پلیس جمهوری آذربایجان در حال دستگیری یک معترض به سیاستهای دولت در سال 2013

شورای اروپا در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر اعضای خود فهرستی جنجالی را منتشر کرده است که ترکیه، گرجستان و آذربایجان پیشتاز محکومیت زندان شهروندان در اروپا هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” کشور ترکیه متحد نزدیک جمهوری آذربایجان از نظر تعداد زندانیان در رتبه یکم قرار دارد و بر اساس شاخص ها تا پایان سال ۲۰۲۲، ۳۰۳ هزار و ۹۴۵ نفر در این کشور دوران محکومیت خود را در زندان خواهند گذراند. از این رو، با جمعیت حدود ۸۷ میلیون نفری ترکیه، از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵۵ در زندانها هستند.

کشور گرجستان در قفقاز جنوبی نیز در جایگاه دوم جمعیت زندانیان قرار گرفته است. این کشور حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد و طبق آمار شورای اروپا از ۱۰۰ هزار شهروند گرجستان ۲۱۷ نفر در زندانها به‌سر میبرند.

جمهوری آذربایجان دیگر کشور منطقه قفقاز در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. جمهوری آذربایجان حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و از ۱۰۰ هزار نفر ۲۱۷ نفر روانه زندان شده‌اند. مجموع تعداد زندانیان در آذربایجان ۲۲ هزار و ۳۳۴ نفر است.

شایان ذکر است تعداد قابل توجهی از زندانیان در این سه کشور همسایه، زندانیان سیاسی هستند و از دیگر کشورهای عضو شورای اروپا درخواست پناهندگی و یا اقامت دائمی دارند.

شورای اروپا تعداد زندانیان ارمنستان را هشت هزار و ۲۱۲ نفر اعلام کرده است. ارمنستان حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با اینکه با ترکیه، آذربایجان و گرجستان همسایه است وضعیت بسیار بهتری نسبت به همسایگان خود دارد.

رسانه های وابسته به دولت باکو تلاش می‌کنند ریاست دوره ای آذربایجان بر جنبش عدم تعهد را یک گام بزرگ برای نقش آفرینی بین المللی معرفی کنند اما در مقابل، شاخص های حقوق بشری و حق شهروندی در این کشور، این ادعاها را با هاله ای از ابهام روبرو می‌کند. سالانه افراد زیادی در جمهوری آذربایجان به دلیل مخالفت های سیاسی و یا انتقاد از دولت، با اتهامات واهی و دروغ مانند “همکاری با دولت متخاصم ارمنستان، مواد مخدر و یا جاسوسی برای سازمان‌های اطلاعاتی ایران” به زندان می افتند و یا در مواردی مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار میگیرند.

لازم به ذکر است اکنون با این شمار زندانیان در باکو تدابیری اتخاذ شده است تا از تجمع خانواده زندانیان، مخالفان دولت علیف، فعالان محیط زیستی و حقوق حیوانات به هر بهانه ای جلوگیری شود.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.