشته پیش بینی می‌کردند که اوکراین در فصل بهار یک عملیات نظامی گسترده را برای بازپس‌گیری مناطق شرقی و جنوبی اوکراین آغاز کند اما رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه اخیر خود از تعویق این عملیات به دلیل عدم آمادگی نیروهای مسلح این کشور خبر داد. وی پیش از این نیز خواستار ارسال تسلیحات بیشتری برای اوکراین شده بود.

آلمان از جمله کشورهای اروپایی بود که در ابتدای جنگ، به دلیل واکنش‌های احتمالی روسیه تمایلی به ارائه تسلیحات سنگین به اوکراین نداشت، اما با مواضع منفعلانه روسیه در اجرای تهدیدات اخیرش علیه اروپایی‌ها، برلین با ارسال تانک‌های لئوپارد و تسلیحات موثر دیگر به اوکراین موافقت کرد.

حجم بسته کمکی آلمان برای تغییر موازنه در جنگ اوکراین کافی نیست اما تاثیر زیادی در افزایش توان مقاومت اوکراینی‌ها علیه روسیه خواهد داشت. البته مقامات اوکراینی نیز به این امر واقف هستند و با جمع آوری تسلیحات هوایی و زمینی غربی، درصدد کسب آمادگی برای اجرای عملیات بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل روسیه هستند.

بیشتر بخوانید:
ولودیمیر زلنسکی: به زمان بیشتری برای آغاز حملات نیاز داریم
ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین؛ تلاش غرب برای تغییر نتیجه جنگ یا طولانی‌تر کردن آن؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. یوسف اکبری دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

    اروپایی ها و در راس آن آلمان ها با زیرکی تمام با کمک قطره چکانی به اوکراین باعث تضعیف قدرت تهاجمی روسیه شدند. در اصل روسیه تمام توان غیر استراتژیک خودش رو وارد اوکراین کرده شبه کاری که جمهوری آزربایجان در بهار سال۲۰۲۰در ارمنستان انجام داد و پس از مشخص شدند نقاط ضعف ارمنستان حمله الی رو آغاز کرد. الان روسیه دیگر ظرفیت اضافه ای برای تهدید اروپا ندارد فقط مانده سلاح های اتمی که آن هم مخاطرات خودش رو دارد.طبق تخمین های موجود روسیه ۹۰درصد ذخایر موشکی از نوع اسکندر و همچنین اکثر توان زرهی خودش رو مصرف کرده.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.