نتایج امروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گویای پیروزی اشرف غنی و شکست عبدالله عبدالله برای دومین بار بود. نتیجه ای که در روزهای آتی و طبق معمول اوضاع افغانستان، جنجال های فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

انتخابات افغانستان پس از اعلان نتایج ابتدایی نشان داد که اشرف غنی با ۵۰.۶ درصد آرا، گوی ریاست جمهوری را مجددا از عبدالله عبدالله ربود.
اعلام این نتایج ابتدا در تاریخ ۲۷ مهر ۹۸ مقرر شده بود، اما به دلایل مختلفی مسائل تکنیکی، تقلب و اعتراضات گسترده مردمی تا امروز به تاخیر افتاد.

 

در حال حاضر تقلب مهم ترین بحثی است که تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در بیانیه ها و سخنان خود عنوان می‌کنند. آنها از تقلب ۳۰۰ هزار رأیی صحبت می‌کنند که اگر توسط کمیسیون انتخابات ابطال شود، نه تنها اشرف غنی دیگر برنده انتخابات نیست بلکه عبدالله عبدالله را رئیس دولت جدید خواهد کرد. چرا که با ابطال آرای تقلبی درصد آرای ۳۹ درصدی وی، فراتر از ۵۰ درصد خواهد رفت.
“حوا نورستانی” رئیس کمیسیون انتخابات مدعی است که انتخابات قانونی و سالم برگزار شده و ادعای سه تیم عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل صحیح نیست.
در مقابل کمیسیون شکایات انتخابات به معترضین نتایج جهت ثبت شکایات خود تا ۳ روز مهلت داده است.

 

آنچه که در پس پرده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مانده است، نقش پنهان کشورهای خارجی بخصوص آمریکاست.
در نظر اهل فن سیاست و رسانه، سفر غیرمنتظره ترامپ به بگرام و حاضر شدن اشرف غنی در کنار دست وی گویای جواب مسئله انتخابات بود، اما برخی در افغانستان همانند عبدالله هنوز فکر می‌کنند که می‌توانند به نام مردم و از راه آمریکا به نان و نوایی برسند و همچنان بر در آمریکا حق مردم را طلب می‌کنند.

با توجه به اخبار توافق طالبان و آمریکا بر سر آتش بس و سایر موضوعات، بنظر می‌رسد ترامپ نصب کردن اشرف غنی را برای تداوم مذاکرات با طالبان لازمتر و مناسبتر از هر شخصی می‌بیند.
و از همه مهمتر طالبان پس از توافق با آمریکا، با چه کسی غیر از اشرف غنی می‌تواند دولت تشکیل دهد؟

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.