به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” گروه تروریستی القاعده با انتشار دومین ویدیو از “اکام سوفیول انام” مسئول بخش سلامت و امنیت غذایی سازمان ملل در عدن، خواستار برآورده شدن خواسته‌های خود در ازای آزادی این گروگان بنگلادشی شد.

مؤسسه الملاحم (بازوی رسانه‌ای القاعده یمن) دومین فیلم اکام سوفیول انام، گروگان بنگلادشی خود را منتشر کرد. انام مسئول بخش سلامت و امنیت غذایی سازمان ملل در عدن است که ۱۶ ماه است که در اسارت القاعده در یمن به سر می‌برد.

او در این فیلم تأکید کرد که به همراه چهار تن از همکارانش از ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ میلادی (۲۲ بهمن ۱۴۰۰) در اسارت القاعده به سر می‌برند و او و یکی دیگر از همکارانش سخت بیمار هستند و نیازمند مراقبت‌های ویژه در بیمارستان می‌باشند. وی در ادامه گفت که چون او و همکارانش از کشورهای آسیایی هستند، سازمان ملل توجهی نسبت به آنها نمی‌کند، او اضافه کرد: “اگر ما از شهروندان کشورهای اروپایی یا آمریکا بودیم خواسته‌های القاعده به سرعت اجابت می‌شد و ما آزاد می‌شدیم و این [رفتار با ما] مخالف اصول مساوات و بی‌طرفی سازمان ملل می‌باشد.”

انام گفت که موانعی از سوی سازمان ملل، عربستان و امارات در روند مذاکرات با القاعده برای آزادسازی آن‌ها وجود دارد. وی از دبیرکل سازمان ملل خواست تا به سرعت خواسته‌های القاعده را اجابت کند تا او و همکارانش پیش از هر اتفاق ناگواری آزاد شوند. او همچنین از خانواده های خود و دیگر همکارانش خواست تا از طریق رسانه‌ها بر روی کسانی که مذاکرات آزادی او و همکارانش را با مانع رو‌برو می‌سازند فشار آورند تا فرآیند مذاکرات آزادی او و همکارانش تسریع شود.

انام در پایان ویدئو اظهار داشت که این ویدئو در ۳ ژوئن ۲۰۲۳ (۱۳ خرداد ۱۴۰۲) ضبط شده است و به حادثه تصادف دو قطار در هند یک روز قبل از ضبط ویدئو اشاره کرد، تا شک و شبهه‌ای پیرامون زنده بودن او باقی نماند.

این نخستین باری نیست که القاعده یمن برای رسیدن به اهداف خود از میان عناصر مرتبط با قدرت‌های بزرگ یا سازمان‌های بین المللی دست به آدم ربایی می‌زند. یکی از خبرسازترین آدم‌ربایی‌های القاعده یمن در سال ۲۰۱۴ رخ داد. در این عملیات یک خبرنگار آمریکایی به نام سامرز به اسارت القاعده یمن درآمد و مسئولان القاعده یمن در آن زمان سه روز به نیروهای آمریکایی فرصت دادند تا در ازای برآورده شدن خواسته‌هایشان سامرز را آزاد کنند. در آن زمان کماندوهای آمریکایی دست به عملیات نجات این خبرنگار ربوده شده زدند و باعث شدند تا عناصر القاعده سامرز و یک گروگان دیگر اهل آفریقای جنوبی را به قتل برسانند.

به نظر می‌رسد که “گروگان گیری” به عنوان یکی از شگردهای شاخه‌های مختلف القاعده توانسته تا کنون موفقیت‌هایی برای این گروه به ویژه در غرب آفریقا و منطقه ساحل به همراه آورد. اما این بار شاخه القاعده در یمن با توجه به ضعف کلی خود همانطور که در فیلم و از زبان گروگان بنگلادشی نیز می‌شنویم، نتوانسته گروگانی از شهروندانی که در عرف نظام جهانی از ارزشی بالاتر برخوردار می‌باشند را به گروگان بگیرد! و با توجه به تکرار خواسته‌های القاعده گویا گوش شنوایی برای آزادی گروگان‌های اهل کشورهای کم برخوردار آسیایی شنیده نمی‌شود.

در واقع القاعده یمن در کنار مطرح کردن خواسته خود در مقابل رهایی گروگان‌ها، بر آن است تا از این فیلم به گونه‌ای استفاده تبلیغی کند، و نشان دهد که چگونه نظام بین الملل و در رأس آن سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی برخلاف ادعاهای خود با مردم ملت‌های مختلف با استاندارد دوگانه مواجه می‌شود. رسانه الملاحم با نشان دادن تصاویری از آزاد شدن زن گروگان فرانسوی که از سوی القاعده در منطقه ساحل ربوده شده بود و مقایسه آن با گروگان بنگلادشی بر آن است تا بر این استاندارد دوگانه تأکید کند.

ویدیوی موسسه الملاحم (رسانه القاعده) از اکام سوفیول انام، گروگان بنگلادشی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.