تحولات آسیای میانه، ۲۸ تیر ۱۴۰۲

چهارشنبه 28 تیر 1402 - 18:08
https://iswnews.com/?p=98918

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که دولت او کمی قبل از به پایان رسیدن دوره پارلمان فدرال، قدرت را به یک دولت موقت واگذار خواهد کرد و کمیسیون انتخابات پاکستان نیز در ماه مهر یا آبان تاریخ انتخابات بعدی مجلس این کشور را تصمیم گیری خواهد کرد.

افغانستان:
۱- کابل:
– در ۱۸ تیر ماه، ریاست اطلاعات وزارت کشور حکومت طالبان، طی نامه‌ای نسبت به وقوع حملات انتحاری توسط داعش در مراسم استقبال مقامات طالبان از حجاج، به تمامی فرماندهان امنیتی طالبان در سراسر کشور هشدار داده است.

– در ۲۴ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه یک پاسگاه مسلحین طالبان در روستای بازار غازه واقع در شهرستان شکردره چهار نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۲۵ تیر ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه یک مخفیگاه داعش در شهرک میرویس واقع در شهرستان بگرامی، دو عضو داعش کشته و دو عضو دیگر از جمله یک زن و یک کودک بازداشت شدند.

۲- غور:
در ۲۴ تیر ماه، بر اثر درگیری خودی مسلحین طالبان پشتون و تاجیک تبار در شهرستان دولینه، چند نفر از مسلحین طالبان تاجیک تبار از جمله ملا رمضان فرماندار طالبان در شهرستان دولینه کشته و زخمی شدند.

۳- کاپیسا:
در ۲۰ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه یک پاسگاه مسلحین طالبان در روستای میرویس واقع در شهرستان حصه دوم سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۴- بلخ:
در ۱۶ تیر ماه، مسلحین پشتون تبار طالبان، لعل محمد غریب زاده، فرمانده نیروهای پلیس شهرستان چهاربلوک در حکومت پیشین و از افراد نزدیک به عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی را در مسیر شهرستان چهاربولک-مزارشریف تیرباران کردند. لازم به ذکر است که غریب زاده با رایزنی و تضمین کمیسیون تماس با شخصیت های حکومت طالبان از کشور ایران به افغانستان برگشته بود.

۵- میدان وردک:
در ۲۴ تیر ماه، مراسم فاتحه خوانی حجت الله ریحان، عضو استشهادی گروه تحریک جهاد پاکستان (TJP) که در حمله به پایگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه ژوب ایالت بلوچستان کشته شد، از سوی اداره امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در میدان شهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: دومین حمله مرگبار تحریک جهاد علیه ارتش پاکستان در بلوچستان (ویدیو)

۶- هرات:
در ۲۰ تیر ماه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان طی نشستی در شهر هرات گفت، “ما از مقامات حکومت گذشته و شخصیت های تاثیر گذار میخواهیم که به کشور برگردند و در کنار مردم خود باشند. صدها تن از مقامات سابق از جمله امیر اسماعیل خان که در بیرون از کشور هستند، ما از آنها دعوت میکنیم که برگردند و به خانه و کاشانه خود بیایند. آبروی آنها حفظ می شود مشکلی در برابر شان وجود نخواهد داشت و در نتیجه وحدت و همدلی بیشتری به کشور ما برخواهد گشت.”

۷- ننگرهار:
در ۲۵ تیر ماه، بر اثر حمله نیروهای تحریک اسلامی ملی آزادی افغانستان علیه پاسگاه مسلحین طالبان در شهرستان کامه شش نفر از مسلحین طالبان طالب کشته و زخمی شدند.

۸- جوزجان:
مسلحین اداره اطلاعات طالبان در شهرستان آقچه واقع در استان جوزجان، خانه قاری اسماعیل راسخ، را به اتهام پناه دادن به نیروهای تحت امر ژنرال دوستم و پنهان کردن تجهیزات نظامی ژنرال دوستم، محاصره و بازرسی کردند.
طی این بازرسی ها مقادیری زیادی سلاح های سبک و سنگین، وسایل ارتباطی-نظامی، مواد منفجره و چندین خودروی زرهی متعلق به نیروهای ژنرال دوستم کشف شد.
قاری اسماعیل راسخ، در اوایل تسلط طالبان بر افغانستان استاندار این گروه در استان جوزجان و سپس به سمت فرمانده لشکر ۲۰۳ منصوری طالبان در استان پکتیا منصوب شد.

۹- در ۲۰ تیر ماه، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، درباره مرزهای مشترک افغانستان با پاکستان گفت: “خط مرزی دیورند، مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان نیست بلکه یک خط فرضی است که توسط استعمارگران انگلیسی ایجاد شده است.” رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر همچنین حضور مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در خاک افغانستان را قاطعانه رد کرد و مدعی شد که جنگجویان این گروه در مناطق قبیله‌ای پاکستان حضور دارند.

۱۰- در ۱۹ تیر ماه، سعید تجلیلی فرماندار شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، شایعه‌ی آتش زدن چند باب مغازه متعلق به اتباع افغانستانی در این شهر را تکذیب کرد و از برخورد با عاملان انتشار اخبار دروغ و برهم زدننده امنی ت و آرامش مردم خبر داد.گفتنی است برخی رسانه ها از صبح روز ۱۹ تیر ماه، گزارش‌هایی را با آتش زدن مغازه های اتباع افغانستانی منتشر کرده بودند.

۱۱- در ۲۴ تیر ماه، الیزابت هورست، معاون دستیار وزارت خارجه آمریکا برای آسیای جنوبی و مرکزی طی نشستی در مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به اینکه آیا القاعده از خاک افغانستان در برابر امریکا تهدید است یا خیر؟ گفت که ما دیگر به این باور نیستیم که افغانستان مرکزی است که القاعده بتواند از آن تهدیدی علیه آمریکا باشد و اگر از خاک افغانستان تهدیدی علیه امریکا وجود داشته باشد، آمریکا به طور یکجانبه علیه آن تهدید اقدام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: طالبان اعضای القاعده را به آمریکا فروخت!

ازبکستان:
۱- در ۲۰ تیر ماه، زهاویت بن هیلل، سفیر رژیم صهیونیستی در تاشکند با امید محمدامین‌اف، معاون وزیر کشاورزی ازبکستان دیدار و پیرامون همکاری های مشترک دوجانبه گفت‌وگو کردند. در این دیدار پروفسور نوام ویسبرود، رئیس مؤسسه تحقیقات بیابان بلاستاین و آوشالوم ویلان، دبیر کل فدراسیون کشاورزان اسرائیل نیز حضور داشتند.

تاجیکستان:
۱- در ۲۲ تیر ماه، فیض‌الدین قهارزاده، وزیر دارایی تاجیکستان و مانوئل میکالر، سفیر آمریکا در تاجیکستان دیدار و پیرامون رشد سرمایه انسانی و بررسی قوانین سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: همکاری های جدید تاجیکستان با اروپا و آمریکا در زمینه‌ آموزش نظامی

پاکستان:
۱- بلوچستان:
در ۲۲ تیر ماه، بر اثر درگیری افراد مسلح ناشناس (احتمالا تحریک طالبان پاکستان) و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه سوئی، سه سرباز ارتش پاکستان کشته شدند.

۲- خیبرپختونخوا:
– در ۱۸ تیر ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای پلیس پاکستان در منطقه مردان، یک نیروی پلیس پاکستانی زخمی شد.
– در ۲۵ تیر ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه درزی خیل در ناحیه وزیرستان شمالی، یک سرباز پاکستانی کشته شد.
– در ۲۵ تیر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به ایست بازرسی نیروهای ارتش پاکستان در روستای احمد خیل واقع در ناحیه وزیرستان شمالی، دو سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

۳- اسلام آباد:
در ۲۵ تیر، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که دولت او کمی قبل از به پایان رسیدن دوره پارلمان فدرال، قدرت را به یک دولت موقت واگذار خواهد کرد و کمیسیون انتخابات پاکستان در ماه مهر یا آبان تاریخ انتخابات بعدی مجلس این کشور را اعلام خواهد کرد.
دوره دولت ائتلافی پاکستان به رهبری شهباز شریف، به ۱۴ اوت ( ۲۳ مرداد) به پایان می رسد، اما به دلایل نامشخصی قرار است شهباز شریف، زودتر از موعد مقرر از قدرت کناره‌گیری نماید.

۴- سند:
در ۲۲ تیر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای پلیس پاکستان در منطقه نادرخیل واقع در شهر کراچی، سه نیروی پلیس پاکستانی کشته و زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.