نیروهای مسلح ایران در جریان عملیات “وعده صادق۲” با شلیک ۲۰۰ فروند موشک بالستیک و هایپرسونیک، مواضع رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را مورد حمله قرار دادند.

نیروهای مسلح ایران در ساعت ۲۰ سه شنبه ۱۰ مهر ماه، با شلیک ده‌ها فروند موشک بالستیک و هایپرسونیک، مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را در مناطق مختلف فلسطین اشغالی مورد حمله قرار دادند. آنچه در ادامه می‌خوانید بازخوانی این حمله و بررسی مناطقی است که در این عملیات مورد هدف قرار گرفتند.

لحظاتی پس از شلیک موشک‌های ایران، دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تایید شلیک موشک‌های ایرانی به سمت اراضی اشغالی اعلام کرد، سامانه‌های پدافندی ما کاملاً عملیاتی هستند و هر جا که نیاز باشد حتی در این لحظات، تهدیدات را شناسایی و رهگیری می‌کنند.

علی‌رغم این ادعا، ویدیوها و تصاویر متعددی از اصابت موشک‌های ایرانی منتشر شد که نشان دهنده اصابت تعداد بسیار زیادی از موشک های شلیک شده توسط ایران است و اثبات می‌کند که سامانه‌های پدافندی ارتش اسرائیل در رهگیری این موشک‌ها تا حد زیادی ناکام بوده‌اند.

عملیات وعده صادق؛ کدام یک از مواضع رژیم اسرائیل در حمله تلافی‌جویانه ایران مورد هدف قرار گرفتند؟

طبق بیانیه اول سپاه پاسداران، عملیات “وعده صادق ۲” در پاسخ به ترور مجاهد شهید، دکتر اسماعیل هنیه، مجاهد کبیر، رهبر محور مقاومت و دبیر کل سرافراز حزب الله، سید حسن نصرالله و فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان، سرلشکر سید عباس نیلفروشان علیه اهداف مهم نظامی امنیتی در قلب سرزمین‌های اشغالی انجام گرفت.

سپاه پاسداران واکنش نظامی ایران را منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین المللی دانست و به صهیونیست‌ها هشدار داد که چنانچه به این عملیات واکنش نشان دهد، با حملات کوبنده‌تر و ویرانگر دیگری مواجه خواهند شد.

با گذشت زمان بیشتری از حمله موشکی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مجددا گفت: «سپاه پاسداران ایران در حمله امشب برای اولین بار از موشک‌های مافوق صوت فتاح استفاده کرد. ما در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ می‌دهیم.»

ویدیو خیره کننده از شلیک دسته ای موشکهای هایپرسونیک فتاح-۱ در عملیات وعده صادق-۲ به سمت رژیم صهیونیستی

بیشتر بخوانید: موشک هایپرسونیک فتاح-۱

بر اساس بیانیه دوم سپاه پاسداران، در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری، مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت مورد اصابت قرار گرفتند و علی‌رغم اینکه این مناطق با پیشرفته‌ترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد، بیشتر موشک‌ها با موفقیت به اهداف خود اصابت کردند.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که ایران ۱۸۱ فروند موشک بالستیک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است. برخی منابع غربی نیز تعداد موشکها را بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ فروند تخمین زدند. اما آمار رسمی توسط سردار سلامی فرمانده سپاه اعلام شد. وی اعلام کرد که ۲۰۰ فروند موشک به سوی اراضی اشغالی شلیک شده است.

لازم به ذکر است موشکها از چندین نقطه از کشور از جمله تهران و حومه، کرمانشاه، شیراز، خرم آباد، تبریز و اصفهان به سمت سرزمینهای اشغالی شلیک شدند.

شلیک دسته ای از موشکها از تبریز
شلیک دسته ای از موشکها از کرمانشاه

با توجه به ویدیوهای منتشر شده، بیشتر موشکهای شلیک شده به اهداف رسیدند و نرخ موفقیت موشکها بسیار بالا بود.

یکی از نکات قابل توجه در عملیات وعده صادق۲، انجام عملیات سایبری هدفمند و اقدامات گسترده جنگال بر علیه رژیم صهیونیستی با هدف اختلال در سامانه‌های پدافندی این رژیم بود. سردار جباری، مشاور فرمانده‌ کل سپاه اعلام کرد که همزمان با عملیات موشکی، یک عملیات وسیع سایبری نیز ‌بر روی سامانه‌های پدافندی اسرائیل اجرا شد.

سپاه پاسداران ساعاتی پس از حمله، تصاویر تعدادی از موشکها که در عملیات “وعده صادق ۲” استفاده شد را منتشر کرد. در تصاویر منتشر شده، موشک‌های بالستیک عماد، خیبرشکن، قدر H و F با کلاهک ارتقاء یافته دیده می‌شود. همچنین بررسی ویدیوهای منتشر شده توسط صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که سپاه پاسداران در این حمله از موشک‌های هایپرسونیک پیشرفته فتاح نیز استفاده کرده است.

همچنین بر اساس تصاویر منتشر شده توسط شهرک نشینان صهیونیست، بوستر‌ موشک فتاح ۱ در اراضی اشغالی دیده شده است. این تصاویر ادعای استفاده از موشکهای هایپرسونیک را تایید کرد.

بوستر‌ موشک فتاح

از سوی دیگر رژیم اسرائیل با استفاده از موشکهای ضد بالستیک آرو ۲ و ۳ و همچنین آمریکا با شلیک حداقل ۱۲ تیر موشک ضدبالستیک SM-3 با ناوهای USS Bulkeley و USS Cole تلاش کردند موشکهای ایرانی را رهگیری کردند. تعداد رهگیری های موفق نامشخص است. همچنین ویدیوی مبهمی از رهگیری برون جوی موشکها منتشر شده است اما به نظر میرسد این ویدیو قدیمی باشد و قابل صحت سنجی نیست.

طبق بررسی‌های تحولات جهان اسلام، اهدافی ک در عملیات “وعده صادق ۲” مورد هدف قرار گرفت به شرح زیر است:

۱- مقر موساد:
مقر موساد (پایگاه گلیلوت) در شمال تل آویو قرار دارد. این پایگاه مقر اصلی “یگان ۸۲۰۰” سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) هم هست.

بر اساس شواهد تصویری، این مقر با دو موشک مورد هدف قرار گرفت. هرچند که این دو موشک به هر دلیل (بصورت عمد، خطای محاسباتی و یا به دلیل اخلال‌های جمینگ و جنگ الکترونیک شدید اسرائیل بر روی تل آویو) با فاصله حدود ۵۰۰ متر یکی در شمال و دیگری در جنوب ساختمان مقر برخورد کرد؛ با این حال این حمله حاوی پیامی واضح به رژیم اسرائیل است: دست ایران به اصلی ترین مقر اطلاعاتی اسرائیل میرسد و اگر اراده کند میتواند با سیلی از موشکها مقر مورد نظر را مورد هدف قرار دهد و دفعه بعد شاید خطایی در کار نباشد.

برخورد موشک در نزدیکی مقر موساد
برخورد موشک در نزدیکی مقر موساد
برخورد موشک در نزدیکی مقر موساد

همچنین یک موشک دیگر نیز با فاصله چند کیلومتری داخل دریا اصابت کرد و منجر به آتش سوزی در دریا شد! هنوز مشخص نیست این موشک به چه هدفی برخورد کرده است و دلیل آتش سوزی چه بوده است.

موشک سمت چپ در دریا اصابت میکند و باعث آتش سوزی در دریا میشود!

۲- پایگاه هوایی تل نوف در جنوب تل‌آویو:
به غیر از یک ویدیو که اصابت موشکها را به خوبی ثبت کرده است، تاکنون ویدیوی دیگری از این پایگاه منتشر نشده است. در ویدیوی منتشر شده از این پایگاه، چندین موشک به پایگاه هوایی تل نوف اصابت کرده است. در یکی از اصابت ها، شراره ها و دود سفیدی از محل برخورد بلند میشود که بیانگر هدف قرار گرفتن سامانه های دفاع هوایی سوخت جامد مانند سامانه ضد موشکی آرو است.

اصابت موشکها به پایگاه هوایی تل نوف

همچنین لازم به ذکر است در جریان حمله به تل نوف، یکی از موشکها چندین کیلومتر در جنوب این پایگاه به حیاط مدرسه مذهبی شالهاود در گدرا برخورد کرد و موجب خساراتی به ساختمان مدرسه شد! این مدرسه متعلق به جریان خبد از زیر شاخه‌های یهودیان ارتودکس اسرائیل است.

مدرسه مذهبی شالهاود
برخورد موشک به حیاط مدرسه مذهبی شالهاود در گدرا

۳- پایگاه هوایی نواتیم:
بیشتر برخوردها و ویدیوهای ثبت شده مربوط به پایگاه هوایی نواتیم است. بر اساس ویدیوها، پایگاه نواتیم با سیلی از موشکهای بالستیک ایرانی مورد هدف قرار گرفته است و احتمالا بیشترین خسارت حمله موشکی ایران به اسرائیل نیز مربوط به همین پایگاه است.

برخورد دسته ای موشکها به پایگاه هوایی نواتیم
برخورد دسته ای موشکها به پایگاه هوایی نواتیم
برخورد دسته ای موشکها به پایگاه هوایی نواتیم

۴- پایگاه هوایی هاتزریم:
یکی دیگر از اهداف حمله موشکی ایران، پایگاه هوایی هاتزریم در نزدیکی بئرالسبع است. گزارشها، حمله ایران به این پایگاه را تایید میکند. بر اساس اطلاعات رسانه های اسرائیلی، شهر بئرالسبع در جریان حمله موشکی ایران دچار خسارتهای جزئی شده است. این موضوع میتواند به علت سقوط بوستر موشکها بر روی بئرالسبع اتفاق افتاده باشد.

همچنین ویدیویی از داخل نوار غزه منتشر شده است که برخورد دستکم یک پرتابه به پایگاه هاتزریم را تایید میکند.

برخورد موشک به پایگاه هوایی هاتزریم

به صورت کلی، عملیات موشکی “وعده صادق ۲” نقطه عطفی در تحولات منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود. این عملیات فراتر از یک “تازیانه بلند” بر پیکر دشمن است و علاوه بر ضربه سنگین به پایگاه های نظامی ارتش اسرائیل، موجب فروپاشی ساختار پدافندی صهیونیست‌ها و رد ادعای آنها مبنی بر شکست ناپذیری پدافندهایشان شد.

ترور فرماندهان و رهبران گروه‌های مقاومت به ویژه سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه گناه نابخشودنی بود که پاسخ ندادن به آن همه ساختار و وجهه ایران در محور مقاومت را تحت شعاع قرار می‌داد.

ضربات موشکی ایران همچنین پاسخ محکمی به تهدید دست بلند نتانیاهو بود، او باید می‌دانست که ایران در برابر تهدیداتش علیه تأسیسات هسته‌ای و نفتی علاوه بر اینکه دست بسته نیست، بلکه قدرت بیشتر، سنگین تر و سریعتری دارد و قطعا اسرائیل با تمام امکانات پدافندی و هوایی‌اش در این رقابت از ایران شکست خواهد خورد.

مناطقی که در سرزمینهای اشغالی مورد اصابت موشکهای ایرانی قرار گرفتند.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.