شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه برای مقابله با ایران

جمعه 11 شهریور 1401 - 20:06
https://iswnews.com/?p=78272

طرح شبکه یکپارچه پدافندی برای اولین بار توسط برخی سران رژیم صهیونیستی پس از روند عادی سازی‌ با برخی از کشورهای عربی مطرح شد. این طرح همان طرح ترامپ با نام اتحاد استراتژیک خاورمیانه (Middle East Strategic Alliance (MESA)) است. طرح شبکه پدافند یکپارچه را می‌توان نسخه جدید از طرحی با نام ناتوی عربی دانست، اما در طرح جدید اسرائیل نیز وارد این اتحاد می‌شود. بنظر می رسد این طرح پس از سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی که در تیر ماه ١۴٠١ انجام شد، به مرحله‌ی عملی نزدیکتر شده است.

ایالات متحده اعلام کرده است قویاً از ادغام اسرائیل در منطقه وسیع‌تر خاورمیانه حمایت می‌کند و انتظار دارد که با شکل گیری یک ائتلاف نظامی بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی، منطقه خاورمیانه در آستانه تغییرات بزرگی قرار گیرد.

کشورهای شرکت کننده در طرح هنوز به طور دقیق مشخص نیستند. ولی طبق تصاویر منتشر شده به زبان عبری؛ امارات، عربستان، بحرین، قطر، اسرائیل و آمریکا در این طرح مشارکت دارند و فرماندهی این طرح در قطر مستقر است.

این سیستم جهت مقابله با تهدیدات هوایی ایران و محور مقاومت طراحی‌شده است. نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام‌ کرد: “اگر ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه، امنیت ایران را به هر شکل به خطر بیندازد، قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبرو خواهد شد.”

محور مقاومت و ایران به‌طور کلی ۴ سلاح اصلی در بحث هوا دارد که عبارت است از:
راکت، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادها؛ که در جنگ یمن در جنگ‌کشتی‌ها و حملات به پایگاه‌های شرارت آمیز آمریکا و اسرائیل در منطقه قدرت خود را نشان داده‌اند، و باعث شد سامانه‌های پدافندی محور عبریعربیغربی نتوانند بطور کامل با آنها مقابله کنند.

سیستم های پدافندی محور عبریعربیغربی در منطقه‌ فی الحال بصورت سکو محور عمل می‌کنند که با این طرح به شبکه محور تغییر پیدا خواهند کرد. ایجاد شبکه پدافندی باعث واکنش سریعتر، آمادگی و کارایی بیشتر در میدان عمل خواهد شد.

آمریکا نیز احتمالا جهت تقویت این سیستم، سامانه‌های پدافندی جدیدتری به منطقه ارسال خواهد کرد، همچنین با توجه به تصاویر منتشر شده برخی از این شبکه پدافندی توسط ناوها پوشش داده خواهند شد. پس احتمال ارسال ناو به آب‌های منطقه‌ای نیز وجود دارد.

واکنش احتمالی ایران چه می تواند باشد؟!

ایران در مرحله‌ی اول می‌تواند با رونمایی از یک یا چند دستاورد موشکی و پهپادی و تجهیز محور مقاومت به تسلیحات هجومی جدیدتر و کارآمدتر، محور مقاومت را به شدت تقویت کرده و در مرحله‌ی دوم پدافند محور مقاومت، به خصوص سوریه را به‌شکلی تقویت کند که یک شبکه پدافندی منطقه‌ای علیه این پدافند بوجود آید. مرحله‌ی سوم انجام عملیات سایبری، امنیتی و نظامی علیه این سیستم پدافندی است. همچنین باید با استفاده از روابط دیپلماتیک، برخی از کشورها مانند قطر را از شرکت در طرح موسوم به پدافند منطقه‌ای منصرف کند.

این پدافند تهدیدی جدی علیه منافع ملی ایران و خطری برای محور مقاومت خواهد بود. همچنین تشکیل این پدافند باعث مشتعل شدن احتمالی منطقه و درگیری بین محور مقاومت و ایران با محور عبری – عربی – غربی خواهد شد.

نویسنده: سید محمد حسین موسوی ایرائی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. اَلثائِر چهارشنبه, ۲۲ فروردین, ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶

    خداقوت کا!

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.