خروج امارات از ائتلاف نیروی دریایی ترکیبی آمریکا

جمعه 12 خرداد 1402 - 12:33
https://iswnews.com/?p=95535

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” وزارت خارجه امارات خروج خود از ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه غرب آسیا تحت عنوان ائتلاف “نیروی دریایی ترکیبی” اعلام کرد.

وزارت امور خارجه امارات روز گذشته ۱۰ خرداد ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور دو ماه پیش مشارکت خود را با ائتلاف “نیروی دریایی ترکیبی” به رهبری آمریکا متوقف کرده است. این تصمیم پس از ارزیابی مستمر با همه شرکا انجام شده است.

امارات همچنین اعلام کرد که این کشور متعهد به گفت‌وگوهای مسالمت آمیز و راه‌های دیپلماتیک به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف مشترک امنیت و ثبات منطقه است. امارات همچنین به تعهد خود برای تضمین ایمنی دریانوردی در آب‌های خود به شیوه‌ای مسئولانه ادامه می‌دهد.

مقامات آمریکا تا این لحظه نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

خروج امارات از نیروی دریایی ترکیبی در حالی رخ می‌دهد که روابط این کشور با ایران از سال گذشته نزدیک‌تر شده و تنش‌ها میان ایران و کشورهای عربی کاهش یافته است. در همین راستا برخی رسانه‌های قطری در روزهای اخیر مدعی توافق ایران و کشورهای عربی برای تشکیل نیروی دریایی مشترک با هماهنگی چین و با هدف تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس شده‌اند.

ائتلاف “نیروی دریایی ترکیبی” یک سازمان مشترک دریایی متشکل از ۳۷ کشور است که فرماندهی ناوگان پنجم ارتش آمریکا مستقر در بحرین آن را فرماندهی می‌کند. هدف این ائتلاف تضمین امنیت و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج فارس و همچنین تشویق همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه دریانوردی امن است. نیروی دریایی ترکیبی شامل کشورهای: آمریکا، انگلیس، آلمان، استرالیا، اردن، بحرین، بلژیک، برزیل،‌ کانادا،‌ دانمارک،‌ جیبوتی،‌ مصر، فرانسه، یونان،‌ هند،‌ عراق، ایتالیا، ژاپن، کنیا، کره جنوبی، کویت،‌ مالزی، هلند، نیوزلند، نروژ، عمان، پاکستان، فیلیپن، پرتغال، قطر، عربستان سعودی، سیشل، سنگاپور، اسپانیا، تایلند،‌ ترکیه و یمن است.

بیشتر بخوانید:
امارات خرید تسلیحات از اسرائیل را تعلیق کرد؛ نتانیاهو تکذیب کرد!
ائتلاف جدید آمریکا برای سلطه بر دریای سرخ

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. amir یکشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

    یه سوال اتحاد با کشور عربی حاشیه خلیج فارس به ضرر روسیه ست یا امریکا؟ و ایا ارتباطی با جنگ اکراین داره؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.