تحریک طالبان پاکستان، تهاجمی تر از سال گذشته (ویدیو)

یکشنبه 25 تیر 1402 - 10:26
https://iswnews.com/?p=98473

تحریک طالبان پاکستان (TTP) با انتشار یک ویدئو آمار شش ماهه فعالیت خود در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ میلادی را منتشر کرد. در این ویدئو میزان عملیات‌های تحریک طالبان پاکستان ۳۰۴ و میزان قربانیان عملیات‌های این گروه ۸۷۱ نفر درج شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” عمر مدیا بازوی رسانه‌ای تحریک طالبان پاکستان (TTP) در این ویدئوی ۱۱ دقیقه‌ای، صحنه‌هایی از عملیات تک تیراندازی شبانه در مناطق مختلف شمال غرب پاکستان، تصاویری از انفجار بمب‌های جاده‌ای و کنترل از راه دور و تصاویری از شلیک گلوله خمپاره و همینطور تصاویری از یک عملیات ترور و تصاویری از کشته‌ها و زخمی‌های عملیات‌های خود را به نمایش درآورد. در پایان این ویدئو نیز آمار عملیات‌های شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تحریک طالبان پاکستان (TTP) به صورت موشن گرافیک نمایش داده شد. آمار مندرج در این موشن گرافیک بدین شرح است:

میزان عملیات‌ها به تفکیک مناطق: ولایت دی آی خان: ۹۴ عملیات . ولایت بنو: ۸۵ عملیات. ولایت پیشاور: ۶۵ عملیات. ولایت مردان: ۱۵ عملیات. ولایت ملاکند: ۱۴ عملیات. ولایت کوهات: ۸ عملیات. مناطق دیگر: بلوچستان: ۱۹ عملیات. پنجاب: ۳ عملیات. سند: یک عملیات.

فراوانی نوع عملیات‌ها: پنج حمله انتحاری. ۴۰ حمله چریکی. ۴۶ ضد حمله. ۲۶ عملیات ترور و حمله هدفمند. ۶۷ عملیات تک تیراندازی. ۳۲ یورش به مراکز نظامی و امنیتی. ۳۷ عملیات استفاده از نارنجک و مین. ۴۴ عملیات کمین و پنج عملیات پرتاب راکت و خمپاره.

قربانیان عملیات‌ها: ۸۷۱ قربانی شامل ۳۸۷ کشته و ۴۸۴ زخمی. شامل ۳۷۹ نیروی ارتش، ۲۸۳ نیروی پلیس، ۱۸۶ نیروی پلیس مرزی و ۲۰ تن نیروی امنیتی.

در این دوره همچنین ۲۴ خودروی نظامی، ۱۲ خودروی پلیس، ۲۳ دوربین دید در شب و جاسوسی و هفت مرکز پلیس و شش مرکز نیروهای ارتش و شش عدد موتورسیکلت را منهدم کردند.

غنایم بدست آمده در این دوره زمانی عبارت اند از: ۲۱ قبضه کلاشنیکف، پنج قبضه کلت کمری و هشت اسلحه از دیگر انواع و تعداد سه دستگاه موتور سیکلت و یک عدد دوربین دید در شب آمریکایی.

با توجه به مقایسه آمار شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تحریک طالبان پاکستان (TTP) با آمار سال ۲۰۲۲ به نظر می‌رسد میزان تحرکات طالبان پاکستان در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. میزان عملیات‌های تحریک طالبان در کل سال ۲۰۲۲، ۳۶۷ عملیات بود، این در حالی است که میزان عملیات‌های تحریک طالبان فقط در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، ۳۰۴ عملیات می باشد که احتمال دارد تا آخر سال افزایش پیدا کند. توجه بیشتر به بلوچستان یکی دیگر از تغییرات چشمگیر آمار شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ است. طالبان پاکستان در این دوره زمانی ۱۹ عملیات در بلوچستان انجام داده است، در حالی که در کل سال ۲۰۲۲ تنها ۱۲ عملیات در بلوچستان به انجام رسانده بود. توجه بیشتر تحریک طالبان به بلوچستان در رسانه و تقسیمات اداری نیز دیده می‌شود. نوع عملیات تحریک طالبان پاکستان نیز تغییرات معناداری کرده است.

میزان عملیات تک تیراندازی در نیمه نخست سال جاری ۶۷ عملیات می‌باشد، در حالی که در کل سال ۲۰۲۲ فقط ۳۲ بار عملیات تک تیراندازی به کار رفته است. میزان عملیات چریکی در نیمه سال جاری ۴۱ عملیات بوده در حالی که در کل سال ۲۰۲۲ فقط ۲۶ بار از عملیات چریکی استفاده شده است. میزان کمین‌ها در نیمه سال جاری ۴۴ عملیات و در کل سال ۲۰۲۲ فقط ۳۱ عملیات بوده است. از طرفی از میزان ضد حملات تحریک طالبان پاکستان در سال جاری کاسته شده است. این نشان می‌دهد که تحرکات طالبان پاکستان در نیمه نخست سال جاری هجومی تر بوده و ابتکار عمل بیش از آنکه در دست نیروهای دولت پاکستان باشد، در دست عناصر تحریک طالبان پاکستان بوده است. این در حالی است که می‌توان گفت در سال گذشته عناصر تحریک طالبان از ابتکار عمل کمتری برخوردار بودند.
لازم به ذکر است که تحریک طالبان پاکستان یک اینفوگرافیک تکمیلی نیز از آمار نیمه نخست سال جاری منتشر کرد که در آن میزان عملیات‌ها به تفکیک مناطق مختلف ولایات ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک تحریک طالبان پاکستان از یکسال نبرد با دولت پاکستان

اینفوگرافیک تحریک طالبان از فعالیت شش ماهه این گروه در پاکستان
ویدیو: بخش هایی از حملات مسلحین تحریک طالبان پاکستان علیه ارتش و نیروهای دولتی این کشور
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.