تحولات یمن، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 19:35
https://iswnews.com/?p=94434

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” مردم یمن در حمایت از مردم غزه و جنبش جهاد اسلامی با عنوان «ثار الاحرار» (انتقام آزادگان) تجمع و راهپیمایی برگزار کردند.

۱- شبوه:
در ۲۱ اردیبهشت ماه، نیروهای الدرع الوطن از مدیریت جردان به سمت شهر عتق حرکت کردند. این جابجایی با پیشروی هایی در جاده عتق-العبر همراه بوده و تا این لحظه موجب درگیری با نیروهای دفاع شبوه و شورای انتقالی جنوب نشده است.

بیشتر بخوانید: نیروهای الدرع الوطن کنترل گذرگاه الودیعه را بدست گرفتند

۲- صنعا:
– در ۲۱ اردیبهشت ماه، حاتم الاحمر، از فرماندهان نظامی حزب اصلاح و از نزدیکان سرلشکر هاشم الاحمر فرمانده محلی تابع ائتلاف سعودی، وارد صنعاء شد و به انصارالله پیوست.
– حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات یمن: «فرانسه دیگر نمی تواند گاز یمن را بدزدد و این همان چیزی است که سفیر کسل کننده این کشور را وادار می‌کند تا با تمام نفرت درباره ما صحبت کند. به پاریس می‌گوییم: نیازی نیست سفیر شما نقش غرق شدن در اشک و دروغ و کینه را بازی کند و دشمنی با مردم یمن خوب نیست. ما با هم دوست هستیم و خرید گاز یمن امکان پذیر است. اما فقط به قیمت جهانی.»

– در ۲۵ اردیبهشت ماه، مردم یمن در شهرهای مختلف تحت کنترل انصارالله، در حمایت از مردم غزه و جنبش جهاد اسلامی با عنوان «ثار الاحرار» (انتقام آزادگان) تجمع و راهپیمایی برگزار کردند. یمنی‌ها همچنین ضمن تبریک عملیات ثار الاحرار و دیگر عملیات مقاومت، سکوت بین المللی در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

۳- الحدیده:
– در ۲۳ اردیبهشت ماه، نیروی دریایی انصارالله یک قایق نظامی ائتلاف سعودی را در سواحل الحدیده منهدم کرد. این قایق حامل تسلیحات و مهمات برای نیروهای تابع ائتلاف بود و پس از رها شدن توسط سرنشینان توسط انصارالله منهدم شد.
– نیروهای ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۳۰ بار آتش بس را در این استان نقض کردند.

۴- البیضاء:
در نتیجه حمله یک فرد مسلح در جریان نماز جمعه در مسجد روستای المنصوره در مدیریت القرشیه، پنج نفر جان باخته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. ناصر العرامی فرد مهاجم در جریان این درگیری کشته شده است. با توجه به پیشینه‌ی سیطره گروه‌های تکفیری بر این منطقه، احتمال می‌رود که این حمله توسط گروه تروریستی داعش یا القاعده انجام گرفته باشد.

۵- ابین:
– درگیری مسلحین شورای انتقالی جنوب و گروه تروریستی القاعده در مدیریت المحفد به صورت پراکنده ادامه دارد.
– در ۲۰ اردیبهشت ماه، مسلحین حزب اصلاح و شورای انتقالی جنوب در وادی الخیاله درگیر شدند.
– در ۲۰ اردیبهشت ماه، بر اثر انفجار بمب در مدیریت جعار دو نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.

۶- حضرموت:
در ۱۹ اردیبهشت ماه، امارات نظامیان و تجهیزات نظامی خود را از تأسیسات غیرنظامی پایگاه هوایی الریان شامل سالن ورود و خروج و باند فرودگاه خارج کرد. پس از این اقدام، نیروهای عربستان سعودی کنترل این بخش‌ها را تحویل گرفته و نظامیان تیپ یکم نیروهای الدرع الوطن (سپر وطن) را برای حفاظت از آن مستقر کردند.
لازم به ذکر است نیروهای اماراتی با همراهی نیروهای آمریکایی همچنان در بخش نظامی پایگاه هوایی الریان و مقر تیپ ۱۹۰ پدافند هوایی واقع در مجاورت این پایگاه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: پایگاه بزرگ امارات در سواحل حضرموت کجاست؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.