نفـوذ امارات در حوزه انرژی عراق

شنبه 23 بهمن 1400 - 20:33
https://iswnews.com/?p=62581

دولت عراق با شرکت انرژی «مصدر» امارات متحده عربی توافقنامه‌ای را برای توسعه دو گیگاوات انرژی تجدیدپذیر بین یکدیگر به امضاء رسانیدند. در فاز اول توافق مصدر متعهد شد که یک گیگاوات انرژی تجدیدپذیر را در عراق توسعه دهد.
عراق از ماه‌های گذشته به دنبال امضای قراردادهایی با شرکت‌های بین‌المللی برای تولید انرژی پاک است تا از منحنی فزاینده آلودگی جلوگیری کرده و ایستگاه‌های تولید برق را بدون وابستگی به همسایگان خود راه اندازی کند. در همین راستا نیز در سپتامبر ۲۰۲۱ قراردادهایی را به ارزش ۲۷ میلیارد دلار با شرکت «توتال» فرانسه امضا کرد که شامل یک نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی بود.
اخیراً نیز با شرکت دولتی مصدر ابوظبی قراردادی را برای توسعه پروژه‌های «فتوولتائیک خورشیدی» با ظرفیت ترکیبی یک گیگاوات به ثبت رسانده است. ذکر این نکته حائز اهمیت می‌باشد که مصدر با یک شرکت صهیونیستی برای توسعه انرژی‌های تجدید‌ پذیر مشارکت داشته است.

شرکت مصدر
مصدر یک شرکت انرژی تجدیدپذیر اماراتی است که در زمینه تولید انرژی‌های نو، انرژی خورشیدی، انرژی بادی و تصفیه آب، مدیریت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، توسعه املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است کلیه سهام شرکت انرژی مصدر در اختیار شرکت توسعه  «مبادله» که آن هم اماراتی است قرار دارد.

عقد قرار داد مصدر با دولت عراق
مصدرقراردادی را با وزارت برق و کمیسیون سرمایه‌‌گذاری ملی عراق در جهت ساخت نیروگاه‌های برق در پنج نقطه از سراسر این کشور  به امضاء رسانیده است. با اجرای فاز اول پروژه انرژی خورشیدی عراق می‌تواند، تولید ۲۰ تا ۲۵ درصد انرژی‌های تجدید پذیر خود را تقویت کند که معادل ۱۰ تا ۱۲ گیگاوات درسال ۲۰۳۰ است. این توافق نشانه‌ای از تقویت روابط امارات در دولت الکاظمی است که نیروگاه‌های برق را در پنج نقطه از سراسر عراق توسعه خواهد داد  تا بتوانند ۱ گیگاوات برق تولید کنند. مصدر به عنوان بخشی از فاز اول پروژه‌های فتوولتائیک، نیروگاهایی را با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در استان «ذی قار»، نیروگاهی با ظرفیت ۱۰۰ مگاواتی و ۲۵۰ مگاواتی در «رمادی» استان «الانبار»، نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در «‌موصل» و یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی دیگر نیز در «عماره»  استان « میسان» توسعه خواهد داد. در این نشست افراد سیاسی مهمی از دو کشور شرکت داشتند. در طرف عراقی افراد همچون نخست وزیر «الکاظمی»، «احسان‌عبدالجبار‌اسماعیل» وزیر نفت، «عادل‌کریم» وزیر برق و در طرف اماراتی افرادی شامل «سهیل‌ المزروعی» وزیر زیر ساخت و انرژی، «سالم‌الزعاب» سفیر امارات در بغداد و مدیر عامل شرکت مصدر «‌محمد‌جمیل‌الرمحی» حضور داشتند. 

ارتباط مصدر با رژیم صهیونیستی
شرکت مصدر با شرکت صهیونیستی EDF Renewables توافقنامه‌ای در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر به امضاء رسانده است. به گفته‌ی «یووال اشتاینز» وزیر نیروی سابق رژیم صهیونیستی این قرارداد نتیجه توافقنامه‌ ابراهیم در بخش انرژی می‌باشد. بر این اساس ۱۰۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.

نتیجه
عراق درصدد کمک گرفتن از شرکت‌های نفتی بین‌المللی برای جمع آوری گاز همراه نفت به منظور تأمین نیرو و کاهش وابستگی به واردات گاز و برق است. وزارت نفت عراق رسیدن به تولید چهار میلیارد فوت مکعب در روز گازهای همراه نفت و ۱.۵ میلیارد فوت مکعب در روز گاز آزاد را تا پایان سال ۲۰۲۵ هدف گرفته است. بغداد روزانه به هفت میلیارد فوت مکعب در روز خوراک برای ۴۰ گیگاوات ظرفیت برق نصب شده نیاز دارد و علی‌رغم وابستگی عراق به ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدناپذیر، فشار آمریکا مبنی بر قطع وابستگی اقتصادی به ایران، الکاظمی را بر آن داشته تا به‌دنبال عقد قراردادهای اقتصادی با کشورهای مورد حمایت ایالات متحده از جمله امارات و عربستان در قبال ایران باشد.

منابع:
thenationalnews.com    
thearabweekly.com

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مهدی یکشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵

    این وابستگی به آمریکا قطعا به زیان عراق تمام خواهد شد و خون سردار سلیمانی دامانشان را خواهد گرفت دیگر با رشد داعش سردار سلیمانی وجود ندارد

    پاسخ
  2. amir یکشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰

    همه این مشکلات به ضعف خوده ما در جنگ یمن برمیگرده اگه تو جنگ یمن امارات و سعودی ها سرنگون میشدند شاهد همچین مصیبت هایی نبودیم

    پاسخ
  3. اکبرمختاریان یکشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳

    با مدیریت غلط میدان وسیاست جایی برای ما نیست والبته نه،سرمایه ای داریم و نه مدیریت سالم،بالاخره دنیا می بیند وضع مدیریت فسادآور اقتصاد کشور را و مقایسه می‌کند باسایر رقبا.صرف درگیری ومقاومت نتیجه ش نفوذ بیشترنخواهد بود برنامه ریزی می‌خواهد که ما فقط برای جنگ وبسبج برنامه داریم ،لطفا فکر جهانی بکنید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.