ارتباط تحریر الشام و اوکراین برای عملیات بزرگ

پنجشنبه 12 مهر 1403 - 07:43
https://iswnews.com/?p=122335

چندی پیش اخباری مبنی بر ارتباط هیئت تحریر الشام به رهبری ابو محمد الجولانی با افسران اوکراینی در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری «تحولات جهان اسلام» چندی پیش برخی رسانه‌های ترکی و روسی از ارتباط بین تحریر الشام و اوکراین خبر دادند که به طور رسمی از سوی تحریر الشام نفی شد.

خبرگزاری نووستی روسیه در اواخر شهریور ماه به نقل از یک منبع سوری اظهار داشت که تحریر الشام در قبال ارسال گروهی از مسلحین و فرماندهان میدانی به اوکراین چند پهپاد از اوکراین دریافت کرده‌است.

بنابر گزارش این منبع، کیف از فرماندهان میدانی با تجربه چچنی و اویغور درخواست کرده تا با تشکیل گروه‌هایی در جنگ با روسیه در کنار نیروهای اوکراینی قرار بگیرند. نووستی در گزارش دیگری از حضور ۲۵۰ کارشناس نظامی اوکراینی در ادلب برای آموزش مسلحین تحریر الشام خبر داد. نووستی ادعا کرد که این کارشناسان قرار است ساخت پهپاد را به عناصر تحریر الشام آموزش دهند. بنا بر این گزارش، این کارشناسان به صورت مشخص عناصر حزب اسلامی ترکستان شرقی مستقر در مناطق جسر الشغور و شمال لاذقیه را برای تولید پهپاد آموزش می‌دهند. لازم به ذکر است که حزب اسلامی ترکستان شرقی امروز به عنوان یکی از بخش‌های تحریر الشام عمل می‌کند و در رسانه اختصاصی خود خبری مبنی بر حضور افسران اوکراینی در صفوف خود را تأیید نکرده‌است.

از سوی دیگر راشاتودی نیز به نقل از روزنامه آیدنلیک ترکیه با انتشار تصویری ادعا کرد که این تصویر متعلق به مذاکرات عناصر تحریر الشام و افسران اوکراینی برای آزادی پیکارجویانی از گرجستان و چچن که در زندان‌های تحریر الشام حضور دارند جهت مشارکت در جنگ با روسیه بوده‌است.

بنا برگزارش راشاتودی به نقل از روزنامه ترک این مذاکرات در اواخر خرداد ماه سال جاری بین هیثم العمری رهبر تحریر الشام و افسران اوکراینی انجام شده‌است، این در حالی است که تصویر مورد نظر فاقد نشانه‌هایی اطمینان بخش بوده و هیثم العمری که در این گزارش به عنوان رهبر تحریر الشام تلقی شده اساسا وجود خارجی ندارد و هیچ کس به این نام در میان صفوف فرماندهان تحریر الشام وجود ندارد.

گفتنی است که کشور ترکیه در حال طرح ریزی برنامه‌ای برای تغییر مواضع خود در سوریه می‌باشد.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با تأکید بر وجود رابطه بین تحریر الشام و اوکراین از برنامه ریزی جهت حضور عناصر تحریر الشام در جبهه‌های نبرد اوکراین و روسیه برای طرح ریزی یک عملیات جدید خبر داده بود.

یک روزنامه اوکراینی نیز فیلم و خبری از انجام عملیاتی علیه نیروهای روسیه در نزدیکی حلب از سوی عناصر امنیتی اوکراینی خبر داد. این در حالی است که تحریر الشام هرگونه ارتباط با اوکراین را نفی می‌کند.

از طرفی با توجه به آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و احتمال خالی شدن مواضع حزب الله در سوریه و اعزام نیروهای حزب الله مستقر در سوریه به جنوب لبنان، تحریر الشام از ایجاد فرصتی مهم برای بسط سیطره و آغاز یک عملیات بزرگ علیه نظام سوریه سخن می‌گوید.

در این بین با وجود مشکوک بودن گزارش‌هایی که از رابطه بین تحریر الشام و اوکراین پرده بر می‌دارند کارشناسان شکل گیری چنین رابطه‌ای را دور از دهن نمی‌دانند به ویژه اینکه روسیه نیز از عناصر سوری مناطق تحت سیطره نظام در مناطق مختلفی از جمله نیجر استفاده کرده‌است، همچنین برخی عناصر روس و قفقازی مستقر در ادلب نیز پیش از این به جبهه اوکراین پیوسته بودند. از سویی به نظر می‌رسد که تحریر الشام و متحدانش در شمال غرب سوریه خواهان استفاده از پهپادهای انتحاری که در اختیار اوکراین قرار دارد می‌باشند، به ویژه اینکه حملات پهپادی روسیه علیه مسلحین و مناطق تحت سیطره تحریر الشام نیز در چند ماه گذشته به طور فزاینده‌ای افزایش داشته است. از آن سو نیز برخی مسلحین از جمله گروه انصار التوحید در چند وقت گذشته به صورت محدود از پهپادهای انتحاری علیه نیروهای ارتش سوریه بهره برده‌اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.