اقتصاد ادلب؛ شبکه‌ای متشکل از ۵ نفر و ۵ شرکت

یکشنبه 2 مهر 1402 - 00:22
https://iswnews.com/?p=103939

مفهوم «النخبه أو الصفوه» به معنی «خواص»، به بحث برانگیزترین مفهوم در شمال سوریه، به ویژه در ادلب که تحت کنترل شبه‌نظامیان الجولانی است، تبدیل شده است. این گروه، اقلیتی از افراد هستند که امکانات بسیاری دارند و ثروت احتکار می‌کنند و قدرت بالایی دارند که این قدرت نتیجه‌ای جز استبداد و فساد که موجب فروپاشی می شود، ندارد.

به نقل از منابع محلی، شخصیت‌ها و شرکت‌های زیادی در بخش اقتصادی در مناطق تحت نفوذ هیئت تحریر‌الشام وجود دارد که همگی آن ها متعلق به یک نفر است.

  1. مصطفی قدید
    گذرگاه‌ها، واردات مواد غذایی، سوخت، خودرو، املاک، گوشت و مرغ توسط چندین ارگان و شرکت تحت نام‌های مختلف وابسته به تحریرالشام اداره می‌شود و مسئول آن ها شخصی به نام «مصطفی‌ قدید» ملقب به «ابوعبدالرحمن الزربه» است که اهل شهر «درکوش» در حومه غربی ادلب می‌باشد و همچنین فردی به نام «المغیره» مسئول نظارت شرکت ها است.
  2. حمل و نقل داخلی
    در شهر ادلب، شرکتی به نام «زاجل» وجود دارد که شرکت‌های حمل و نقل داخلی را کنترل می‌کند و مسئولیت اصلی ورود مواد غذایی و ورود و صدور مجوز خودروهای اروپایی نیز در ادلب را بر عهده دارد.
  3. پشتیبانی امور دام
    «الیمامه»، شرکت پشتیبانی امور دام است که توسط «خیرالدین السید عیسی» رئیس شورای شهر ادلب اداره می شود. اخیراً شایعه شده شرکت دیگری در این زمینه بعنوان رقیب فعال شده است. این در حالی است که هردو شرکت‌ها متعلق به یک حزب می‌باشند.
  4. پخش فرآورده های نفتی
    در رابطه با پخش فرآورده های نفتی، شرکت‌هایی اخیراً مجوز دریافت کرده‌اند، که کار آن‌ها را شرکتی به نام «نماء» نظارت و سرمایه‌گذاری می‌کند. ظاهراً این شرکت، سهام را به مردم به قیمت هر سهم ۱۰۰ دلار می‌فروشد و از محل درآمدهای سوخت و پمپ‌بنزین‌ها سودی به میزان ۲ یا ۳ درصد در ماه برای سهامداران تقسیم می شود که همگی تحت نظارت «ابوعبدالرحمن الزربه» است.
  5. ساختمان سازی
    بخش املاک، پیمانکاری و ساخت و ساز به مسئولیت «ابو ابراهیم سلامه» است که اهل شهر «اعزاز» در حومه شمالی حلب است. وی یکی از رهبران جبهه النصره در حلب نیز می باشد. «محمود خلیفه»، معروف به «خلیفه» یا «اختاپوس» مسئولیت کلیه عملیات وارداتی را بر عهده دارد و نفوذ گسترده‌ای در حومه شمالی حلب و مناطق ادلب دارد. وی در حال حاضر در روستای «النیاره» در شرق حلب سکونت دارد و پیوسته بین مناطق اشغالی شمال سوریه و مناطق تحت کنترل دموکرات‌ها در حال تردد است و با اطلاعات ارتش نیز ارتباط دارد. او دائما بین خاک ترکیه و مناطق تحت کنترل رئیس باند مواد مخدر در حال جابجایی است.

برجسته‌ترین سرمایه گذاری‌ها
نزدیک به دو سال پیش، ویژگی‌های توسعه شهری، تجاری و صنعتی در شهرهای بزرگ ادلب، به ویژه «سرمدا و دانا» در مرز با ترکیه به وضوح نمایان شد. ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی، مراکز خرید و پروژه‌های خصوصی پیشرفت کردند. بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها متعلق به بخش کوچکی از افراد وابسته به شبه‌نظامیان الجولانی است. برای مثال، در بخش «سوخت» برجسته‌ترین شرکت‌ها «طیبه» و «وتد» هستند که از مطرح‌ترین واردکنندگان سوخت از ترکیه و تامین‌کننده بقیه شرکت‌ها در شهرها و روستاهای ادلب و حومه حلب به شمار می‌روند.

علاوه براین، مرکز تجاری معروف «رویال» با مساحت ۸۵۰ متر مربع بنا شده است. هزینه ساخت پروژه تقریباً بالغ بر ۶۰۰ دلار شده است. این مرکز تجاری شامل بیش از ۵۰ مغازه برای تجارت اجناس و پوشاک برای تعدادی از مستاجرین و صاحبان مغازه (مفرق) در بازار ابریشم می‌باشد.

علاوه بر این، در ابتدای سال ۲۰۲۲، بزرگترین بازار تجارت لباس های آماده (عمده فروشی) در شهر «الدانا» در شمال ادلب ایجاد شد و شامل حدود ۱۵۰ فروشگاه به مساحت هر فروشگاه تقریباً ۸۰ متر مربع و متعلق به شخصیت‌هایی است که مستقیماً به نزدیکان الجولانی تعلق دارند.

وضعیت اقتصادی ادلب
یک مطالعه ارائه شده توسط « واحد هماهنگی حمایت » (ACU) در آوریل ۲۰۲۱ تأیید کرد که تولید لبنیات و مشتقات آن در حال حاضر ۲۴٪ از صنعت شمال سوریه را تشکیل می دهد، در حالی که ساخت مصالح ساختمانی و مواد غذایی معادل ۳۸٪ است. همچنین صنعت زیتون ۱۱% ، ساخت درب‌های چوبی و آلومینیومی ۸% ، مواد بهداشتی و نظافت ۷% ، لباس ۴% ، کفش و فرش و بخاری و نیازمندی‌های آن‌ها ۶% از صنعت را تشکیل می‌دهد ولی موادپلاستیکی و بازیافت آهن دست دوم تنها ۲% را شامل می‌شود.

این مطالعه تخمین زده است که ۴۱ درصد از مواد خام مورد استفاده در صنعت در شمال سوریه از بازارهای محلی در غرب سوریه، ۱۶ درصد از بازارهای محلی در شرق سوریه، در حالی که ۳۱ درصد از مواد خام از ترکیه وارد می‌شود. ۹۷ درصد از موادی که در سوریه ساخته می‌شود، در کشور سوریه به فروش می‌رسد و تنها ۲ درصد به ترکیه و یک درصد به عراق صادر می‌ گردد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.